14-08-2002 08:30
Ondanks succesvolle kostenreducties drukt lagere advertentieomzet
resultaat Wegener
De neergaande ontwikkeling van de advertentiemarkt voor kranten zet
het resultaat van Wegener sterk onder druk. In het eerste halfjaar van
2002 daalde het bedrijfsresultaat (voor amortisatie van goodwill) met
35% van Euro 65,1 miljoen tot Euro 42,4 miljoen. De operationele marge
komt hiermee op 8,7%. In dezelfde periode van het vorige jaar was dit
nog 12,9%. Over geheel 2001 bedroeg de marge 7,4%. In de eerste helft
van 2002 kwam de netto winst, na preferent dividend, voor amortisatie
van goodwill en voor buitengewoon resultaat, uit op Euro 18,3 miljoen
(in de eerste helft van 2001: Euro 34,7 miljoen). In 2001 werd,
dankzij de boekwinst op de verkoop van tv-zender TMF, een buitengewoon
resultaat behaald van Euro 32,1 miljoen. In het huidige jaar is er in
de eerste helft geen buitengewoon resultaat, doch in het laatste
kwartaal van 2002 zal een boekwinst gerealiseerd worden op de beoogde,
gedeeltelijke verkoop van Interlanden Spreigroep.
De geconsolideerde omzet daalde met 3,5% van Euro 504,5 miljoen tot
Euro 486,8 miljoen. Op autonome basis, exclusief verworven en
afgestoten activiteiten, daalde de omzet met 5%.
Kranten
De in het tweede kwartaal van 2001 ingezette neergang van de
advertentiemarkt, die zich in de tweede helft van vorig jaar steeds
sterker manifesteerde, zette door in de eerste helft van 2002. De
omzet in de krantensector (dagbladen, huis-aan-huiskranten en
grafische producten en diensten) daalde met 6,4%.
Bij de dagbladen was sprake van een daling van de advertentieomzet met
maar liefst 11,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen
nog sprake was van een lichte stijging. Het advertentievolume in de
dagbladen daalde met 10%. Bovendien was de gemiddelde opbrengst per
pagina geringer door wijziging in de soorten van advertenties (daling
personeelsadvertenties met ruim 20%) en druk op de tarieven.
De betaalde oplage van de dagbladen vertoonde een daling van 2%. Deze
daling was zo hoog vanwege het incidentele abonneeverlies bij
samenvoeging van een aantal kranten in Gelderland en het stopzetten
van de ochtendeditie van de Haagsche Courant. De abonnementenomzet
nam, vanwege prijsverhoging, toe met 4,2%.
Bij de huis-aan-huiskranten was autonoom sprake van een 6,9% lager
advertentievolume. Integratie van de organisaties van de
huis-aan-huiskrantenuitgevers, tot één groepsmaatschappij, vindt
plaats in de tweede helft van het jaar.
De marge van de totale krantenactiviteiten in de eerste helft komt uit
op 11,1%. In de eerste helft van 2001 was dat nog 16,3%. Overigens was
diezelfde marge over geheel 2001, vanwege het extreem slechte tweede
halfjaar, 10,8%.
De programma's voor kostenreductie in de sector verlopen naar
tevredenheid. Zo is er sprake van een 5% lager personeelsbestand per
ultimo juni 2002 ten opzichte van dezelfde datum vorig jaar. Ook de
papierkosten waren lager vanwege minder verbruik en een lagere prijs.
In de eerste helft van het jaar werd de krantendrukkerij in Vlissingen
gesloten en werden nieuwe drukpersen in Apeldoorn en Den Haag in
gebruik genomen. De optimalisatieprocessen worden uiteraard in de
tweede helft van 2002 en ook in 2003 voortgezet. Aangekondigd is dat
medio 2003 de drukkerij in Houten gesloten zal worden.
Direct marketing en Verspreidingen
Mede in verband met het slechte economische tij verliepen de
ontwikkelingen in de direct marketing sector nog stroef. Het resultaat
nam weliswaar toe met 10% tot Euro 4,2 miljoen, doch de marge bleef
nagenoeg gelijk bij een omzet, die met bijna 20% steeg. Autonoom bleef
de omzet gelijk aan die in de eerste helft van 2001. Het in de tweede
helft van 2001 ingezette beleid bij de direct marketingdivisie werd
ongewijzigd voortgezet, hetgeen betekent dat de samenwerking tussen de
diverse landenorganisaties, bijvoorbeeld bij productontwikkeling en de
behandeling van internationale klanten, gestalte heeft gekregen.
Daarnaast wordt de nadruk gelegd op databaseservices en dataproducten
als belangrijkste activiteiten.
Bij de verspreiding van ongeadresseerd drukwerk (Interlanden
Spreigroep) was er sprake van een herstel ten opzichte van de tweede
helft van 2001, toen met name de effecten van het 11 september-drama
scherp merkbaar waren. Het prijsniveau is verbeterd. Begin juli jl.
werd bekendgemaakt dat Deutsche Post een meerderheidsbelang (70%) zal
verwerven in Interlanden Spreigroep en dat een joint venture zal
worden aangegaan in het kader van geadresseerde verspreiding, waarmee
Interlanden Post dit jaar begonnen is. Naar verwachting zal de
formalisering van deze transacties plaatsvinden in het laatste
kwartaal van 2002.
e-Media en overige activiteiten
In de sector e-Media en overige activiteiten was er een afname van het
verlies tot Euro 0,8 miljoen (eerste helft 2001: -/-Euro 1,0 miljoen).
Dit is vooral het gevolg van een verbetering bij cartografie /
gemeentegidsen en enkele activiteiten van Wegener eMedia, zoals de
vacaturesite JobTrack. De tijdschriftenuitgeverijen presteerden naar
verwachting. Het radiostation Radio 10 FM had te lijden onder de
neergang in de reclamemarkt en behaalde een lagere omzet en winst dan
in eerste helft van 2001. Overigens is de verkoopprocedure van het
radiostation opnieuw ernstig vertraagd door de ontstane
onduidelijkheid over de aanstaande frequentieverdeling. Het valt zeer
te hopen dat het nieuwe kabinet terzake snel duidelijkheid en
daadkracht zal betrachten. Deze nu al jaren durende farce van `wel
veilen / niet veilen' geeft een onaanvaardbare onzekerheid voor
betrokken ondernemers en medewerkers. De omzet in de sector `overige'
nam vooral af vanwege de verkoop van de televisiezender TMF in mei
2001.
Financieel
Het zeer strikte beleid ten aanzien van kasstromen werd voortgezet. De
investeringen in materiële vaste activa waren aanmerkelijk lager dan
het afschrijvingsniveau. Voorts werd het minderheidsbelang in Brouwer
Groep verkocht. Bij een hoger rentetarief waren de interestlasten iets
lager dan vorig jaar in de vergelijkbare periode, vanwege de lagere
netto schuldpositie. De belastingdruk werd gunstig beïnvloed door een
gerealiseerde compensatie van liquidatieverliezen uit het verleden.
De door Wegener toegezegde eenmalige storting van Euro 4,5 miljoen in
het Algemeen Pensioenfonds Wegener zal in de tweede helft van het jaar
als buitengewone last verantwoord worden.
Vooruitzichten
Aangezien de economische vooruitzichten in de voor Wegener relevante
markten alleen maar slechter worden, achten wij het thans niet
waarschijnlijk dat het in 2001 behaalde bedrijfsresultaat (voor
amortisatie van goodwill) dit jaar geëvenaard zal worden. De op
zichzelf succesvolle implementatie van kostenreductieprogramma's zal
onvoldoende tegenwicht kunnen bieden jegens de aanhoudende teruggang
van de advertentieomzet van de kranten. Overigens zal het
bedrijfsresultaat in de tweede helft van het jaar beduidend verbeteren
ten opzichte van dezelfde periode in 2001.
Apeldoorn, 14 augustus 2002
Raad van Bestuur
Wegener NV
Voor nadere informatie: Wegener NV, concern communicatie, tel.:
055-5388652
(pl02149)
Klik voor de cijfers op Financiën