·
Cash earnings - nettowinst voor goodwill* en buitengewoon resultaat
+ 5% tot
EUR 201 miljoen
·
Cash earnings per share nettowinst per aandeel voor goodwill* en buitengewoon resultaat
+ 3% tot
EUR 0,82
·
Het gemiddeld aantal geplaatste gewone aandelen is met 2% gestegen tot
240 miljoen
·
Netto-omzet
- 10% tot
EUR 2.164 miljoen
·
Totaal bedrijfsresultaat
- 13% tot
EUR 348 miljoen
·
Nettowinst
+ 23% tot
EUR 93 miljoen
·
Bedrijfsresultaat als een percentage van de netto-omzet 15,6%
·
Voor geheel 2002 verwacht VNU een groei van de cash earnings per share in dezelfde orde van grootte als in het eerste halfjaar
* Onder goodwill wordt verstaan de normale goodwill amortisatie en de eventuele lasten naar aanleiding van uitgevoerde impairment testen.
VNU heeft in het eerste halfjaar 2002 een 5% stijging van de cash earnings en een 3% stijging van de cash earnings per share behaald. Hiermee worden de in maart 2002 uitgesproken verwachtingen overtroffen. Deze verbetering is vooral toe te schrijven aan een gunstiger ontwikkeling van de meeste business groepen en de overname van Golden Pages in Ierland.
Het resultaat van de Marketing Information groep groeide in het eerste halfjaar 2002 aanzienlijk. Exclusief eenmalige lasten bij NetRatings geldt dit ook voor de Media Measurement & Information groep.
Bij de groep Business Information daalde het resultaat minder dan verwacht. De daling was het gevolg van een economische teruggang die een sterke terugval van het advertentievolume in de vaktijdschriften veroorzaakte, vooral in Europa. Deze achteruitgang werd slechts ten dele gecompenseerd door kostenbesparende maatregelen. Het resultaat van de vakbeurzen, die eveneens tot deze groep behoren, liet daarentegen een lichte stijging zien.
Het resultaat van de groep Directories daalde licht. De nadelige gevolgen van een staking in België konden gedeeltelijk worden gecompenseerd door het positieve effect van de acquisitie van Golden Pages in Ierland.
Exclusief de 'Internet Measurement' activiteiten van NetRatings behaalden de overige internetactiviteiten een positief resultaat. De verbetering van het resultaat bij NetRatings werd ruimschoots tenietgedaan door een reorganisatielast. Inclusief deze last steeg het operationeel verlies van de 'Internet Measurement' activiteiten tot EUR 31 miljoen.
Als gevolg van lagere rentelasten zal de rentedekkingsratio in 2002 substantieel verbeteren ten opzichte van 2001.
Rob van den Bergh, voorzitter van de Raad van Bestuur, over het eerste halfjaar 2002:
"De resultaten waren beter dan verwacht. Dit toont aan dat VNU in staat is zelfs onder moeilijke economische omstandigheden hogere resultaten te behalen. Onze grootste groepen Marketing Information en Media Measurement & Information lieten in lijn met onze doelstellingen een sterke vooruitgang zien en presteerden beter dan de markt. Als media- en informatieconcern zijn wij in staat een goed groeiperspectief te bieden op langere termijn, omdat wij in een uitzonderlijke uitgangspositie verkeren voor het ontwikkelen van een nieuw bedrijfsmodel. Door onze diverse informatieproducten met elkaar te combineren zullen wij onze klanten van direct bruikbaar marktinzicht, kennis van hun branche en aansluiting op hun markten kunnen voorzien. Daarmee verkeren wij in een unieke positie. De ingrijpende vernieuwing van onze portfolio, waarbij conjunctuurgevoelige activiteiten hebben plaatsgemaakt voor zakelijke, meer recessiebestendige, 'must have' informatieactiviteiten met sterke merken, heeft duidelijk haar kracht bewezen.
De gunstige ontwikkeling bij de groepen Marketing Information en Media Measurement & Information compenseert de daling van de advertentieomzetten van de Business Information groep. Gebleken is dat de vakbeurzen het in een periode van economische teruggang goed blijven doen. Ongeveer 60% van het resultaat van Business Information wordt momenteel behaald met vakbeurzen en conferenties.
De economische teruggang had slechts een licht negatief effect op het resultaat van de Directories groep. De acquisitie van Golden Pages in Ierland had een direct gunstig effect en heeft onze groeimogelijkheden in deze sector versterkt.
VNU staat er goed voor. De onderneming is tijdig getransformeerd en profiteert ten volle van laag cyclische activiteiten met een hoger groeipotentieel. Wij vertrouwen erop dat de groei van VNU zich in de tweede helft van 2002 zal voortzetten."
Omzet en resultaat
Met name als gevolg van het wegvallen van omzet en resultaat van de verkochte groepen Consumer Information en Educational Information daalde de netto-omzet met 10% van EUR 2.392 miljoen tot EUR 2.164 miljoen en daalde het totaal bedrijfsresultaat, inclusief het aandeel in het resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen, met 13% van EUR 398 miljoen tot EUR 348 miljoen. Het totaal bedrijfsresultaat is voor EUR 7 miljoen negatief beïnvloed door eenmalige posten: eenmalige lasten van EUR 13 miljoen bij de Media Measurement & Information groep en eenmalige baten van EUR 6 miljoen bij de Business Information groep.
Het bedrijfsresultaat uitgedrukt in een percentage van de omzet kwam uit op 15,6%.
De cash earnings - nettowinst voor goodwill amortisatie, impairment lasten en buitengewoon resultaat - steeg in het eerste halfjaar 2002 met 5% van EUR 191 miljoen tot EUR 201 miljoen. Deze stijging is vooral veroorzaakt door de afname van de interestlasten, door lagere belastingen en een lager bedrag minderheidsbelangen derden, gedeeltelijk ongedaan gemaakt door het wegvallen van het resultaat van de Consumer Information en Educational Information groepen.
De cash earnings per share - nettowinst per aandeel voor goodwill amortisatie, impairment lasten en buitengewoon resultaat - nam met 3% toe tot EUR 0,82 als gevolg van een stijging van het gemiddeld aantal geplaatste gewone aandelen met 2%. Zonder de acquisitie van Golden Pages zou de cash earnings per share zijn uitgekomen op EUR 0,79.
De nettowinst steeg met 23% van EUR 75 miljoen tot EUR 93 miljoen. Lagere goodwill amortisatie verklaart het verschil in stijging van de nettowinst en de cash earnings.
Gang van zaken per groep
De groepen hebben in het eerste halfjaar van 2002 en 2001 de volgende netto-omzetten en bedrijfsresultaten behaald. Het totaal bedrijfsresultaat is inclusief niet-geconsolideerde deelnemingen.
eerste halfjaar 2002
eerste halfjaar 2001
Bedragen x EUR 1 miljoen
Netto-
omzet
Totaal
bedrijfs-
resultaat
netto-
omzet
Totaal
bedrijfs-
resultaat
Marketing Information
989
96
767
74
Media Measurement & Information
529
83
469
85
Business Information
441
78
523
96
Directories
205
98
199
100
Verkochte activiteiten
--
--
434
49
Overige
--
(7)
--
(6)
Totaal
2.164
348
2.392
398
Marketing Information
Omzet en resultaat van de wereldwijd opererende Marketing Information groep ontwikkelden zich uitstekend. Deze groep realiseerde in het eerste halfjaar van 2002 46% van de totale concernomzet.
De netto-omzet van de groep, die vooral gegenereerd wordt door de 'Retail Measurement' activiteiten van ACNielsen, steeg in het eerste halfjaar met 29% van EUR 767 miljoen tot EUR 989 miljoen. ACNielsen verzamelt, analyseert en interpreteert gegevens over het koopgedrag van consumenten en maakt voor haar klanten ontwikkelingen in de markt inzichtelijk, waardoor zij hun marketing- en verkoopprogramma?s kunnen optimaliseren.
Het totaal bedrijfsresultaat van deze groep nam met 30% toe van EUR 74 miljoen tot EUR 96 miljoen. Hoewel bij de resultaten 2001 het bedrijfsresultaat van ACNielsen voor 16 februari buiten beschouwing is gelaten, heeft dit geen wezenlijke invloed op de vergelijking met 2002 omdat ACNielsen in de eerste weken van het boekjaar maar een beperkt resultaat behaalt. ACNielsen realiseert in het tweede halfjaar een hoger resultaat dan in het eerste halfjaar.
Op pro forma basis (inclusief ACNielsen vanaf 1 januari 2001) bedroeg de autonome netto-omzetgroei in constante valuta van Marketing Information 5%. Dit is in lijn met de eerder gedane uitspraak dat VNU een jaarlijkse omzetgroei uitgedrukt in constante valuta voor deze groep verwacht van 5 tot 7%. De pro forma autonome groei van ACNielsen kwam uit op 7%. De operationele marge van de groep bedroeg 9,6%.
Voor de door ACNielsen in 2001 in de Verenigde Staten gelanceerde Category Business Planner, een op internet gebaseerde planningmethode die fabrikanten en detaillisten in staat stelt hun marketingprogramma's zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zijn in het eerste halfjaar nieuwe contracten afgesloten. Inmiddels wordt dit product door meer dan 45 detaillisten en fabrikanten in de Verenigde Staten gebruikt.
In Europa nam het resultaat verder toe door de voortgang die geboekt werd met het herstructureringsprogramma 'Operation Leading Edge'. In het kader van dit programma zijn er plannen ontwikkeld voor het opzetten van een 'shared service center' om te komen tot het stroomlijnen van back-office functies en het verlagen van kosten. Realisering van 'Operation Leading Edge' zal op termijn leiden tot verdere toename van het bedrijfsresultaat en de operationele marge.
In de regio Azië-Pacific is eveneens een sterke stijging van omzet en resultaat geboekt.
Begin juli 2002 verkocht Claritas Europe het 50% belang in Abacus Direct Europe, dat actief is op het gebied van database marketing, aan DoubleClick.
Voor de Marketing Information groep verwachten wij voor geheel 2002 een autonome omzetgroei in constante valuta van 5 tot 7%. Deze verwachting is conform eerder gedane uitspraken.
Media Measurement & Information
De Media Measurement & Information groep behaalde in het eerste halfjaar 2002 24% van de totale concernomzet. De omzet van deze groep, waarvan Nielsen Media Research het belangrijkste onderdeel vormt, nam toe met 13% van EUR 469 miljoen tot EUR 529 miljoen. Tot VNU's activiteiten op dit gebied behoren het meten en analyseren van kijk- en luistercijfers, het analyseren van internetgebruik, het leveren van informatie over advertenties en het aanbieden van andere mediainformatie en -oplossingen.
De merknaam Nielsen geldt over de hele wereld als de standaard voor de informatiediensten van deze groep, waarbij deze merknaam tevens is toegevoegd aan de Entertainment Information onderdelen. Deze 'branding' strategie zien wij als een belangrijke stap om gegevens en informatie van de media- en entertainmentinformatie activiteiten te integreren en nieuwe informatiediensten te ontwikkelen. Als onderdeel van deze strategie hebben Nielsen Media Research in de Verenigde Staten en ACNielsen Media International, dat actief is in 40 landen, in de eerste helft van 2002 hun krachten gebundeld onder de gezamenlijke merknaam Nielsen Media Research.
Het totaal bedrijfsresultaat van de groep daalde met 2% van EUR 85 miljoen tot EUR 83 miljoen, vooral als gevolg van de resultaatdaling bij NetRatings waarin VNU voor 65% deelneemt. NetRatings meet het gebruik van internet. Het resultaat van NetRatings stond onder druk door eenmalige lasten wegens reorganisatiemaatregelen en een schikking over de inbreuk op octrooirechten met Jupiter Media Metrix, waarmee in totaal EUR 13 miljoen was gemoeid. Exclusief deze eenmalige lasten was er sprake van een stijging van het bedrijfsresultaat met 13%.
Op pro forma basis (inclusief ACNielsen Media International vanaf 1 januari 2001), bedroeg de autonome netto-omzetgroei in constante valuta van Media Measurement & Information ruim 6%. Nielsen Media Research in de Verenigde Staten behaalde een autonome omzetgroei van 9%, terwijl de omzet van SRDS en NetRatings daalde. De operationele marge van de groep kwam uit op 15,7%.
De onderdelen die zich bezighouden met het meten en analyseren van internetgebruik zijn in het eerste halfjaar samengevoegd. NetRatings, aanbieder van de wereldwijde standaard in het meten en analyseren van internetgebruik, nam ACNielsen eRatings over, dat buiten de Verenigde Staten de dienst Nielsen//NetRatings aanbiedt. VNU heeft na deze transactie een meerderheidsbelang van 65% in NetRatings.
NetRatings heeft voorts de contracten van Jupiter Media Metrix voor het meten van internetgebruik in Europa overgenomen.
Daarnaast nam NetRatings AdRelevance over, dat on line advertenties meet en @plan, dat gebruikersprofielen analyseert.
Voor geheel 2002 verwachten wij dat Nielsen Media Research in de Verenigde Staten en de Entertainment Information divisie een autonome omzetgroei in constante valuta van tenminste 8% zullen realiseren. Niettemin zal de omzetgroei van de gehele Media Measurement & Information groep naar verwachting in lijn zijn met de stijging in het eerste halfjaar 2002 als gevolg van een daling van de advertentieomzet bij SRDS en de omzetontwikkeling bij NetRatings.
Business Information
Het resultaat van de Business Information groep daalde minder dan verwacht. De daling was het gevolg van een economische teruggang die een aanzienlijke terugval van het advertentievolume in met name de Europese vaktijdschriften veroorzaakte. Kostenbesparingen konden deze terugval maar gedeeltelijk opvangen. Daarentegen liet het resultaat van de vakbeurzen, die eveneens tot deze groep behoren, een lichte stijging zien.
De groep vertegenwoordigde in het eerste halfjaar 2002 20% van de totale concernomzet. Minder dan de helft hiervan heeft betrekking op advertentieomzet.
VNU behoort tot de grootste aanbieders van geïntegreerde business-to-business informatie in de Verenigde Staten en Europa en biedt haar klanten diensten aan via drie kanalen: gedrukte vaktijdschriften en jaarboeken, on line businessinformatie en informatie via direct persoonlijk contact op vakbeurzen, tentoonstellingen en conferenties.
De omzet van Business Information daalde met 16% van EUR 523 miljoen tot EUR 441 miljoen. Het effect van de in het eerste halfjaar van 2001 begonnen snelle achteruitgang van de economische situatie, die in de Verenigde Staten eerder intrad dan in Europa, was in het afgelopen halfjaar in zijn volle omvang zichtbaar. Dit had een forse vermindering van de advertentieomzet tot gevolg, die daalde met 26% van EUR 279 miljoen tot EUR 207 miljoen. In Europa bedroeg deze teruggang 36% en in de Verenigde Staten 19%.
Het totaal bedrijfsresultaat verminderde met 19% van EUR 96 miljoen tot EUR 78 miljoen. Het bedrijfsresultaat is evenwel eenmalig positief beïnvloed door de verkoop van verschillende vaktijdschriften en door een verzekeringsuitkering uit hoofde van het vervallen van enkele evenementen. Deze eenmalige baten bedroegen in totaal EUR 6 miljoen. Het resultaat van de vakbeurzen steeg licht ten opzichte van het eerste halfjaar 2001. Daarmee droegen vakbeurzen voor ongeveer 60% bij aan het resultaat van de groep. De overige 40% van het resultaat werd behaald door de Amerikaanse vaktijdschriften. De operationele marge van de groep kwam uit op 17,6%.
Directories
De omzet van de Directories groep kwam in het eerste halfjaar van 2002 overeen met ongeveer 10% van de totale concernomzet. VNU World Directories is een internationale uitgeverij van telefoongidsen, beroeps- en bedrijfsgidsen en aanbieder van informatiediensten via internet, (mobiele) telefoon en cd-rom. De omzet van de groep kwam met EUR 205 miljoen 3% hoger uit dan de EUR 199 miljoen omzet in het eerste halfjaar 2001. Dit is het gevolg van de consolidatie van Golden Pages in Ierland met ingang van 22 mei 2002, die voortvloeide uit de acquisitie van de resterende 63% in deze onderneming.
De omzet is negatief beïnvloed door een staking in België, die onder meer heeft geleid tot uitstel van de verspreiding van enkele gidsen. De minder goede economische situatie had een lichte invloed op omzet en resultaat van de groep.
Het totaal bedrijfsresultaat daalde met 2% van EUR 100 miljoen tot EUR 98 miljoen vooral als gevolg van uitstel van de verspreiding van enkele Belgische gidsen. De daling is gedeeltelijk gecompenseerd door het extra resultaat van Golden Pages.
Met name tengevolge van de staking in België daalde de pro forma autonome netto-omzet (inclusief Golden Pages vanaf 1 januari 2001) in constante valuta van de Directories groep met 11%. De operationele marge van de groep bedroeg 44,6% in het eerste halfjaar van 2002.
Naast de acquisitie van het resterende belang in Golden Pages, heeft VNU een belang verworven van 28% in Pagini Aurii, uitgever van telefoongidsen in Roemenië.
Acquisities
In de eerste helft van 2002 heeft VNU EUR 291 miljoen aan acquisities besteed.
De belangrijkste was de overname van het resterende belang van 63% in Golden Pages. Met de vergroting van dit belang was een bedrag gemoeid van EUR 185 miljoen. In deze transactie was ook de 100% uitkoop van een jaarlijks te betalen managementfee aan Eircom begrepen.
VNU World Directories maakte verder haar entree in Roemenië met het verwerven van een 28% belang in Pagini Aurii voor USD 6 miljoen. Pagini Aurii geeft 41 telefoon- en bedrijfsgidsen uit in een jaarlijkse oplage van ruim twee miljoen exemplaren en biedt deze informatie ook aan via internet en cd-rom.
NetRatings nam het resterende belang in ACNielsen eRatings over, dat voor 80% eigendom was van ACNielsen. Het belang van VNU in NetRatings is na deze transactie 65%. Bovendien heeft NetRatings contracten voor het meten van internetgebruik in Europa van Jupiter Media Metrix overgenomen. Verder heeft NetRatings de diensten AdRelevance en @plan overgenomen.
De Business Information groep tenslotte nam de Spaanse uitgeverij Publicaciones Profesionales over. Dit bedrijf geeft vakbladen uit en organiseert evenementen voor de marketing- en reclamebranche.
Immateriële vaste activa
De cijfers over het eerste halfjaar 2002 zijn opgesteld overeenkomstig de grondslagen voor de waardering van de immateriële vaste activa en van de bepaling van de amortisatie- en impairment lasten zoals toegepast in de jaarrekeningen 2000 en 2001. Met ingang van 2001 dient conform de Nederlandse richtlijnen op alle immateriële vaste activa te worden afgeschreven. In de Verenigde Staten is een richtlijn uitgebracht, die met ingang van 2002 goodwill amortisatie niet langer toestaat, tenzij dit verband houdt met de jaarlijkse impairment testen.
In 2001 is de 'International Accounting Standards Board' (IASB) gestart met het project 'Business Combinations'. Dit project zal naar verwachting leiden tot het in overeenstemming brengen van de 'International Accounting Standards' met de standaarden in de Verenigde Staten.
Naar verwachting zal de IASB binnenkort een concept standaard publiceren, waarna waarschijnlijk in 2003 een definitieve standaard zal worden uitgebracht. Gelet op bovengenoemde ontwikkelingen hebben wij besloten ook in 2002 ons verslaggevingsstelsel te handhaven, omdat meerdere opeenvolgende stelselwijzigingen het inzicht niet ten goede komen.
Het volgen van de Nederlandse richtlijnen zou in het eerste halfjaar 2002 hebben geleid tot EUR 56 miljoen aan additionele amortisatie op uitgavenrechten, waarbij overigens conform de afschrijving op goodwill ook langere amortisatietermijnen dan 20 jaar zijn toegepast. Op de door VNU als belangrijkste kengetal gehanteerde cash earnings per share heeft dit onderwerp geen invloed.
In het eerste halfjaar van 2002 voerde VNU impairment testen uit op uitgavenrechten en goodwill. Dit veroorzaakte geen impairment last.
Financiering
VNU plaatste in mei 2002 ondershands 7,85 miljoen gewone aandelen tegen een koers van EUR 33,75 per aandeel. De EUR 265 miljoen opbrengst van deze emissie was bestemd voor de financiering van de uitbreiding van het belang in Golden Pages, voor aflossing van bestaande schulden en algemene bedrijfsdoeleinden.
De totale netto schuld is gedaald van EUR 4,2 miljard ultimo 2001 tot EUR 3,9 miljard op 30 juni 2002. De korte termijn schuld is ongeveer gehalveerd tot EUR 467 miljoen. Daarmee ligt deze schuld onder de niet gebruikte gecommitteerde 5-jarige stand-by kredietfaciliteit.
Wij verwachten voor geheel 2002, dat de rentedekkingsratio - totaal bedrijfsresultaat voor goodwill amortisatie en impairment lasten plus rentebaten gedeeld door rentelasten - zal verbeteren tot 4,1 - 4,4 vergeleken met 3,1 in 2001. Daarmee zal deze ratio voldoen aan het door VNU als wenselijk aangegeven minimum van 4,0.
De specifieke rentedekkingsratio, waarvan de definitie verschilt van bovengenoemde rentedekkingsratio en die is opgenomen in de leningdocumentatie van langlopende niet openbare leningen, zal naar verwachting in 2002 uitkomen op 5,6 - 5,9. Deze ratio bedroeg in 2001 4,1. Met financiers is een minimum rentedekkingsratio afgesproken van 3,0.
De investeringen kwamen in het eerste halfjaar 2002 uit op EUR 84 miljoen. Voor geheel 2002 verwachten wij dat de investeringen EUR 200 miljoen tot EUR 210 miljoen zullen bedragen.
Interim-dividend
VNU keert over het boekjaar 2002 een interim-dividend uit van EUR 0,12 per gewoon aandeel. Dit is gelijk aan het interim-dividend over 2001. Het interim-dividend op de gewone aandelen kan desgewenst worden opgenomen in aandelen. Daartoe zal het aantal aandelen dat recht geeft op één nieuw gewoon aandeel worden vastgesteld op basis van het gemiddelde van de slotkoersen van de laatste drie dagen van de periode, waarin de keuze voor uitkering in contanten dan wel in aandelen kan worden bepaald. De waarde van het interim-dividend in aandelen zal zo dicht mogelijk liggen bij de waarde van het contante dividend. Op de 7% preferente aandelen wordt een interim-dividend uitgekeerd van EUR 0,64.
Het interim-dividend op de gewone aandelen, dat geen indicatie geeft van de hoogte van het te verwachten slotdividend, en het interim-dividend op de preferente aandelen worden met ingang van 28 augustus 2002 betaalbaar gesteld.
Verwachtingen
Voor geheel 2002 wordt verwacht dat de cash earnings per share - nettowinst per aandeel voor goodwill amortisatie, impairment lasten en buitengewoon resultaat - in dezelfde orde van grootte zal stijgen als in het eerste halfjaar. Deze verwachting is gebaseerd op de veronderstelling van een US dollar / euro pariteit in de tweede helft van 2002.
Forward looking statements
Dit document bevat vooruitzichten (forward looking statements).
Deze vooruitzichten worden uitgedrukt met woorden als 'verwachten', 'zou', 'zou kunnen', 'zullen' en vergelijkbare woorden. Deze vooruitzichten zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden, en feitelijke resultaten en gebeurtenissen kunnen aanzienlijk afwijken van hetgeen thans verwacht wordt.
Factoren die daartoe aanleiding kunnen geven zijn onder meer de algemene economische situatie, omstandigheden in de markten waarop VNU actief is, de houding van klanten, leveranciers en concurrenten, technologische ontwikkelingen alsmede wet en regelgeving die VNU's business raken.
Verdere informatie
Op woensdag 14 augustus 2002 zal om 13.30 uur (CET) een bijeenkomst voor beleggers en analisten worden georganiseerd. De voertaal van deze bijeenkomst is Engels en kan live worden gevolgd via een audio-visual webcast op de corporate website www.vnu.com. Op woensdag 14 augustus 2002 om 16.00 uur (CET) zal ook een 'conference call' worden gehouden. De opname van het gesprek kan nog tot 48 uur na de 'conference call' worden beluisterd. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Taylor Rafferty Associates, Alexandra Jones, telefoonnummer +44 207 936 04 00.
De 'conference call' is ook te beluisteren via de corporate website www.vnu.com.
VNU zal op 17 december 2002 in een 'trading update' voorlopige mededelingen doen over de gang van zaken in het tweede halfjaar 2002. De jaarcijfers 2002 worden op 12 maart 2003 gepubliceerd.
GROEPSBALANS
Bedragen x EUR 1.000
Tabellen niet converteerbaar aangeleverd
Zie het origineel
http://www.vnu.nl
.