PERSBERICHT Totaal aantal pagina's: 5
Alkmaar, 14 augustus 2002
Airspray: winst voor belasting stijgt 22%
Airspray heeft een voorspoedig halfjaar achter de rug met een autonoom gerealiseerde stijging van de winst voor belasting van 22% tot EUR 3,4 miljoen (2001: EUR 2,8 miljoen). Het aantal verkochte dispensers nam toe met 27%, terwijl de omzet met 15% steeg tot EUR 14,3 miljoen (2001: EUR 12,4 miljoen).
De brutomarge nam toe van 43,2% in 2001 naar 43,8% in 2002.
De nettowinst steeg met 16% doordat de belastingdruk toenam van 29,6% tot 33%. De winst per aandeel steeg van EUR 0,38 tot EUR 0,43 (+13%).
Toelichting op het resultaat
Door een sterk tweede kwartaal, volgend op een voorzichtige start van het jaar, wist Airspray in de eerste helft van het jaar een 22% groei van winst voor belasting te realiseren, die daarmee binnen de voor het hele jaar aangegeven bandbreedte van 20-30% lag.
Het volume verkochte dispensers steeg met 27%. De omzet steeg met 15%. Het grootste deel van dit verschil in groei is ontstaan door een veranderende productmix, waarbij meer dispensers met een gemiddeld lagere verkoopprijs worden verkocht, met behoud van de brutomarge.
Doordat Airspray consequent haar inkomsten in Amerikaanse dollars één jaar vooruit indekt, was de invloed van de daling van de dollar zeer beperkt. Desalniettemin was er een licht negatief effect waardoor de groei van de omzet van ongeveer 3% lager uitkwam dan bij een ongewijzigde dollar het geval zou zijn geweest.
Airspray groeide in Europa sneller dan in de Verenigde Staten waardoor nu 36% van de omzet buiten de Verenigde Staten wordt gerealiseerd (ultimo 2001: 33%).
De hogere groei van de winst voor belasting in vergelijking met de omzetgroei was het gevolg van een stringente bewaking van de vaste kosten, die bij een volumegroei van 27% slechts met 6% stegen.
De balans van Airspray blijft onverminderd sterk. De solvabiliteit verbeterde verder van 72% ultimo 2001 naar 80% per 30 juni 2002. Het liquiditeitsoverschot verdween tijdelijk met name door de betaling van dividend in mei (EUR 1,8 miljoen) en door de vooruitbetaling van verschuldigde belasting (EUR 1,4 miljoen).
Gang van zaken eerste halfjaar
Nieuwe introducties
Het aantal introducties van producten met een Airspray dispenser bleef hoog. De meest in het oog springende introducties werden gerealiseerd in de handzeepmarkt waar Bath and Body Works (USA) en Manetti & Roberts (Italië) grote nieuwe klanten zijn. Guhl (Duitsland) was de opvallendste nieuwe klant voor haarverzorgingsproducten en was samen met Henkel de grootste klant voor de F3 Finger Pump Foamer. Belangrijke introducties voor de Mini Foamer waren een herintroductie van Unilever Pond's en de introductie van het Johnson & Johnson merk Aveeno, beide met een gezichts-reinigingsproduct voor de Amerikaanse markt.
Nieuwe segmenten waarin schuimpompen met succes werden geïntroduceerd zijn onder meer babyverzorgingsproducten (Gerber en Playtex in Amerika en Bübchen in Duitsland), wondverzorging (Johnson & Johnson) en 'selftanners' (Neutrogena USA en Piz Buin in Europa). Vooral voor deze laatste toepassing bestaat zeer veel belangstelling.
De eerste commerciële leveringen voor de Water Resistant Foamer, een schuimpomp voor gebruik in een 'natte' omgeving zoals douche of badkamer, vonden plaats. Het product wordt dit najaar op het schap verwacht.
Verkopen per segment
Het relatieve aandeel in de totale omzet van het segment cosmetica en huidverzorging steeg naar 51% in het eerste halfjaar 2001 van 43% in de vergelijkbare periode in 2001. Het aandeel van handzeep bleef onveranderd op 15% van de totale omzet. De omzetverdeling in de overige door Airspray geïdentificeerde kernsegmenten kwam in het eerste halfjaar van 2002 als volgt uit: haarverzorging 23%, food 5% en overige 6%. (2001 respectievelijk 27%, 7% en 8%).
Overige informatie
Refererend aan de, in Airsprays kwartaalbericht d.d. 16 mei 2002, bekendgemaakte verwachte toetreding op de markt voor schuimpompen maakt Airspray bekend dat het recent in de Verenigde Staten en Duitsland een zaak aanhangig heeft gemaakt tegen Rieke Packaging Systems wegens vermeende inbreuk op een patent voor schuimpompen.
Vooruitzichten
Ondanks voortdurende economische onzekerheid zijn de vooruitzichten voor Airspray voor de tweede helft van het jaar goed. Vooral het orderboek voor Table Top Foamers is goed gevuld en additionele assemblagecapaciteit wordt in het vierde kwartaal operationeel. Het bedrijf handhaaft de verwachting dat het een groei van de winst voor belasting zal realiseren die tussen de 20% en 30% ligt. De belastingdruk voor het hele jaar zal, evenals in het eerste halfjaar, naar verwachting op 33% uitkomen.
Profiel Airspray
Airspray is een vooraanstaande fabrikant van innovatieve dispensers met een hoge toegevoegde waarde, die haar producten levert aan producenten van consumentenproducten. Airspray levert aan vele afnemers waaronder multinationals zoals Unilever, Wella, Colgate-Palmolive, L'Oréal, Henkel-Schwarzkopf en Johnson & Johnson. Er werken momenteel ruim 100 mensen bij Airspray.
Airspray is een 'technology-driven' onderneming. In haar 19-jarig bestaan heeft Airspray zich gespecialiseerd in R&D en in het in massaproductie brengen en wereldwijd vermarkten van innovatieve dispensers. Airspray heeft op dit moment meerdere typen dispensers, die alle zonder drijfgassen werken. Airspray is genoteerd aan EuroNext Amsterdam sinds mei 1998.
/ / / / /