Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en
wethouders d.d. 13 augustus 2002.
Nb: eerstvolgende persconferentie is op 27 augustus om 16.00 uur.
1. Onderhoudsimpuls Wilhelminapark
Om het monumentale karakter van het Wilhelminapark te behouden, vraagt
het college van b en w de raad om EUR 136.000,- ter beschikking te
stellen voor het opstellen van een bomenplan en voor het waterbeheer
van de vijver. Stichting Wilhelminapark ontvangt uit dit budget EUR
13.613,- om een beleidsvisie voor het park te laten ontwikkelen. Het
beleidsplan is gericht op het voortbestaan van het park en zijn
omgeving.
Het Wilhelminapark dateert van 1897. Het karakter van het park wordt
grotendeels bepaald door de (vaak historische) bomen. Ook deze bomen
gaan op termijn dood en daarom moet worden nagedacht over het
herplanten van nieuwe soorten. Ook de vijver is beeldbepalend voor het
park. De waterbalans van het park is echter niet in orde. Na
regenbuien blijven sommige weiden zoals de speelweide te nat. Dat
belemmert het gebruik en doet de grond geen goed. Met behulp van een
waterbeheerplan zal dat worden verbeterd. Tenslotte zal een deel van
het budget gebruikt worden voor herbouw van het onderkomen van
hondenwachters en toezichthouders in het Wilhelminapark. Een eerder
onderkomen werd door brand verwoest.
Het Wilhelminapark maakt deel uit van de ecologische hoofdstructuur in
Utrecht: het is een schakel in de route tussen het Zocherplantsoen en
het buitengebied. Het park is beschermd Rijksmonument, bedraagt ruim
73.000 m2 en wordt intensief gebruikt.
Omwonenden, verenigd in de Beheergroep Wilhelminapark en de stichting
Wilhelminapark, zijn erg betrokken bij het park. De gemeente zal hun
medewerking vragen bij het ontwikkelen van plannen en uitvoeren van
maatregelen. Voordat de werkzaamheden starten, zullen omwonenden met
een stadsplan worden geïnformeerd
2. Renovatie Balijebrug
De gemeente Utrecht gaat de Balijebrug aanpakken. Dat is de strekking
van een voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de
gemeenteraad. Het college wil hiermee de bereikbaarheid van de stad
inclusief binnenstad en Leidsche Rijn voor verzorgend vrachtverkeer en
bewoners garanderen.
De renovatie van deze brug uit 1958 betreft een grondige opknapbeurt
van het brugdek, de brugval, kabels, de brugleuningen en de afwerking
van de brug. Daarnaast worden de elektrotechnische en mechanische
installatie van de brug gerenoveerd.
Deze opknapbeurt is noodzakelijk omdat de brug in een slechte conditie
verkeert. De brug in de Balijelaan, tussen de Vondellaan en het Anne
Frankplein, vervult een belangrijke functie in de bereikbaarheid van
het centrumgebied. Bovendien maakt de Balijebrug ook onderdeel uit van
de route die aansluit op de Papendorpse brug, die begin 2003 gereed
zal komen. De verwachting is dat het gebruik van de brug de komende
jaren zal toenemen. Daardoor zal de brug -in de huidige staat- vaker
problemen opleveren.
Omwonenden worden over de werkzaamheden geïnformeerd. Ook zullen
maatregelen worden genomen om verkeersoverlast te voorkomen.
De totale investering in de renovatie van de Balijebrug bedraagt
438.857. Deze kosten worden gedekt uit de investeringsplanning 2003 -
2007.
3. Vergunning nodig voor binnenevenementen
Er komt een vergunningplicht voor binnenevenementen in Utrecht met
bezoekers tussen de 2.000 en 25.000 bezoekers. Daarin worden
voorschriften opgenomen met betrekking tot veiligheid en openbare
orde. Het maximumaantal bezoekers wordt 25.000. Deze vergunningplicht
wordt vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het
college van burgemeester en wethouders stelt deze wijziging van de APV
voor aan de gemeenteraad.
Tot op heden waren alleen buitenevenementen vergunningplichtig. Aan
binnenevenementen konden (alleen) eisen worden gesteld op grond van de
voorschriften in bestemmingsplannen, milieuregelgeving en die in
gebruiks- en (horeca)exploitatievergunningen. Een vergunningstelsel
biedt mogelijkheden om met de organisator van evenementen ook goede
afspraken te maken over aspecten van veiligheid en openbare orde. Voor
het verlenen van een vergunning voor een binnenevenement is onder meer
van belang het profiel van de bezoekers, de aard van de locatie en de
duur van het evenement. Bovendien moet een gedegen veiligheidsplan
worden opgesteld door de organisatoren van het evenement.
De vergunningplicht strekt zich ook uit tot wedstrijden in het betaald
voetbal . Daarvoor geldt nu een kennisgevingstelsel. De gemeente heeft
al vergaande afspraken met FC Utrecht over aspecten van openbare orde
en veiligheid, die stroken met deze vergunning. De wijziging van de
APV zal dan ook geen directe gevolgen hebben voor wedstrijden in het
betaald voetbal.
De wijziging van de APV wordt 43 dagen na het besluit van de
gemeenteraad van kracht.
Utrecht, 13 augustus 2002.