NIPO

Helft horeca-ondernemers heeft met invoering van de euro prijzen verhoogd

Horeca-ondernemers geven toe met de invoering van de euro de prijzen van consumpties te hebben verhoogd. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO recent heeft uitgevoerd onder 995 horeca-ondernemers.

Bijna de helft van de horeca-ondernemers in Nederland (46%) geeft aan zelf de prijzen te hebben verhoogd. Het grootste deel van deze groep heeft de guldenbedragen na het omrekenen afgerond naar boven.

Eén op de tien horeca-ondernemers (10%) heeft de prijzen los van eventuele afrondingen met een bepaald percentage verhoogd. De gemiddelde prijsstijging in deze groep bedraagt maar liefst 5,5%. In de cafés in deze groep zijn de prijzen gemiddeld met 7,4% gestegen. Dit betekent dat men voor een biertje dat vroeger f2,50 kostte, nu omgerekend f2,68 moet betalen.

1 | Kunt u aangeven hoe u op 1 januari 2002 uw prijzen heeft aangepast aan de euro?

    Verhoogd    Verlaagd    Gelijk gebleven     Weet niet 
% % % % Hotel / pension 52 4 40 5 Café / bar 52 7 38 3 Kantine 50 7 44 0 Restaurant 44 7 46 3 Cafetaria 41 9 47 3 Totaal 46 7 44 3
Gasten zijn sinds de invoering van de euro met name in de hotels en cafés duurder uit. In 52% van deze ondernemingen zijn de prijzen hoger dan voor 1 januari 2002. De prijzen zijn met name in de kleinere horeca-ondernemingen verhoogd. Van de bedrijven met minder dan vijf medewerkers, heeft 48% de prijzen verhoogd. In de grotere horeca-gelegenheden (meer dan tien werknemers) is dat in 37% van de gevallen gebeurd.

De horeca-bezoeker is met name in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, alsmede in het oosten van het land duurder uit.

Hoewel ongeveer de helft van de horeca-ondernemers aangeeft zelf de prijzen te hebben verhoogd, zijn drie op de vijf horeca-ondernemers (60%) van mening dat collega-horecabedrijven met de invoering van de euro de prijzen van consumpties hebben verhoogd. Ongeveer drie op de tien (31%) geven aan dat de prijzen door collega-ondernemers sinds 1 januari 2002 niet zijn verhoogd.

Methode: telefonisch. Voor dit onderzoek zijn 995 horeca-ondernemers ondervraagd. Het veldwerk heeft plaatsgevonden in juli en augustus 2002. Onderzoeksnummer: A9620. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Bart Wichers (020) 522 54 82 of b.wichers@nipo.nl