Apeldoorn, 13 augustus 2002
PERSBERICHT - APELDOORN, DINSDAG 13 AUGUSTUS 2002
Schröder overstag voor uitzendformule
Nederland zal toon zetten
Hoewel 58 procent van de Duitse kiezers nog sterk geloofd in een
verkiezingsstunt, is de kans groot dat bondskanselier Schröder dit keer
serieus is. Na jarenlang met de armen over elkaar te hebben gezeten
ontkomt Duitsland er niet aan. Het werkloosheidspercentage is inmiddels
opgelopen tot 9.7%. De tendens is vergelijkbaar met die in Nederland. Hier
stijgt het werkloosheidspercentage van 3,3% in 2001 via 3,75% in 2002 tot
4,5% volgend jaar, een toename met bijna 100.000 personen in twee jaar
tijd. De stijgende werkloosheid in Duitsland en Nederland hangt samen met
de vertraging van de economische groei. Hierdoor vlakt met enige
vertraging de groei van het aantal banen af, loopt het aantal vacatures
sterk terug en stijgt de werkloosheid.
Een regeringscommissie onder leiding van Volkswagen-bestuurder Peter Hartz
wil met verstrekkende maatregelen de werkloosheid in Duitsland in drie
jaar tijd halveren tot 2 miljoen en de uitgaven voor werkloosheid verlagen
van 40 miljard euro tot 13,2 miljard per jaar. De ambitieuze doelen wil
Hartz bereiken met een reeks ingrepen die optellen tot een revolutie in de
Duitse arbeidsbemiddeling. Hartz voorziet een verlaging van de
uitkeringen, wil hogere eisen stellen aan werklozen, deeltijd- en
uitzendwerk stimuleren en het voor zwartwerkers aantrekkelijk maken hun
activiteiten te witten.
Schröder heeft de commissie ingesteld nadat was gebleken dat Duitse
arbeidsbureaus jarenlang veel te flatteuze bemiddelingscijfers hadden
gepubliceerd. De hoge werkloosheid is de grootste handicap voor Schröders
herverkiezing dit najaar. De arbeidsbureaus, die tot nu toe de
werkloosheid hoofdzakelijk administreerden, wil Hartz omvormen tot
commercieel opererende bemiddelingsbureaus die op den duur in aanmerking
komen voor een beursgang. Ondernemers, vaak bekritiseerd omdat ze
vacatures niet doorgeven, krijgen een premie voor het melden van nieuwe
banen. Jonge, alleenstaande werklozen worden verplicht om banen te
accepteren buiten de eigen deelstaat. Zwartwerkers krijgen de mogelijkheid
om zich zelfstandig te vestigen zonder al te grote bureaucratische
rompslomp en tegen milde belastingtarieven. Vorig jaar ging op de zwarte
arbeidsmarkt naar schatting 330 miljard euro om, becijferde Hartz. Hartz
verwacht veel van deeltijdwerk en uitzendbureaus.
Bemiddelen commerciële uitzendbureaus in Nederland meer dan drie procent
van alle werkenden, in Duitsland is dat nog maar 0,7 procent. Hartz wil de
181 Duitse arbeidsbureaus daarom nu combineren met een uitzendbureau, een
Personal Service Agentur. Het arbeidsbureau kan de uitzending zelf ter
hand nemen, of uitbesteden aan een commerciële onderneming. Het personeel
voor de uitzendbureaus levert het arbeidsbureau. Na zes maanden
werkloosheid wordt de bemiddeling verplicht op straffe van korting op de
uitkering. Goedgekwalificeerde werklozen kunnen tegen een normaal tarief
bemiddeld worden, werklozen met een lichamelijke handicap of een
gebrekkige opleiding kan de werkgever op proef kosteloos in dienst nemen.
"Duitsland moet, Nederland mag", zegt Marc Drijver van uitzendorganisatie
Spherion. "Schröder en Hartz zijn ambitieus en 2 miljoen mensen in 3 jaar
aan een baan helpen is een regelrechte uitdaging. Toch geloof ik sterk in
de ondernomen initiatieven. Zowel in Duitsland als in Nederland hebben
alle ondernemingen in alle sectoren op dit moment meer en meer behoefte
aan flexibiliteit in hun personeel. Dit is noodzaak voor wie met succes
het hoofd wil bieden aan alle onzekerheden van de huidige haperende
economie. Personeelsbestanden waren de laatste paar jaar berekend op basis
van maximale productiecapaciteit, momenteel stemmen organisaties hun
aantal vaste werknemers af op een veel lager niveau van productie en dan
biedt uitzendarbeid alle ruimte voor deze bedrijven om even rustig en
veilig op adem te komen. De markt voor uitzendarbeid in Duitsland is
enorm, maar door jarenlange strenge regelgeving nooit van de grond
gekomen. Verdere liberalisering zal kansen bieden voor het Duitse
bedrijfsleven, de Duitse bevolking en waarschijnlijk ook voor Schröder
zelf", aldus de zegsman.
In Duitse steden en dorpen hangt momenteel een affiche waarop Gerhard
Schröder over zijn bureau gebogen de kiezer aankijkt. 'Het doel van mijn
werk? Dat allen werk hebben', staat erbij geschreven. Dat een commissie,
waarvan zowel ondernemers, wetenschappers als vakbondsmensen deel
uitmaken, erin is geslaagd een unaniem advies uit te brengen, en de
regering-Schröder dit nog voor verkiezingen van 22 september in beleid wil
omzetten biedt een laatste kans om de kiezers te overtuigen dat Schröder
iets aan de werkloosheid doet.
Spherion Uitzendorganisatie is onderdeel van Spherion Recruitment Group,
een professionele en inspirerende organisatie in advies en bemiddeling op
het gebied van personeels-management. Zij maakt deel uit
van Spherion Corporation, wereldwijd actief in human capital management en
beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange. Spherion behoort met ruim
1.000 vestigingen tot de top vijf van toonaangevende bureaus en is in
geheel Nederland vertegenwoordigd met dertig vestigingen en een Service
Center in Apeldoorn.
Ingezonden persbericht