13-8-2002
Rally van Finland: Peugeots overheersen van start tot finish
Met een gave machtsdemonstratie behaalde Peugeot Total in de Rally van Finland de vijfde één-twee-overwinning van het seizoen.
Lange tijd leek Richard Burns de op eigen terrein onverslaanbaar
geachte Finnen de baas te zijn, maar een probleem op de tweede dag
kostte de Brit de leiderspositie. Teamgenoot Marcus Grönholm nam het
heft in handen en liet zich de zege daarna niet meer ontglippen. Harri
Rovanperä, die aanvankelijk tweede lag achter Burns, moest met pech
opgeven. Als zevende eindigde de door Peugeot Finland ingeschreven 206
WRC van Sebastian Lindholm en als veertiende finishte de privé-206 van
Timo Salonen, de wereldkampioen van 1985, die voor zn plezier maar
weer eens achter het rallystuur was gekropen.
Door het uitvallen van Colin McRae kon Marcus Grönholm zijn voorsprong
in het WK-klassement vergroten tot 17 punten. Bij de merken blijft
Peugeot koploper, met 25 punten meer dan Ford.
Terug uit Kenia en na de grote was- en stofzuigbeurt streek de
rallykaravaan neer in het Finse Jyväskylä voor de negende ronde van
het World Rally Championship. Net als in Oost-Afrika was het in
Noord-Europa heet en de autos wierpen op de gravelwegen grote
stofwolken op. In de 52e editie van de Rally van Finland moest Peugeot
het stellen zonder Gilles Panizzi, die bij een ongelukkige val thuis
de rechterschouder had gebroken. Ook Risto Pietilaïnen ontbrak,
vanwege een operatie, op het appèl; zijn stoel naast Harri Rovanperä
werd ingenomen door diens vroegere navigator Voitto Silander.
Vanaf het woord GO! bepaalden de drie fabrieks-Peugeots het tempo in
de wedstrijd die voorheen bekend stond als de 1000-Merenrally en die
ook wel Rally van de 1000 Sprongen wordt genoemd. Richard Burns, die
het publieksproefje op de donderdagavond had gewonnen, leidde de dans
op dag 1 met zes snelste proeftijden. Harri Rovanperä, met één snelste
tijd achter zijn naam, volgde op twaalf seconden en Marcus Grönholm op
22 seconden. Petter Solberg (Subaru) moest in vierde positie al meer
dan een minuut prijsgeven op leider Burns en Colin McRae (Ford) kon
als vijfde op de openingsdag slechts berustend verklaren dat hij zijn
best deed, maar de Peugeots zijn hier simpelweg te snel voor ons, ze
hebben negen van de tien proeven gewonnen
Richard Burns startte de zaterdag zoals hij de wedstrijd was begonnen,
met een snelste tijd. Maar op een van de vele jumps die volgas worden
gesprongen, landde zijn Peugeot verkeerd, waardoor de intercooler van
de turbo beschadigd raakte. Ik moest de proef afmaken zonder
turbodruk. Vervolgens kregen we nog twintig strafseconden, omdat de
reparatie lastig was en zoveel tijd vergde, dat we te laat uit het
servicepark vertrokken, aldus de teleurgestelde Brit, die naar de
derde plaats zakte. Grotere pech kreeg Harri Rovanperä te verwerken,
toen hij op klassementeproef 13 een lekke rechtervoorband opliep. Het
was niet eens zon grote steen, verklaarde de Fin, maar we hadden nog
26 kilometer te gaan op de proef en de band raakte aan flarden, die
vervolgens de schokdemper kapot sloegen, waarna de wielophanging het
begaf. Aan de finish bleek dat het rondslaande rubber zoveel schade
had veroorzaakt, dat we werden gedwongen tot opgave. Door Rovanperäs
panne kreeg Richard Burns de tweede plaats in handen, zij het op een
kleine anderhalve minuut achterstand van de nu ontketende Marcus
Grönholm.
De winnaar van de laatste twee edities van de Rally van Finland bleef
ook op de derde en laatste dag de touwtjes strak in handen houden.
Alles liep letterlijk en figuurlijk op rolletjes, zei Grönholm, toen
hij voor de derde achtereenvolgende keer in Jyväskylä de champagne
mocht ontkurken. Ik heb geen enkel serieus probleem gekend. Maar het
was verre van gemakkelijk. Ik heb weer eens ondervonden hoe goed mijn
teamgenoten zijn. Het was hard knokken. Op de zes proeven van de
finaledag wist ik niet precies welk tempo ik moest maken. Ik wilde
geen risicos meer nemen, maar ik wilde evenmin verslappen, waardoor de
concentratie in het geding kon komen. Dat McRae nog uitviel, was een
bonus, want nu heb ik in de stand van het wereldkampioenschap weer een
aardige buffer op hem.
Oud-wereldkampioen met Peugeot, Timo Salonen, vierde zijn vijftigste
verjaardag door met een privé-ingeschreven 206 WRC aan de start te
komen, en te finishen. Zijn veertiende plaats was zelfs heel
verdienstelijk. Voor de man die destijds schitterde met de Peugeot 205
Turbo-16, was het elf jaar geleden dat hij voor het laatst aan een
rally had deelgenomen. Salonen genoot in Jyväskylä dan ook van de
VIP-status die hij in het Peugeot-kamp toebedeeld kreeg. Ook opvallend
was het optreden van de jonge Juuso Pykalisto, een protégé van Marcus
Grönholm, die een driejarig contract met Peugeot heeft getekend. In
een lokaal ingeschreven 206 WRC liet hij op de eerste dag een aantal
snelle tijden noteren, tot een defecte transmissie een einde maakte
aan zijn opmerkelijke wedstrijd.
Voor de volgende ronde keert het WRC terug op asfalt. Op 23 augustus
gaat in Trier de Rally van Duitsland van start; deze is voor de eerste
keer opgenomen in het wereldkampioenschap.