AutoRai

13-8-2002

Rally van Finland: Peugeots overheersen van start tot finish

Met een gave machtsdemonstratie behaalde Peugeot Total in de Rally van Finland de vijfde één-twee-overwinning van het seizoen.

Lange tijd leek Richard Burns de op eigen terrein onverslaanbaar geachte Finnen de baas te zijn, maar een probleem op de tweede dag kostte de Brit de leiderspositie. Teamgenoot Marcus Grönholm nam het heft in handen en liet zich de zege daarna niet meer ontglippen. Harri Rovanperä, die aanvankelijk tweede lag achter Burns, moest met pech opgeven. Als zevende eindigde de door Peugeot Finland ingeschreven 206 WRC van Sebastian Lindholm en als veertiende finishte de privé-206 van Timo Salonen, de wereldkampioen van 1985, die voor zn plezier maar weer eens achter het rallystuur was gekropen.

Door het uitvallen van Colin McRae kon Marcus Grönholm zijn voorsprong in het WK-klassement vergroten tot 17 punten. Bij de merken blijft Peugeot koploper, met 25 punten meer dan Ford.

Terug uit Kenia en na de grote was- en stofzuigbeurt streek de rallykaravaan neer in het Finse Jyväskylä voor de negende ronde van het World Rally Championship. Net als in Oost-Afrika was het in Noord-Europa heet en de autos wierpen op de gravelwegen grote stofwolken op. In de 52e editie van de Rally van Finland moest Peugeot het stellen zonder Gilles Panizzi, die bij een ongelukkige val thuis de rechterschouder had gebroken. Ook Risto Pietilaïnen ontbrak, vanwege een operatie, op het appèl; zijn stoel naast Harri Rovanperä werd ingenomen door diens vroegere navigator Voitto Silander.

Vanaf het woord GO! bepaalden de drie fabrieks-Peugeots het tempo in de wedstrijd die voorheen bekend stond als de 1000-Merenrally en die ook wel Rally van de 1000 Sprongen wordt genoemd. Richard Burns, die het publieksproefje op de donderdagavond had gewonnen, leidde de dans op dag 1 met zes snelste proeftijden. Harri Rovanperä, met één snelste tijd achter zijn naam, volgde op twaalf seconden en Marcus Grönholm op 22 seconden. Petter Solberg (Subaru) moest in vierde positie al meer dan een minuut prijsgeven op leider Burns en Colin McRae (Ford) kon als vijfde op de openingsdag slechts berustend verklaren dat hij zijn best deed, maar de Peugeots zijn hier simpelweg te snel voor ons, ze hebben negen van de tien proeven gewonnen

Richard Burns startte de zaterdag zoals hij de wedstrijd was begonnen, met een snelste tijd. Maar op een van de vele jumps die volgas worden gesprongen, landde zijn Peugeot verkeerd, waardoor de intercooler van de turbo beschadigd raakte. Ik moest de proef afmaken zonder turbodruk. Vervolgens kregen we nog twintig strafseconden, omdat de reparatie lastig was en zoveel tijd vergde, dat we te laat uit het servicepark vertrokken, aldus de teleurgestelde Brit, die naar de derde plaats zakte. Grotere pech kreeg Harri Rovanperä te verwerken, toen hij op klassementeproef 13 een lekke rechtervoorband opliep. Het was niet eens zon grote steen, verklaarde de Fin, maar we hadden nog 26 kilometer te gaan op de proef en de band raakte aan flarden, die vervolgens de schokdemper kapot sloegen, waarna de wielophanging het begaf. Aan de finish bleek dat het rondslaande rubber zoveel schade had veroorzaakt, dat we werden gedwongen tot opgave. Door Rovanperäs panne kreeg Richard Burns de tweede plaats in handen, zij het op een kleine anderhalve minuut achterstand van de nu ontketende Marcus Grönholm.

De winnaar van de laatste twee edities van de Rally van Finland bleef ook op de derde en laatste dag de touwtjes strak in handen houden. Alles liep letterlijk en figuurlijk op rolletjes, zei Grönholm, toen hij voor de derde achtereenvolgende keer in Jyväskylä de champagne mocht ontkurken. Ik heb geen enkel serieus probleem gekend. Maar het was verre van gemakkelijk. Ik heb weer eens ondervonden hoe goed mijn teamgenoten zijn. Het was hard knokken. Op de zes proeven van de finaledag wist ik niet precies welk tempo ik moest maken. Ik wilde geen risicos meer nemen, maar ik wilde evenmin verslappen, waardoor de concentratie in het geding kon komen. Dat McRae nog uitviel, was een bonus, want nu heb ik in de stand van het wereldkampioenschap weer een aardige buffer op hem.

Oud-wereldkampioen met Peugeot, Timo Salonen, vierde zijn vijftigste verjaardag door met een privé-ingeschreven 206 WRC aan de start te komen, en te finishen. Zijn veertiende plaats was zelfs heel verdienstelijk. Voor de man die destijds schitterde met de Peugeot 205 Turbo-16, was het elf jaar geleden dat hij voor het laatst aan een rally had deelgenomen. Salonen genoot in Jyväskylä dan ook van de VIP-status die hij in het Peugeot-kamp toebedeeld kreeg. Ook opvallend was het optreden van de jonge Juuso Pykalisto, een protégé van Marcus Grönholm, die een driejarig contract met Peugeot heeft getekend. In een lokaal ingeschreven 206 WRC liet hij op de eerste dag een aantal snelle tijden noteren, tot een defecte transmissie een einde maakte aan zijn opmerkelijke wedstrijd.

Voor de volgende ronde keert het WRC terug op asfalt. Op 23 augustus gaat in Trier de Rally van Duitsland van start; deze is voor de eerste keer opgenomen in het wereldkampioenschap.