Ingezonden persbericht
Dit is een persbericht van het
Centrum voor Bedrijf en Samenleving Fryslân
P E R S B E R I C H T
Maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven wachten met smart op elkaar
Het Friese bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties in Fryslân
werken nog weinig samen. Op het gebied van sponsoring en giften gaat er
behoorlijk wat geld om, maar werknemersvrijwilligers-werk, teambuilding
activiteiten en structurele afspraken rond kennis en expertise komen nog
nauwelijks voor. De maatschappelijke organisaties blijken slecht in staat
om hun mogelijkheden op deze gebieden en de meerwaarde van samenwerking
voor de bedrijven duidelijk te maken.
Bovenstaande bevindingen komen uit het stageverslag van Edger Tiel uit
Leeuwarden. Tiel is student aan de Thorbecke Academie en hoopt in augustus
af te studeren. Het verslag betreft een kwalitatief onderzoek, dat is
uitgevoerd in opdracht van het Centrum voor Bedrijf en Samenleving Fryslân
(CBSF) onder zestien maatschappelijke organisaties in de provincie. Uit
eerdere (kleinschalige) onderzoeken was reeds naar voren gekomen dat er nog
weinig structurele relaties in Fryslân bekend zijn en met dit onderzoek is
getracht meer zicht te krijgen op de wensen en mogelijkheden op dit gebied.
Waar in het bedrijfsleven kennelijk nog weinig expliciet beleid wordt
geformuleerd en uitgevoerd op het gebied van maatschappelijk verantwoord
ondernemen, blijkt ook aan de kant van de maatschappelijke organisaties nog
weinig te zijn nagedacht over samenwerking met bedrijven. Er zijn wel
incidentele projecten bekend, zoals het opknappen van een clubhuis of het
mee uit nemen van een groep gehandicapte kinderen, maar van structurele
afspraken is nog geen sprake. Wel is men zich bij de maatschappelijke
organisaties steeds meer aan het richten op projectmatig werken, waardoor
de aansluiting bij mogelijkheden van bedrijven wordt vergroot. Tevens wordt
aandacht besteed aan het formuleren van de competenties die binnen de
maatschappelijke organisaties nodig zijn of worden ontwikkeld door het
werken daar als vrijwilliger. Met dit soort gegevens is het aangaan van een
gesprek met een bedrijf eenvoudiger, aangezien dan beter in kaart kan
worden gebracht op welke wijze het bedrijf profijt kan hebben van de inzet
van personeel in een vrijwilligersrol.
Het CBSF gaat de komende maanden in gesprek met zowel bedrijven als
maatschappelijke organisaties om concreet gestalte te geven aan de algemene
wens om te komen tot een win-win relatie, waarin beide werkvelden profijt
hebben van de samenwerking en de maatschappij in het algemeen er beter van
wordt. Reeds bestaande projecten en vraag en aanbod op dit gebied staan op
de website van het centrum: www.cbsf.nl
Het CBSF is vorig jaar opgericht door de Kamer van Koophandel Friesland en
de Stichting Partoer. Het centrum richt zich op de bevordering van
samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties, zoals
vrijwilligersorganisaties, sportverenigingen en instellingen voor zorg en
welzijn.