Rijksuniversiteit Groningen
12 aug 2002
Nummer 99 7 augustus 2002
Tuning Educational Structures in Europe
Meer Europese afstemming in het hoger onderwijs
Eerste stappen
Grote eensgezindheid
Gemeenschappelijke competenties
Toekomst
Noot voor de pers
Een groep van meer dan honderd West-Europese universiteiten heeft
laten zien dat afstemming van programma's in het hoger onderwijs op
Europees niveau mogelijk is. Deze boodschap werd onlangs in Brussel
gepresenteerd op de slotconferentie van de eerste fase van het
Europese project Tuning Educational Structures in Europe, dat mede
is gefinancierd door de Europese Commissie. Het Tuning-project is
een direct antwoord van de betrokken universiteiten op de Bologna
Verklaring uit 1999, die moet leiden tot een geïntegreerde Europese
ruimte in het hoger onderwijs. Doel is de onderlinge
vergelijkbaarheid van de verschillende studies te verbeteren. De
coördinatie van het Tuning-project is in handen van de
Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Deusto, Bilbao,
Spanje.
Volgens Viviane Reding, de EU Commissaris van Onderwijs en Cultuur,
is het Tuning-project 'het hart van het Bologna-proces'. Zij gaf op
de conferentie in Brussel aan dat de uitkomsten met groeiende
belangstelling worden gevolgd door alle organisaties die iets met
hoger onderwijs te maken hebben. In de eerste fase van het
ambitieuze project zijn gemeenschappelijke referentiepunten
ontwikkeld die kunnen dienen als handvatten voor meer afstemming
(tuning) in het Europese hoger onderwijs. Het is daarbij
nadrukkelijk niet de bedoeling dat in de toekomst Europese
studieprogramma's min of meer gelijk zijn of dat er vastomlijnde
Europese curricula worden ontwikkeld. De diversiteit in het
Europese onderwijs blijft dus gehandhaafd. Wel wordt gestreefd naar
meer harmonisatie door gemeenschappelijke competenties (geheel van
kennis en vaardigheden) te identificeren waaraan studenten aan het
eind van hun studie moeten voldoen. Op deze manier wordt onder
andere de mobiliteit van studenten vergroot.
Het afgelopen jaar heeft het Tuning-project de eerste stappen op
weg naar meer Europese afstemming gezet door:
Europese werkgevers en afgestudeerde werknemers te raadplegen over
de betekenis en het belang van 'algemene competenties' -
vaardigheden die alle onderwijsprogramma's gemeenschappelijk
hebben.
'Vakspecifieke competenties' te definiëren - kennis en vaardigheden
die alle onderwijsprogramma's in hetzelfde vakgebied
gemeenschappelijk hebben.
Het European Credit and Transfer System (ECTS) verder te
ontwikkelen tot een pan-Europees uitwisselings- en
accumulatie-studiepuntensysteem uitgaande van te verwerven
competenties
Een begin te maken met het doorgronden van de gecompliceerde
relatie tussen onderwijsverzorging, leren en toetsing.
De uitkomsten laten zien dat de afstemming van
onderwijskwalificaties in het twee cycli-systeem
(undergraduate/graduate) dat de Bologna Verklaring voorstelt,
mogelijk is als onderwijsprogramma's worden vergeleken aan de hand
van eindtermen en competenties. Een geïntegreerd Europees
studiepuntensysteem, dat is gebaseerd op het huidige ECTS-systeem,
kan daarin ondersteunend zijn.
Om algemene competenties en discipline-gerelateerde competenties te
kunnen identificeren is op brede schaal een vragenlijst verspreid
onder Europese afgestudeerden, werkgevers en universitaire
docenten. Uit de respons blijkt een opmerkelijke eensgezindheid te
bestaan over de belangrijkste algemene competenties waarover
studenten na afloop van hun studie moeten beschikken. Daaronder
zijn de capaciteit om te analyseren, samen te vatten, te leren
problemen op te lossen, opgedane kennis toe te passen in de
praktijk, kwaliteit te onderkennen en de capaciteit om met grote
hoeveelheden informatie om te gaan. Met name afgestudeerden en
werkgevers zijn het met elkaar eens over de benodigde competenties.
De waardering van docenten wijkt op een paar punten licht af.
Opmerkelijk is verder dat de uitkomsten van de verschillende
Europese landen grote overeenkomsten vertonen.
Wellicht het meest concrete resultaat van het Tuning-project is dat de Europese universiteiten erin geslaagd zijn een aantal gemeenschappelijke discipline-gebonden competenties te identificeren. In de eerste fase van het project is dit gedaan voor de vakgebieden bedrijfskunde, scheikunde, onderwijskunde/pedagogiek en lerarenopleiding, geologie/aardwetenschappen, geschiedenis, wiskunde en natuurkunde. De competenties kunnen dienen als een gemeenschappelijke Europese basis voor de onderwijsprogramma's op bachelorniveau (zogenaamde eerste cyclus). Uit het onderzoek blijkt dat deze gemeenschappelijke basis voor het masterniveau (de tweede cyclus) niet mogelijk en ook niet wenselijk is.
Het Tuning-project is inmiddels de volgende fase ingegaan. In deze fase zullen ook voor andere disciplines of vakgebieden competenties geïdentificeerd worden. Daarnaast zal het aantal deelnemende instellingen voor hoger onderwijs worden uitgebreid en zullen de huidige bevindingen verder worden uitgewerkt onder andere door raadpleging van alle relevante belanghebbenden.
Noot voor de pers
Meer informatie: drs. R. Wagenaar, RUG, tel. (050)363 59 00/51 76,
e-mail: R.Wagenaar@let.rug.nl (werk)
Informatie over het project Tuning Educational Structures in Europe
en een uitgebreid overzicht van de uitkomsten van het project vindt
u op de website: www.let.rug.nl/TuningProject