Persbericht
Cable1-CineNova rijder Sandor van Es voert Pearle Alfa 147 Challenge weer aan
De terugkeer naar Circuit Park Zandvoort heeft het Cable1-CineNova Team geen windeieren gelegd. Met zijn overwinning tijdens de zesde race van de Pearle Alfa 147 Challenge pakte Sandor van Es niet alleen de dagzege, maar ook de leidende positie in het tussenklassement. De Arnhemmer boekte zijn overwinning tijdens het Marlboro Masters weekend in de Noord-Hollandse badplaats, waar in totaal 60.000 mensen de races bezochten. Sandra van der Sloot, eveneens uitkomend in een Alfa 147 van het Cable1-CineNova Team, legde in deze race beslag op het brons en deed daarmee eveneens goede zaken voor het kampioenschap. Van de overige teamleden eindigde Oscar Middeldorp als elfde, terwijl Bert Stemerdink deze keer teamgenoot Robert Sotthewes nipt voorbleef. Zij eindigden na de 12 raceronden respectievelijk als achttiende en negentiende. In het Olympisch Klassement eindigden zij als tweede en derde. Enige uitvaller was dit keer Berend Gesman, die in de vijfde ronde het slachtoffer werd van een niet functionerend remsysteem bij één van de andere deelnemers. Na een geweldige klap aan de achterzijde van zijn Alfa belandde de Alphenaar in de grintbak en mocht de race van achter de vangrail verder uitkijken. Sandor van Es gaat met een voorsprong van twee punten op Allard Kalff aan de leiding van de Alfa 147 Challange, terwijl er nu nog twee races te gaan zijn. Volgens eigen zeggen ligt de Arnhemmer dus nog steeds op kampioenskoers.
Sandor van Es (Arnhem) stond voor de training in de pits en keek alleen maar naar boven. "Net als in Assen leken deze trainingen in het teken van de regen te staan. Sneller dan normaal zijn wij dan ook de baan opgegaan om op die manier een rondetijd te pakken, die niet beïnvloed kon worden door de regen. Ik ging hard uit, maar in tegenstelling tot andere evenementen bleek hier het derde rondje mijn snelste. Normaal is dat de tweede ronde. Daarmee was de pole position voorlopig een feit. Toen het even later begon te regenen kon niemand die tijd verder verbeteren. Achteraf vraag ik mij af of dit echter wel de beste uitgangspositie voor de race was. Met ingang van dit weekend sta je met 'pole' namelijk aan de linkerkant van de eerste rij, terwijl de eerste bocht naar rechts gaat. Je moet dus wel heel snel weg zijn, anders wordt de in te sturen lijn naar die eerste bocht afgedicht door de rijder die als tweede start. Bij de start bleek dat ook. Rory Bertram zat er gelijk naast en ik heb nog geprobeerd (à la Michael Schumacher) in te sturen, maar tevergeefs! Hij was een fractie sneller weg en ging als eerste de Tarzanbocht in. Aan de andere kant gaat het ook om de kampioenschapspunten en ik heb momenteel iedere punt nodig! Een pole levert altijd weer een bonuspunt op, dus waar kies je voor. Eenmaal onderweg heb ik lang gekeken waar en wanneer Betram een foutje zou maken. Dat gebeurde in de Renaultbocht. Er was niet veel ruimte, maar ik kon er tussendoor en reed vervolgens aan de leiding. In de laatste ronde verremde ik mij (door de slechte banden-red.) nog een keer voor Het Scheivlak en werd het voor mij bijna grinthappen. Gelukkig wist ik de zaak op de baan te houden en kon de race op mijn naam schrijven. Zeker weer een belangrijke overwinning! Er zijn niet zo heel veel races meer te gaan en iedere punt telt op dit moment."
Sandra van der Sloot (Alphen aan den Rijn) vond het tijdens die eerste minuten van de training ook best wel spannend. "Donkere buiten die zich samenpakken boven het circuit en je weet dat je het dan moet doen. Net als Sandor heb ik ook even gewacht de het grootste deel van de auto's al op de baan zat om op die manier een stuk vrije ruimte voor me te hebben.
Mijn eerste ronde ging goed en de ronde er na moest het er echt van komen, maar kwam ik een andere deelnemer tegen die niet helemaal duidelijk was in de richting die hij wilde rijden. Dan mis je een fractie van een seconde in je beste tijd en sta je derde op de startopstelling. De onderlinge verschillen waren ook nu weer bijzonder klein. Ik moest ook even wennen aan die nieuwe startprocedure en Allard Kalff voor laten gaan bij de eerste bocht. De strijd met Vincent van der Valk wist ik wel te winnen. Vierde dus in die eerste ronde! Een ronde later ging het fout bij Kalff, hij volgde een wel heel vreemde lijn (gevolg van een kapotte stuurbekrachtiging-red.) en ik kon makkelijk doorschuiven naar een derde plek. Ondanks mijn onderstuur lukte het me om die plaats ook te behouden tot aan de finish. Mede door dit resultaat komt een derde plaats in het kampioenschap ook weer binnen bereik. Dat wordt dus mijn door tijdens de komende races", aldus Sandra van der Sloot na afloop.
Oscar Middeldorp (Alphen aan den Rijn) had net als vorige keer een relatief kort verhaal. "Voor mijn gevoel ging het in de training eigenlijk best goed, maar toen ik later de tijden zag bleek dat toch wel wat tegen te vallen. Ik ben als twaalfde gestart en elfde geworden. Dat geeft al aan dat er onderweg niet zo heel veel gebeurd is. Ik kreeg net als Berend een behoorlijke tik van Cees Doorakkers, maar kon mijn race wel vervolgen. Verder lukte het mij in het begin van de race niet echt om een gaatje te vinden om een plekje te winnen."
Bert Stemerdink (Arnhem) wilde zich duidelijk revancheren voor het slechte resultaat tijdens de afgelopen race. "Vorige keer stond ik er naast en dat wilde ik dit keer voorkomen. Aankomen en punten scoren voor de Olympische Klasse vormden dit keer het doel. Ik trainde als dertiende, maar heb mij bewust wat buiten de strijd van die mannen om mij heen gehouden. In de Nissanbocht lag ik er bijna naast en ook bij het aanremmen voor de Tarzanbocht moest ik alle zeilen bijzetten om de Alfa de juiste kant op te krijgen. Nu ben ik tweede in de Olympische Klasse geworden en heb dus kostbare punten aan mijn totaal toegevoegd. In die klasse sta ik nu vierde met een achterstand van zeven punten op de nummer 3. Iedereen weet dus nu wat mijn doel is!"
Robert Sotthewes uit Wenumwiesel (bij Apeldoorn) "Weer derde", klonk het wat verontschuldigend uit de mond van Robert Sotthewes. "Nee hoor gekheid! Ik ben hartstikke trots op dit resultaat. Ik startte als negentiende en wilde proberen zo goed mogelijk weg te komen. Maar het was weer een chaos bij de start en ik fixeerde mij op de strijd met de andere deelnemers van de Olympische Klasse. Bert Stemerdink reed voor mij en ik besloot bij hem aan te sluiten. Achter mij kwam Akbar Wagner aanstormen, maar nadat ik samen met Bert het juiste tempo had, heb ik Akbar niet meer gezien. Bert verremde zich nog een keer zwaar voor de Tarzanbocht, maar wist mij voor te blijven. Een negentiende plaats algemeen en derde in de Olympische Klasse is voor mij prima. In de tussenstand sta ik nu vijfde op nog maar vier punten van Bert. Dat belooft dus nog wat de volgende race!"
Berend Gesman (Alphen aan den Rijn) kon zich door omstandigheden tijdens de training niet optimaal concentreren. "Er waren om mij heen wat dingen gebeurd en ik kwam in de training niet verder dan een zevende startplek. Gelet op mijn vorige trainingen viel dat dus wat tegen. Bij de start was het niet alleen onwijs druk, maar moest je ook heel goed oppassen om niet door iemand geraakt te worden. Ik verloor in die eerste ronde twee plaatsen om daarna toch te proberen wat verder naar voren te komen. Daar ben je dan flink mee bezig, maar word je in de vijfde ronde bij het aanremmen voor de Nissanbocht keihard aan de achterzijde geraakt en kwam in de grintbak tot stilstand. De schade aan de auto was enorm en verder rijden zat er niet meer in. Cees Doorakkers bleek geen remmen meer te hebben en remde dus op de achterkant van mijn auto. Dit is stevig balen, want in tegenstelling tot de voorgaande races heb ik nu helemaal geen punten en sta in de tussenstand nu zesde."
Zandvoort/Arnhem, 11 augustus 2002
Ingezonden persbericht