Wiw-voorzieningen voor WAO-ers en WW-ers.
Het beste is om onderstaande te lezen in combinatie met de betreffende wetstekst, waarnaar in de tekst wordt verwezen. Aan onderstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Verantwoordelijkheidsverdeling in een notendop
Belangrijk is artikel 2 van de Wiw. Daar zijn de doelgroepen omschreven waarvoor de gemeenten een zorgplicht hebben voor inschakeling in de arbeid of sociale activering: langdurig werklozen, uitkeringsgerechtigden en jongeren, NUG-gers en Anw-ers. Niet onder de gemeentelijke zorgplicht vallen mensen aan wie het UWV een uitkering verstrekt. Dat betekent dat ook mensen die naast een UWV-uitkering nog een gemeentelijke uitkering hebben, onder de verantwoordelijkheid van het UWV vallen voor wat betreft de reïntegratie.
Mogelijkheden om het anders te doen
De wet voorziet echter in verschillende mogelijkheden om
van deze, op zichzelf heldere, verdeling af te wijken. Er
zijn drie mogelijkheden:
1. (artikel 2 derde lid Wiw): De gemeente kan de
verantwoordelijkheid voor de reïntegratie van een WAO-er of
WW-er overnemen van het UWV. De enige voorwaarde die de wet
hieraan stelt, is dat de gemeente en het UWV eerst in
overleg moeten vaststellen dat het UWV niet zelf voor de
betrokkene al een reïntegratietrajectplan opstelt. Als aan
die voorwaarde is voldaan, dan kan betrokkene alsnog onder
de Wiw-doelgroep vallen en kan de reïntegratie vanuit de
Wiw worden gefinancierd. In geval van een Wiw-
dienstbetrekking kan dan op de gebruikelijke wijze het
basisbedrag bij het ministerie van SZW worden gedeclareerd.
Het vaste budget en het scholings- en activeringsbudget
worden niet gewijzigd; deze budgetten zijn immers vooraf
bepaald en aan de gemeente toegekend.
In de memorie van toelichting bij de wet staat overigens
opgemerkt, dat gemeente en WV ook andere afspraken mogen
maken over de financiering (bijv afspreken dat het UWV
meebetaalt).
Door de bepaling in artikel 2 derde lid Wiw wordt het voor
gemeenten mogelijk om bijv in het kader van een
wijkgerichte aanpak ook WAO-ers of WW-ers `mee te nemen'.
2. (artikel 10a wet REA, artikel 73 WW): Het UWV heeft
wettelijk tot taak om WAO-ers en WW-ers in aanmerking te
brengen voor Wiw-voorzieningen, zoals een Wiw-
dienstbetrekking, een Wiw-werkervaringsplaats of een
traject dat al dan niet leidt naar werk of naar sociale
activering. (kleine beperking: WAO-ers mogen niet op een
Wiw wep)
Dat betekent dat het UWV vanuit zijn eigen
reïntegratieverantwoordelijkheid een beroep kan doen op die
voorzieningen; de gemeente is verplicht om daaraan mee te
werken (zie artikel 2 vierde lid Wiw). Het UWV heeft
hiervoor budget beschikbaar: voor WAO-ers in het REA-fonds
(zie wet REA art 43 tweede lid) en voor WW-ers in het Awf.
Het beschikbare budget in het Awf is bij Ministeriële
Regeling Suwi bepaald op 10 miljoen euro.
3. (artikel 2, vijfde lid Wiw): mensen die een uitkering
hebben van UWV én gemeente tegelijkertijd (bijv bijstand en
WAO) vallen in principe onder
reïntegratieverantwoordelijkheid van het UWV. De gemeente
kan echter, in bepaalde gevallen en onder bepaalde
voorwaarden, de verantwoordelijkheid overnemen wanneer zij
daarom verzoekt. In een AMvB wordt uitgewerkt om welke
gevallen en welke voorwaarden het gaat.
Dit zal worden verwerkt in het Besluit Uitvoering en
Financiering Wiw. Een concept-wijziging is voorgelegd aan
het Uitvoeringspanel van de gemeenten op 27 juni jl. Naar
aanleiding daarvan hebben nog bijstellingen plaatsgevonden.
Naar verwachting kan de AMvB eind augustus / begin
september naar de Ministerraad, waarna hij in september bij
de Tweede Kamer zal worden voorgehangen