Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wiw-voorzieningen voor WAO-ers en WW-ers.

Het beste is om onderstaande te lezen in combinatie met de betreffende wetstekst, waarnaar in de tekst wordt verwezen. Aan onderstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

Verantwoordelijkheidsverdeling in een notendop

Belangrijk is artikel 2 van de Wiw. Daar zijn de doelgroepen omschreven waarvoor de gemeenten een zorgplicht hebben voor inschakeling in de arbeid of sociale activering: langdurig werklozen, uitkeringsgerechtigden en jongeren, NUG-gers en Anw-ers. Niet onder de gemeentelijke zorgplicht vallen mensen aan wie het UWV een uitkering verstrekt. Dat betekent dat ook mensen die naast een UWV-uitkering nog een gemeentelijke uitkering hebben, onder de verantwoordelijkheid van het UWV vallen voor wat betreft de reïntegratie.

Mogelijkheden om het anders te doen
De wet voorziet echter in verschillende mogelijkheden om van deze, op zichzelf heldere, verdeling af te wijken. Er zijn drie mogelijkheden:

1. (artikel 2 derde lid Wiw): De gemeente kan de verantwoordelijkheid voor de reïntegratie van een WAO-er of WW-er overnemen van het UWV. De enige voorwaarde die de wet hieraan stelt, is dat de gemeente en het UWV eerst in overleg moeten vaststellen dat het UWV niet zelf voor de betrokkene al een reïntegratietrajectplan opstelt. Als aan die voorwaarde is voldaan, dan kan betrokkene alsnog onder de Wiw-doelgroep vallen en kan de reïntegratie vanuit de Wiw worden gefinancierd. In geval van een Wiw- dienstbetrekking kan dan op de gebruikelijke wijze het basisbedrag bij het ministerie van SZW worden gedeclareerd. Het vaste budget en het scholings- en activeringsbudget worden niet gewijzigd; deze budgetten zijn immers vooraf bepaald en aan de gemeente toegekend.
In de memorie van toelichting bij de wet staat overigens opgemerkt, dat gemeente en WV ook andere afspraken mogen maken over de financiering (bijv afspreken dat het UWV meebetaalt).
Door de bepaling in artikel 2 derde lid Wiw wordt het voor gemeenten mogelijk om bijv in het kader van een wijkgerichte aanpak ook WAO-ers of WW-ers `mee te nemen'.

2. (artikel 10a wet REA, artikel 73 WW): Het UWV heeft wettelijk tot taak om WAO-ers en WW-ers in aanmerking te brengen voor Wiw-voorzieningen, zoals een Wiw- dienstbetrekking, een Wiw-werkervaringsplaats of een traject dat al dan niet leidt naar werk of naar sociale activering. (kleine beperking: WAO-ers mogen niet op een Wiw ­ wep)
Dat betekent dat het UWV vanuit zijn eigen reïntegratieverantwoordelijkheid een beroep kan doen op die voorzieningen; de gemeente is verplicht om daaraan mee te werken (zie artikel 2 vierde lid Wiw). Het UWV heeft hiervoor budget beschikbaar: voor WAO-ers in het REA-fonds (zie wet REA art 43 tweede lid) en voor WW-ers in het Awf. Het beschikbare budget in het Awf is bij Ministeriële Regeling Suwi bepaald op 10 miljoen euro.

3. (artikel 2, vijfde lid Wiw): mensen die een uitkering hebben van UWV én gemeente tegelijkertijd (bijv bijstand en WAO) vallen in principe onder reïntegratieverantwoordelijkheid van het UWV. De gemeente kan echter, in bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden, de verantwoordelijkheid overnemen wanneer zij daarom verzoekt. In een AMvB wordt uitgewerkt om welke gevallen en welke voorwaarden het gaat.


Dit zal worden verwerkt in het Besluit Uitvoering en Financiering Wiw. Een concept-wijziging is voorgelegd aan het Uitvoeringspanel van de gemeenten op 27 juni jl. Naar aanleiding daarvan hebben nog bijstellingen plaatsgevonden. Naar verwachting kan de AMvB eind augustus / begin september naar de Ministerraad, waarna hij in september bij de Tweede Kamer zal worden voorgehangen