AUTOGAS NEDERLAND
Sterke toekomst voor autogas
AMSTELVEEN, 11 augustus 2002 - Het huisorgaan van
de brancheorganisatie van importeurs van personenwagens, RAI
Voorrang,stelde dat LPG uit de gratie zou zijn. Dat leidde helaas
tot andere publicaties met hetzelfde sentiment. Het is correct dat de
laatste tien jaar het aantal autogasrijders is gedaald. Maar door
de milieuvoordelen van autogas is ook het type autogasrijder
veranderd: van de particuliere naar de zakelijke rijder. Immers
daar zijn de voordelen ten aanzien van een betere luchtkwaliteit het
grootst. En daar zijn maatregelen van de overheid op gebaseerd:
weinig accijns en een veel lagere wegenbelasting dan voor
dieselaangedreven auto's.
In Nederland heeft autogas nog steeds een belangrijke positie. Bij
meer dan 2.200 stations kan autogas worden getankt en meer dan
323.000 automobilisten maken dagelijks gebruik van deze
betrouwbare brandstof. Rai Voorrang stelt terecht dat 'LPG-auto's
evengoed presteren als andere voertuigen Een oplossing voor de
verkleining van de bagageruimte is gevonden in de ringtank.' Het
moderne gasinjectiesysteem zorgt er voor dat de motor net zo vlot,
stil en prettig rijdt op autogas als op benzine.
Het Europese Parlement heeft recent het besluit genomen op basis
waarvan in elke lidstaat beleid moet worden ontwikkeld, zodat in
het jaar 2020 minimaal twintig procent van het wagenpark wordt
aangedreven door 'alternatieve' brandstoffen zoals autogas,
aardgas, waterstof en biodiesel. In 2005 moeten daarvan de eerste
resultaten zichtbaar zijn. In deze markt neemt autogas ook vandaag
al een belangrijke positie in.
Kilometervreters
Momenteel tanken automobilisten die echt veel kilometers rijden
graag autogas. Voor hen is autogas als brandstof een bewuste
keuze en zij kiezen daarbij voor een auto waar een goede
installatie voor is ontwikkeld. Het merendeel van de gasinstallaties is
overigens van Nederlands fabrikaat. Deze fabrikanten zetten
wereldwijd de toon als het gaat om het ontwikkelen en produceren
van gasinstallaties.
Autogas heeft dus als alternatieve brandstof een sterke toekomst.
Autogas heeft zich de laatste veertig jaar bewezen en is daarmee de
oudste onder de alternatieve brandstoffen. Het grote verschil voor
de consument is de lage kostprijs van een liter autogas (Euro 0,41)
ten opzichte van conventionele brandstoffen. De overheid blijft
autogas dan ook met verschillende (fiscale) maatregelen actief
ondersteunen. Helaas is dit aanzienlijke prijsvoordeel voor veel
zakelijke rijders nóg te onvoldoende bekend om te kiezen voor deze
brandstof die milieu en portemonee spaart. Overigens wordt de
accijns op autogas als Euro4-brandstof verder verlaagd per 1
oktober aanstaande. Kijk voor meer informatie op: www.autogas.nl.
--- Noot voor de redactie,