Tom Coronel
30 Juli 2002: Tom Coronel terug in Formule 1 op Circuit Park Zandvoort
Tom Coronel zal tijdens het komende Marlboro Masters of Formula 3 weekend in de Euro BOSS Series uitkomen met een Benetton Formule 1 wagen. Daarmee vervolgt de Huizenaar zijn lange reeks optredens tijdens dit succesvolle weekend op onze nationale racepiste. De formule 1 waar hij over beschikt is van het NDS Team Ascari uit Engeland en wordt aangedreven door een 720 pk sterke V10 Judd motor.
Het is eigenlijk traditie dat ik tijdens het Marlboro Masters weekend
ergens aan de start van een race verschijn. Voorheen ging het om de
Masters zelf of races in de Formule 3 en de Formule Nippon in Japan.
Dit jaar kan ik dus weer ouderwets op mijn eigen Zandvoort aan de
start verschijnen, verklaart Coronel opgetogen. Natuurlijk is dit voor
mij een fantastisch verhaal. In 1999 heb ik de nodige ronden in de
Arrows Formule 1 gereden en ik bewaar daar nog steeds geweldige
herinneringen aan. Dit zijn autos waar echt iets gebeurt wanneer je
naar het gaspedaal kijkt. Natuurlijk, het is een auto uit 1997 (het
jaar dat Tom Coronel de Marlboro Masters won-red.), maar neem van mij
aan dat hij heel best naar voren wil. En weet ook dat dit zeker een
klasse is waar gestreden wordt. Je houdt natuurlijk wat meer rekening
met elkaars materiaal, maar wat ik er tot nu toe van gezien heb heeft
mij bijzonder aangesproken. In tegenstelling tot de voormalige Formule
1 wagens is hier gekozen voor vier liter motoren, terwijl er destijds
drieliter motoren gebruikt werden. Dat komt de betrouwbaarheid ten
goede. Verder rijdt iedereen op hetzelfde type Avon slicks. Er is dus
sprake van een grote gelijkheid. Of dit voor mij weer een nieuwe stap
richting Formule 1 wordt? Ik denk dat we reëel moeten zijn en dat dit
natuurlijk een prachtige uitdaging is, die ik met beide handen
aangrijp. Plannen om in de huidige Formule 1 aan de start te komen heb
ik echter al enige tijd naar achteren verbannen. Ik ben momenteel
bijzonder druk met de ETCC races voor het Carly Motors Team Isert.
Komend weekend rijden we de volgende race op het circuit van
Spa-Francorchamps. Afgelopen week hebben we nogmaals op Zandvoort
getest en daarbij bleek onze BMW weer over meer vermogen te
beschikken. Tijdens de vorige race op Oschersleben zaten we er tijdens
de training al helemaal bij (pole position-red.) maar werd ik door
toedoen van een andere rijder naast de baan geduwd. Met iets meer
geluk op dat vlak zou het in België moeten lukken om eens een
podiumplaats te halen, aldus Tom Coronel.
Spijtig genoeg kan hij geen gebruik maken van de mogelijkheid om met
de Benetton op Brands Hatch te testen. Op diezelfde dag moet hij op
Spa-Francorchamps zijn training met de BMW rijden. Wat resteert is dus
twee keer half uur op Zandvoort. Gelukkig ken ik die baan goed en
laten we hopen dat dat voldoende is om wat verder naar voren op de
startgrid te staan, besluit Tom Coronel zijn verhaal. Hij is vast van
plan om er in ieder geval ook voor het publiek een mooie show van de
maken.
Meer informatie over de NDS Euro BOSS series is te vinden op de
volgende websites:
EuroBOSS.com
EuroBOSSGP.com
---