AutoRai

9-8-2002

Mercedes-Benz CL-Klasse: nieuw gezicht en krachtige V12-motor

De Mercedes-Benz CL-Klasse, de elegante en dynamische topcoupé in het programma, presenteert zich komend najaar bij de dealers met een nieuw gezicht, interieurwijzigingen en nieuwe hightech.


* Herziene topcoupé komende herfst leverbaar
* Bi-xenonverlichting in koplampen met helder glas
* Nieuwe, 500 pk sterke V12-motor met biturbocompressor
* Inzittendenbescherming geoptimaliseerd met nieuw sensorsysteem
* Interieur nog exclusiever

Hoewel de kosmetische veranderingen ingetogen van aard zijn, heeft de nieuwe CL-Klasse enkele opvallende kenmerken: de vier-ogige koplampen in moderne helder-glasoptiek, alsook de krachtigere voorbumper-unit. Tevens zijn de buitenspiegelhuizen gemodificeerd en voorzien van oriëntatieverlichting. Deze wordt automatisch ingeschakeld bij het openen van het portier of bij het op afstand bedienen van de centrale deurvergrendeling. Deze verlichting van de directe portieromgeving draagt bij aan de veiligheid en het comfort bij het in- en uitstappen. De briljante achterverlichting en herziene achterlicht-units ten slotte versterken het elegante karakter van de coupé.

CL 600: met 368 kW/500 pk in 4,8 seconden van 0-100 km/u Met een nieuw ontwikkelde twaalfcilinder biturbomotor stoot de CL-Klasse door naar de prestatiecategorie van pur sang sportwagens. De V12-motor van de CL 600 levert 368 kW/500 pk en bereikt met 1 bar turbodruk bij 1800 t/min al het maximale koppel van liefst 800 Nm. Daarmee overtreft deze moderne 5,5-liter krachtbron de huidige Mercedes V12 qua vermogen met zon 36 procent en qua trekkracht zelfs met 51 procent. De geweldige spierkracht katapulteert de CL 600 in slechts 4,8 seconden van 0-100 km/u; zijn voorloper maakte al indruk met 6,1 seconden. De topsnelheid is overigens elektronisch begrensd op 250 km/u. Tot de opmerkelijke technische snufjes behoren behalve de biturbocompressor onder meer een speciaal lage-temperatuurcircuit met twee vloeistofgekoelde intercoolers, driekleppentechniek en dubbele wisselstroomontsteking met permanente vonksterkte-meting, voor een optimale ontsteking. Dankzij de moderne motortechniek en het efficiënte emissiesysteem met twee katalysatoren voldoet de nieuwe Mercedes-twaalfcilinder nu reeds aan de strenge EU 4-emissienorm van 2005. Het brandstofverbruik van de CL 600 bedraagt gemiddeld 14,7 l/100 km (ECE-rijcyclus).

CL 55 AMG: topsporter met nieuwe V8-compressormotor De high-performance CL 55 AMG coupé verschijnt dit najaar met de door Mercedes-AMG nieuw ontwikkelde V8-compressormotor met 5,5 liter inhoud. Ook deze levert 368 kW/500 pk, terwijl het maximum koppel (vanaf 2750 t/min) 700 Nm bedraagt. Vanuit stilstand accelereert deze tweedeurs coupé in 4,8 seconden naar 100 km/u. De CL 55 AMG is voorzien van een vijftraps automatische transmissie met uit de autosport afkomstige tiptoetsbediening aan het stuur. De CL 500 blijft in het programma met de 225 kW/306 pk sterke V8-motor.

Active Body Control: nog preciezer door automatische lastcompensatie Alle motorvarianten in de CL-Klasse worden standaard gecombineerd met het zeer innovatieve, actieve veer- en dempingssysteem. Dit unieke Mercedes-systeem, het Active Body Control (ABC) past in fracties van seconden de vering en demping aan de actuele rijomstandigheden aan. Daardoor worden carrosseriebewegingen bij het wegrijden, in bochten en onder het remmen, tot een minimum beperkt. Voor de CL-Klasse modeljaar 2003 hebben de ingenieurs uit Sindelfingen dit actieve systeem uitgebreid met een functie die steeds het actuele totaalgewicht van de auto betrekt in de criteria voor het ABC. Zo werkt het actieve veer- en dempingssysteem nog optimaler onafhankelijk van de belasting en neemt de rijdynamiek nog verder toe.

Veiligheid: airbag-regeling al naar gelang aard ongeval en voorpassagiersgewicht
Een tweetraps voorpassagiers-airbag, window- en sidebags, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers, alsmede een herkenningscontact voor kinderzitjes het zijn allemaal veiligheidsmaatregelen die al in de CL-Klasse waren geïntegreerd bij zijn introductie in de herfst van 1999. Voor het modeljaar 2003 wordt dit veiligheidspakket verder aangevuld. Zo zijn er zogenoemde up-front-sensoren voorin de carrosserie opgenomen, die vroegtijdig de ernst van de aanrijding herkennen en zodoende bepalen met welke kracht de voorpassagiers-airbag wordt geactiveerd. Bovendien kunnen door toepassing van deze sensoren de gordelspanners nog eerder worden geactiveerd. Nieuw is ook de registratie van het gewicht van de voorpassagier, met behulp van een speciale folie in de stoelzitting. Deze gewichtsbepaling is, naast de herkenning van de ernst van de aanrijding, een nieuwe parameter in de activeringskracht van de tweetraps voorpassagiers-airbag.

Interieur: perfectionering in detail
De ambiance van het stijlvolle interieur is onveranderd exclusief gebleven. Wel zijn enkele detailverbeteringen doorgevoerd. Zo zijn de schakelaars op de middenconsole nieuw en heeft het standaard COMAND-systeem met geïntegreerde radio en CD-speler een tot 6,5 vergrote kleurenmonitor (beeldformaat 16:9) gekregen. Bovendien zal de CL-Klasse voortaan standaard uitgevoerd zijn met het keyless-go systeem, dat het openen van portieren en starten van de auto met de sleutel overbodig maakt.