AutoRai
9-8-2002
Mercedes-Benz CL-Klasse: nieuw gezicht en krachtige V12-motor
De Mercedes-Benz CL-Klasse, de elegante en dynamische topcoupé in het programma, presenteert zich komend najaar bij de dealers met een nieuw gezicht, interieurwijzigingen en nieuwe hightech.
* Herziene topcoupé komende herfst leverbaar
* Bi-xenonverlichting in koplampen met helder glas
* Nieuwe, 500 pk sterke V12-motor met biturbocompressor
* Inzittendenbescherming geoptimaliseerd met nieuw sensorsysteem
* Interieur nog exclusiever
Hoewel de kosmetische veranderingen ingetogen van aard zijn, heeft de
nieuwe CL-Klasse enkele opvallende kenmerken: de vier-ogige koplampen
in moderne helder-glasoptiek, alsook de krachtigere voorbumper-unit.
Tevens zijn de buitenspiegelhuizen gemodificeerd en voorzien van
oriëntatieverlichting. Deze wordt automatisch ingeschakeld bij het
openen van het portier of bij het op afstand bedienen van de centrale
deurvergrendeling. Deze verlichting van de directe portieromgeving
draagt bij aan de veiligheid en het comfort bij het in- en uitstappen.
De briljante achterverlichting en herziene achterlicht-units ten
slotte versterken het elegante karakter van de coupé.
CL 600: met 368 kW/500 pk in 4,8 seconden van 0-100 km/u
Met een nieuw ontwikkelde twaalfcilinder biturbomotor stoot de
CL-Klasse door naar de prestatiecategorie van pur sang sportwagens. De
V12-motor van de CL 600 levert 368 kW/500 pk en bereikt met 1 bar
turbodruk bij 1800 t/min al het maximale koppel van liefst 800 Nm.
Daarmee overtreft deze moderne 5,5-liter krachtbron de huidige
Mercedes V12 qua vermogen met zon 36 procent en qua trekkracht zelfs
met 51 procent. De geweldige spierkracht katapulteert de CL 600 in
slechts 4,8 seconden van 0-100 km/u; zijn voorloper maakte al indruk
met 6,1 seconden. De topsnelheid is overigens elektronisch begrensd op
250 km/u. Tot de opmerkelijke technische snufjes behoren behalve de
biturbocompressor onder meer een speciaal lage-temperatuurcircuit met
twee vloeistofgekoelde intercoolers, driekleppentechniek en dubbele
wisselstroomontsteking met permanente vonksterkte-meting, voor een
optimale ontsteking. Dankzij de moderne motortechniek en het
efficiënte emissiesysteem met twee katalysatoren voldoet de nieuwe
Mercedes-twaalfcilinder nu reeds aan de strenge EU 4-emissienorm van
2005. Het brandstofverbruik van de CL 600 bedraagt gemiddeld 14,7
l/100 km (ECE-rijcyclus).
CL 55 AMG: topsporter met nieuwe V8-compressormotor
De high-performance CL 55 AMG coupé verschijnt dit najaar met de door
Mercedes-AMG nieuw ontwikkelde V8-compressormotor met 5,5 liter
inhoud. Ook deze levert 368 kW/500 pk, terwijl het maximum koppel
(vanaf 2750 t/min) 700 Nm bedraagt. Vanuit stilstand accelereert deze
tweedeurs coupé in 4,8 seconden naar 100 km/u. De CL 55 AMG is
voorzien van een vijftraps automatische transmissie met uit de
autosport afkomstige tiptoetsbediening aan het stuur. De CL 500 blijft
in het programma met de 225 kW/306 pk sterke V8-motor.
Active Body Control: nog preciezer door automatische lastcompensatie
Alle motorvarianten in de CL-Klasse worden standaard gecombineerd met
het zeer innovatieve, actieve veer- en dempingssysteem. Dit unieke
Mercedes-systeem, het Active Body Control (ABC) past in fracties van
seconden de vering en demping aan de actuele rijomstandigheden aan.
Daardoor worden carrosseriebewegingen bij het wegrijden, in bochten en
onder het remmen, tot een minimum beperkt. Voor de CL-Klasse modeljaar
2003 hebben de ingenieurs uit Sindelfingen dit actieve systeem
uitgebreid met een functie die steeds het actuele totaalgewicht van de
auto betrekt in de criteria voor het ABC. Zo werkt het actieve veer-
en dempingssysteem nog optimaler onafhankelijk van de belasting en
neemt de rijdynamiek nog verder toe.
Veiligheid: airbag-regeling al naar gelang aard ongeval en
voorpassagiersgewicht
Een tweetraps voorpassagiers-airbag, window- en sidebags,
gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers, alsmede een
herkenningscontact voor kinderzitjes het zijn allemaal
veiligheidsmaatregelen die al in de CL-Klasse waren geïntegreerd bij
zijn introductie in de herfst van 1999. Voor het modeljaar 2003 wordt
dit veiligheidspakket verder aangevuld. Zo zijn er zogenoemde
up-front-sensoren voorin de carrosserie opgenomen, die vroegtijdig de
ernst van de aanrijding herkennen en zodoende bepalen met welke kracht
de voorpassagiers-airbag wordt geactiveerd. Bovendien kunnen door
toepassing van deze sensoren de gordelspanners nog eerder worden
geactiveerd. Nieuw is ook de registratie van het gewicht van de
voorpassagier, met behulp van een speciale folie in de stoelzitting.
Deze gewichtsbepaling is, naast de herkenning van de ernst van de
aanrijding, een nieuwe parameter in de activeringskracht van de
tweetraps voorpassagiers-airbag.
Interieur: perfectionering in detail
De ambiance van het stijlvolle interieur is onveranderd exclusief
gebleven. Wel zijn enkele detailverbeteringen doorgevoerd. Zo zijn de
schakelaars op de middenconsole nieuw en heeft het standaard
COMAND-systeem met geïntegreerde radio en CD-speler een tot 6,5
vergrote kleurenmonitor (beeldformaat 16:9) gekregen. Bovendien zal de
CL-Klasse voortaan standaard uitgevoerd zijn met het keyless-go
systeem, dat het openen van portieren en starten van de auto met de
sleutel overbodig maakt.