AutoRai
9-8-2002
Opel Meriva - de nieuwe dimensie in het monocab segment
In navolging van de succesvolle Zafira definieert Opel met de Meriva
wederom een compleet nieuw segment in de monocab klasse. De Meriva
geeft als vijfzitter een eigen interpretatie aan het unieke concept
van de succesvolle zevenpersoons Zafira.
Daarmee zet deze nieuwe monocab wederom nieuwe normen in
interieurveelzijdigheid.
Dankzij het zogenaamde FlexSpace concept, kan de Meriva in een
handomdraai zonder dat daarbij stoelen verwijderd hoeven te worden van
een vijfzitter omgebouwd worden tot een extra ruime vierzitter,
waarbij de twee achterpassagiers onafhankelijk van elkaar een
comfortabele zitpositie kunnen bepalen.
En met een aantal eenvoudige handelingen kan de Meriva zelfs tot een
tweezitter met veel laadruimte worden omgebouwd. De laadlengte
bedraagt maximaal bijna 1.70 meter en het laadvolume komt uit op ruim
1.300 liter. Als vijfzitter biedt de Meriva een bagageruimte van rond
de 490 liter, daarmee de bagageruimte van een gangbare compacte auto
overtreffend. De Opel Meriva debuteert eind september op de
autotentoonstelling van Parijs en wordt volgend voorjaar in Europa op
de markt gebracht.
De Meriva is 4042 millimeter lang en zijn wielbasis is met 2630 mm
slechts 64 mm korter dan die van de Zafira. Wat betreft breedte (1694
mm) en hoogte (1624 mm) is het verschil ten opzichte van zijn grote
broer nog kleiner: respectievelijk 48 en 56 mm.
De aandrijving van de nieuwkomer wordt verzorgd door levendige diesel- en benzinemotoren variërend van 1.6 tot 1.8 liter inhoud met vermogens van 55 kW (75 pk) tot 92 kW (125 pk). Bovendien zal de Meriva ook leverbaar zijn met Easy-tronic versnellingsbak, waarbij naar keuze automatisch of met de hand geschakeld kan worden.
De nieuwe Meriva demonstreert de creatieve kracht van Opel en laat
duidelijk zien welk pad we voor ons nieuwe productportfolio gekozen
hebben. In de toekomst zal het aandeel van innovatieve
automobielconcepten in ons modellenprogramma zon 40 procent bedragen,
legt Opels voorzitter en managing director, Carl-Peter Forster uit. De
binnenruimte van de Opel Meriva is onovertroffen in deze klasse,
gecombineerd met de uitzonderlijke veelzijdigheid zet hij simpelweg
nieuwe normen.
FlexSpace: maximale veelzijdigheid zonder stoelen te verwijderen
Evenals bij de Zafira, is het ook bij de Meriva geen grote opgave om
stoelen te verwijderen, bijvoorbeeld wanneer de monocab plotsklaps
omgebouwd moet worden voor grote aankopen of een vakantiereis; het
passagierscompartiment en de bagagecapaciteit kunnen individueel
aangepast worden aan een grote verscheidenheid van behoeften.
De veelzijdigheid is gebaseerd op het uitgekiende FlexSpace concept.
De Opel technici hebben het zitsysteem achterin, waarop patent is
aangevraagd, in drie volledig gescheiden units verdeeld: twee brede,
individuele stoelen en een smallere middenstoel. De basis layout biedt
daarmee ruimschoots plaats aan drie passagiers achterin de beenruimte
is met 993 millimeter slechts zes millimeter minder dan in de Zafira.
Met een hoofdruimte van 989 millimeter overtreft hij zelfs zijn
grotere broer met 27 millimeter.
Aan de basis van het innovatieve FlexSpace concept ligt het
uitgekiende ontwerp van de middelste stoel, die beschikt over een
driepunts automatische gordel en een volledig inschuifbare hoofdsteun.
De rugleuning is vijftien centimeter smaller dan het zitkussen en,
wanneer deze naar beneden geklapt wordt, is de rugleuning even hoog
als de zitkussens van de twee buitenste stoelen. Hierdoor kunnen ze
aan elke kant met 75 mm over een horizontale rail naar voren geschoven
worden. Daarna kunnen de stoelen weer 70 millimeter naar achteren
worden verplaatst, omdat ze nu langs de achterste wielkasten kunnen.
Verder maken de rugleuningen in plaats van de standaard 23 graden,
individueel, een hoek van 29 graden naar achteren in deze positie zijn
het zitcomfort en de beenruimte vergelijkbaar met die van een
middenklasser uit het hogere segment.
Het nieuwe Meriva zitsysteem biedt bovendien heel veel flexibiliteit.
Om de laadruimte te vergroten, kan elk van de twee buitenste
achterstoelen afzonderlijk 130 millimeter naar voren geschoven worden.
Als geheel kunnen de achterste stoelen over een lengte van 200
millimeter worden verplaatst. Als vervolgens de rugleuningen zes
graden rechter worden gezet dan de normale positie (zeventien graden)
neemt het laadvermogen toe tot meer dan 530 liter. Worden de
achterstoelen naar voren geklapt om een vlakke laadvloer te creëren,
dan ontstaat een laadoppervlakte met een lengte van bijna 1.70 meter.
Tenslotte, als de rugleuning van de passagiersstoel ook nog eens naar
voren wordt geklapt, kan de Meriva zelfs een surfboard vervoeren.
De Opel Meriva combineert deze uitzonderlijke flexibiliteit met tal
van praktische opbergmogelijkheden. Een breed aanbod van die
mogelijkheden maakt het eenvoudig om allerlei soorten artikelen
binnenin de auto te vervoeren. Bijzonder praktisch is vooral de grote
opbergruimte met afdekpaneel in de vloer van de bagageruimte, zodat
bijvoorbeeld een aktetas of een laptop veilig uit het zicht opgeborgen
kunnen worden.
Het Meriva concept: een ontwerp zonder compromissen
De Meriva is een compleet nieuw ontwerp. De ontwikkeling van de Meriva
is begonnen op een blanco vel papier. Dit was de enige manier om zon
uitzonderlijke interieurflexibiliteit te realiseren. Het resultaat
bewijst eens te meer dat, in vergelijking tot de concurrentie, onze
ingenieurs wereldwijd een leidende rol spelen wanneer het gaat om het
uitdenken van een uitgekiend interieur, zegt Hans H. Demant, Executive
Director Engineering bij Opel.
De Meriva is ontwikkeld door Opel's International Technical
Development Center (ITDC) in Rüsselsheim en het GM do Brasil's Design
en Engineering Center in Sao Paulo, wat heeft geresulteerd in twee
modellen die op de specifieke behoeften van hun respectievelijke
markten inspelen. Hierdoor verschillen zij aanzienlijk, onder meer in
aandrijving, zitsysteem, bekleding en ook uitrusting. De Chevrolet
Meriva zal geproduceerd gaan worden in de Braziliaanse Sao Jose dos
Campos fabriek en zal nog deze maand op de markt komen. De productie
van de Opel Meriva vindt plaats in de Opel fabriek in Spanje en gaat
begin 2003 van start.