AutoRai

7-8-2002

Mercedes-Benz S-Klasse: technologische maatstaf door baanbrekende innovaties

s Werelds meest verkochte limousine in het topsegment blijft technisch en stilistisch de toon aangeven: Mercedes-Benz presenteert een in talloze details gemodificeerde en daarmee nog attractievere en innovatievere S-Klasse.


* Wereldpremière van het preventieve inzittenden beschermingssysteem PRE-SAFE

* 4MATIC: superieure dynamiek en tractie in elke situatie
* Nieuwe sterke biturbo-twaalfcilindermotor met 500 pk en 800 Nm
* Met zeven hightech-krachtbronnen het grootste motorenaanbod in de topklasse

* Zescilindermodellen met meer vermogen en groter koppel
* Decente styling-modificaties aan voor- en achterzijde
* Exclusieve uitrustingsvariant designo couture voor het interieur
* Standaarduitvoering nog uitgebreider

Komend najaar zal het nieuwe topmodel uit Stuttgart voor het eerst aan het publiek worden getoond.

Met baanbrekende, technische oplossingen bevestigt de S-Klasse opnieuw zijn rol als trendsetter bij de totale ontwikkeling van de personenauto. PRE-SAFE, het preventieve inzittenden beschermingssysteem, is ongetwijfeld de belangrijkste, toekomstgerichte highttech-innovatie. Hiermee geeft Mercedes-Benz het startschot voor een nieuw tijdperk in automobiele veiligheid. PRE-SAFE kan een dreigend ongeval reeds van te voren herkennen en bereidt inzittenden en auto daarop voor. Tot de andere nieuwe ontwikkelingen voor de S-Klasse behoren onder meer een 368 kW/500 pk sterke twaalfcilinder-biturbomotor, de permanente vierwielaandrijving 4MATIC, en een rijdynamische multi-contourstoel die zich in een fractie van een seconde aan de actuele rijomstandigheden aanpast. Als opvolger van de huidige S 320 verschijnt komend najaar de nieuwe S 350 met een 180 kW/245 pk krachtige V6-motor. De zescilinder dieselmotor in de S 320 CDI levert voortaan 150 kW/204 pk (voorheen 145 kW/197 pk) en ontwikkelt met 500 Nm zon zes procent meer koppel.

Tussen 40 en 58 procent marktaandeel in de belangrijkste economische regios
Sinds de productie van de huidige S-Klasse eind 1998 van start ging, hebben wereldwijd al meer dan 325.000 automobilisten gekozen voor het topmodel van Mercedes-Benz. Overal ter wereld staat de S-Klasse aan de top in zijn marktsegment: in West-Europa met zon 46 procent marktaandeel, in de V.S. met circa 40 procent en in Japan met 58 procent. Ook in Nederland is de S-Klasse met meer dan 3.000 verkochte eenheden en meer dan 50 procent marktaandeel een absoluut succes. Andere successen van de S-Klasse zijn onder meer zon vier dozijn prijzen en onderscheidingen bij internationale verkiezingen. Vele malen kreeg de S-Klasse predikaten als Beste auto, Meest innovatieve limousine of Hoogste ontwerpkwaliteit toegekend.

Nieuw gestileerde voorzijde voor een nog krachtigere uitstraling De nieuwe S-Klasse die vanaf september 2002 leverbaar is, wordt gekenmerkt door decente designmodificaties. Deze accentueren het subtiel-dynamische en elegante karakter van de limousine nog sterker. Daaraan draagt bijvoorbeeld de voorbumper bij, waarvan de herziene onderste luchtinlaat de carrosserie optisch breder en daarmee nog krachtiger maakt. Ook de grille werd gewijzigd: de ontwerpers hebben deze zowel hoger gemaakt als steiler gezet. Het belangrijkste kenmerk van de stilistische vernieuwing betreft de koplampen. Met hun dynamische vorm, heldere lampglazen en hoogglanzende reflectorvlakken versterken ze de nieuwe uitstraling van de S-Klasse. Met name bij de acht- en twaalfcilinder modellen komt dit tot uiting door de standaard bi-Xenon koplampen. Ook de buitenspiegels en de achterlichten onderscheiden zich door een passende elegante styling.

In het interieur van de S-Klasse hebben de Mercedes-ontwerpers meer dan veertig elementen opnieuw vormgegeven of door toepassing van nieuwe materialen hoogwaardiger gemaakt. Daarmee vergroten ze het comfort voor alle inzittenden en bieden ze hen een nog luxueuzere ambiance. De decente chroomlijsten in de edelhouten sierdelen, de verbeterde bekleding van de stoelen en de nieuwe, fraaie schakelaars zijn slechts voorbeelden van de zorgvuldige detaillering.

Onder de naam designo couture kunnen Mercedes-rijders kiezen voor een exclusief uitrustingspakket. Dit omvat onder meer nappa- en nubukledersoorten, anthracietkleurige sierdelen uit populieren- of esdoornhout, alsmede een met fijn alcantara beklede dakhemel.

Met PRE-SAFE in een nieuw veiligheidstijdperk voor personenautos De toonaangevende veiligheidstechniek van de S-Klasse is door Mercedes-Benz verder geperfectioneerd met de vooruitstrevende inzittendenbescherming PRE-SAFE.

Met deze baanbrekende techniek introduceert de autofabrikant uit Stuttgart voor het eerst een systeem dat een mogelijk ongeval vooraf kan herkennen en op de omstandigheden afgestemde, preventieve beschermingsmaatregelen kan nemen. Zo blijft de S-Klasse de maatstaf ook op het gebied van automobiele veiligheid.

Bij deze preventieve inzittendenbescherming in de S-Klasse hoort bijvoorbeeld het in een fractie van een seconde strak trekken van de veiligheidsgordels, zodat bestuurder en voorpassagier zich reeds vóór een dreigende botsing in de best mogelijke zitpositie bevinden en de airbags bij een botsing optimaal kunnen werken. Tegelijkertijd brengt PRE-SAFE de voorpassagiersstoel en de elektrisch verstelbare zitplaatsen achterin in gunstige posities en sluit het bij slippen of uitbreken van de auto automatisch het schuif-/kanteldak.

Dit innovatieve veiligheidsconcept is gebaseerd op de resultaten van Mercedes-ongevalsonderzoek. Hieruit blijkt dat bij circa tweederde van alle verkeersongevallen sprake is van een relatief lange tijdsspanne tussen het herkennen van een dreigende aanrijding en de daadwerkelijke botsing. Deze tijd gebruikt Mercedes-Benz voortaan voor anticiperende beschermingsmaatregelen die het letselrisico voor de inzittenden verder kunnen reduceren. Met de nieuwe S-Klasse gaat dit baanbrekende veiligheidsconcept vanaf september in première. Bovendien biedt het in de toekomst nog verdere uitbreidingsmogelijkheden.

Voor de anticiperende ongevalsherkenning gebruikt PRE-SAFE sensoren van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® en de remassistent (BAS), die een kritieke rijtoestand herkennen.

De handelingen van het systeem zijn omkeerbaar: wordt het ongeval op het laatste moment voorkomen, dan zal de preventieve gordelspanning automatisch worden ontlast en kunnen de inzittenden de zitplaatsen en het schuif-/kanteldak weer in de uitgangspositie terugzetten. PRE-SAFE is dan weer direct functioneel.

Vierwielaandrijving 4MATIC als optie voor twee achtcilindermodellen Op het gebied van rijdynamiek en tractie manifesteert de S-Klasse zich vanaf herfst 2002 met het elektronisch gestuurde 4MATIC. Deze permanente vierwielaandrijving is als optie beschikbaar voor de benzinemodellen met zes- en achtcilindermotoren. Op ijzel of sneeuw, op gladde kinderhoofdjes, bij regen of andere slechte weers- en wegomstandigheden biedt 4MATIC bij typerend Mercedes-rijcomfort nog meer tractie en ondersteunt het de bestuurder door in samenwerking met ESP® kritieke situaties veilig te overwinnen.

500 pk sterke V12-motor en verder ontwikkelde zescilindermotoren Met twee zescilinders, vier V8-motoren en een twaalfcilinder biedt de S-Klasse het grootste motorenpalet in dit marktsegment. Het vermogensspectrum van de krachtbronnen varieert van 150 kW/204 pk tot 368 kW/500 pk bij het topmodel S 600.
Het Mercedes-motorenprogramma wordt voortaan aangevoerd door een geheel nieuw ontwikkelde twaalfcilinder met twee turbocompressoren (biturbo), vloeistofgekoelde interkoeling en andere hightech-innovaties. Uit een cilinderinhoud van 5,5 liter ontwikkelt de uit moderne, lichtgewicht materialen opgebouwde V12-motor een vermogen van 368 kW/500 pk. Daarmee is het een van de krachtigste motoren in dit segment. De nieuwe Mercedes-twaalfcilinder bereikt zijn maximum koppel van 800 Nm reeds bij 1.800 t/min en laat de top-limousine S 600 in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.

De ingenieurs van Mercedes-Benz hebben de beproefde zescilindermotoren voor de S-Klasse verder ontwikkeld, waardoor vermogen en koppel nogmaals zijn toegenomen.


* De tot 3,7 liter vergrote cilinderinhoud van de V6 benzinemotor maakt een vermogenstoename van 12,5 procent mogelijk tot 180 kW/245 pk en een toename van het koppel van zon 13 procent tot 350 Nm bij 3.000 t/min. Het brandstofverbruik van de nieuwe S 350 blijft met gemiddeld 11,1 liter per 100 kilometer op een voor deze cilinderinhoudsklasse toonaangevend niveau.
* De gemodificeerde zescilinder dieselmotor behoort tot de tweede generatie van de door Mercedes-Benz ontwikkelde Common Rail-motoren, die meer trekkracht en souplesse bij nog lager verbruik bieden. Het vermogen van de 3,2-liter dieselmotor neemt toe tot 150 kW/204 pk en het maximum koppel is met 500 Nm bij
1.800 t/min een nieuwe topwaarde. Het gemiddelde brandstofverbruik van de S 320 CDI bedraagt slechts 7,7 liter per 100 kilometer bijna vier procent minder dan voorheen.

* De high-performance-uitvoering S 55 AMG krijgt vanaf herfst 2002 de krachtige achtcilinder compressormotor uit de SL 55 AMG. Deze biedt in verhouding tot de vorige AMG-motor zon 39 procent meer vermogen en 32 procent meer koppel. In cijfers: 368 kW/500 pk en 700 Nm vanaf 2.750 t/min.

Standaarduitvoering nog uitgebreider
Het bedienings-, informatie- en navigatiesysteem COMAND behoort voortaan bij de S-Klasse tot de standaarduitvoering op alle modellen.

Het onderscheidt zich ten opzichte van het voorgaande systeem door een groter en daarmee nog overzichtelijker kleurendisplay (6,5) in 16:9-formaat. Daarnaast hebben de acht- en twaalfcilinder modellen het keyless-go systeem standaard, dat het openen van portieren en starten van de auto met de sleutel overbodig maakt. Mercedes-Benz heeft de stoelen van de S-Klasse ingrijpend gemodificeerd. Door een zachtere opbouw en nieuwe bekledingstechnieken beleven bestuurder en voorpassagier nog meer zitcomfort dan voorheen. Daarbij geldt de optioneel leverbare, innovatieve, multi-contourstoel als het summum van moderne zittechniek. Hij is uitgerust met diverse luchtkamers, die zich afhankelijk van de omstandigheden automatisch vullen of legen, zodat bestuurder en voorpassagier in bochten een perfecte zijdelingse steun hebben. Een computer in de stoel is verantwoordelijk voor de elektropneumatische regeling. Deze verwerkt in een fractie van een seconde gegevens als stuurwieluitslag, dwarsversnelling en snelheid, om de luchtdruk in en het volume van de luchtkamers aan de actuele situatie aan te passen. Zo pompt het systeem bijvoorbeeld in een linkerbocht de luchtkamers in de rechterzijde van de rugleuning sterker op om aan die kant de zijdelingse steun voor de inzittenden te vergroten.