Grote belangstelling voor OSB op Interclean 2002
Grote belangstelling voor OSB op Interclean 2002

OSB kijkt met een goed gevoel terug op de vakbeurs ISSA/Interclean 2002, die van 14 tot en met 17 mei jongstleden in de RAI in Amsterdam is gehouden. De beurs trok in totaal 24.602 bezoekers en dat waren er ten opzichte van twee jaar geleden bijna evenveel. De belangstelling vanuit het buitenland was wederom groot.

OSB was dit jaar met een opvallende standpresentatie op de beursvloer aanwezig. Het ontwerp van de stand is gemaakt door de jonge ontwerper Marc de Lang van het interieur- en exterieurdesignbureau dMarq (www.dmarq.com). Hij bedacht voor de OSB-stand een zeer eigentijdse en onderscheidende opzet. Het thema van de stand was Hands On! voor de schoonmaakbranche, waarmee het idee van schoonmaak is mensenwerk, het samenwerken, doen en aanpakken wordt weergegeven. Die gedachte past bij de motivatie van wat OSB wil bereiken. De stand gaf het gevoel van een verfrissende watergolf te zijn en dat is wat OSB in de aanpak van haar activiteiten voor de branche wil uitstralen. De fotos op deze homepage geven hiervan een impressie. Vanuit twee pilaren staken vele handen, symbool voor het aanpakken, samenwerken en doen. Hands On!

De meeste vragen, die aan de standbemanning op de OSB-stand gesteld werden, hadden betrekking op het lidmaatschap van OSB, de activiteiten van OSB-arbeid op het gebied van ziekteverzuimbegeleiding en reïntegratie, ontwikkelingen in de schoonmaakbranche en publicaties van OSB, zoals Opinie en AWOG-Nieuws. Buitenlandse bezoekers waren met name geïnteresseerd in de rol van OSB als brancheorganisatie en de verschillende activiteiten die door onze organisatie worden ondernomen. Diverse antwoorden op deze vragen konden gegeven worden met behulp van het nieuwe OSB-Jaarverslag, Opinie en AWOG-Nieuws, die vlak voor de beurs van de persen zijn komen rollen.

Dankzij de goede belangstelling voor OSB en de vele complimenten op het ontwerp van de stand, is OSB zeer tevreden over de deelname aan ISSA/Interclean 2002. De volgende editie van deze vakbeurs staat gepland van 11 tot en met 14 mei 2004 in de RAI in Amsterdam.

Record aantal jubilarissen tijdens OSB-Speldjesregen 2002

Voor de traditionele Speldjesregen, die de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) op vrijdag 17 mei jongstleden in de RAI in Amsterdam heeft georganiseerd, waren maar liefst 2092 jubilarissen aangemeld. Dit jaar hebben vijf jubilarissen een gouden OSB-speld ontvangen, omdat zij 40 jaar actief zijn in de schoonmaakbranche. Daarnaast werden er dit jaar 232 zilveren jubilarissen (25 jaar actief in de branche) en 1855 bronzen jubilarissen (12½ jaar werkzaam in de branche) gehuldigd. OSB is bijzonder verheugd over dit grote aantal. De vele lange dienstverbanden geven aan, dat de jubilarissen een hechte binding met het schoonmaakvak voelen en dat het vak op zichzelf vele uitdagingen biedt om elke dag weer gemotiveerd te werk te gaan. OSB wil die motivatie en binding in de vorm van het OSB-speldje van harte onderscheiden en waarderen. De uitreiking van de speldjes aan een groot deel van de aangemelde jubilarissen vond plaats tijdens een wervelende show in aanwezigheid van tal van collegas en familieleden van de jubilarissen. De Speldjesregen viel samen met de internationale schoonmaakvakbeurs ISSA/Interclean, die van 14 tot en met 17 mei aanstaande in de RAI is gehouden.

In de schoonmaakbranche zijn dagelijks 200.000 medewerkers actief om onze woon-, werk- en leefomgeving schoon te houden. Het gaat dan in hoofdzaak om schoonmakers van huizen, kantoren, scholen en ziekenhuizen. Bij die groep medewerkers in de schoonmaakbranche horen ook de glazenwassers, gevelreinigers, brand- en roetreinigers en schoonmakers in de levensmiddelenindustrie thuis. Dat er sprake is van zoveel lange dienstverbanden geeft aan, dat het werken in de branche positief beleefd wordt. Uit een recent onderzoek onder schoonmakers is gebleken, dat het werken in de branche aantrekkelijk wordt gevonden vanwege het salaris, de sociale contacten, de zelfstandigheid in het werk, de inhoud van het werk, plezier in het werk en de flexibele werktijden. Daarnaast wordt ook zinvol, dankbaar, verantwoording en voldoening als kernwoorden in de motivatie genoemd. Van de ondervraagden geeft 85% aan, dat zij over drie jaar nog steeds in het vak actief zullen zijn. Deze score zegt veel over de tevredenheid van de medewerkers in de branche.

imago
Ondanks de positieve beleving van de medewerkers in de branche, behoeft het imago van de schoonmaak-
branche een verbetering. Schoonmaak moet meer zichtbaar worden gemaakt. Daartoe start de branche binnenkort een brede en langjarige imagocampagne, die bedoeld is om het schoonmaakvak extra voor het voetlicht te brengen. De bedoeling is om tegen de zomer bescheiden te starten met een billboard-actie, waarna in september de campagne officieel van start gaat. Voor deze campagne hebben werkgevers- en werknemers-
organisaties in de schoonmaakbranche gezamenlijk het initiatief genomen.

Wilt u de tekst van het Schoonmaaklied, dat tijdens de Speldjesregen is gezongen, ontvangen? Stuur dan een mailtje naar info@osb.nl met uw e-mailadres. U krijgt de tekst zo spoedig mogelijk toegemaild.