Gemeente Capelle a/d IJssel

Jeugd & Veiligheid - schooladoptieplan

Buurtagent moet kennen en gekend worden

In 2001 stemde de gemeenteraad van Capelle aan den IJssel in met het plan van aanpak Jeugd & Veiligheid: En nu aan de slag. Het plan bevat tal van maatregelen waarmee de gemeente in nauwe samenwerking met stichting Jongerenwerk, politie Rotterdam Rijnmond, Openbaar Ministerie, scholen en de GGD, jongeren een veilige woon- en leefomgeving wil bieden en jeugdoverlast wil bestrijden. De gemeente speelt een belangrijke rol in het coördineren, stimuleren en begeleiden van de verschillende projecten. Nu bijna een jaar later kunt u in een serie interviews met betrokkenen lezen wat er tot nu toe is bereikt. Deze week aflevering 3: Het schooladoptieplan.

Buurtagent Jacques Lems mag graag een aansteker onder een plak hasj houden. De meeste kinderen herkennen de penetrante geur die zich dan verspreidt door het klaslokaal. Ze ruiken die lucht vaak op straat. Nu weten ze: dat is dus hasj. Maar ik laat ook andere drugs zien. Kinderen moeten weten hoe ze verdovende middelen kunnen herkennen.

Lems en zijn collegas nemen het koffertje met drugsmonsters geregeld mee naar de twaalf Capelse basisscholen die deelnemen aan het schooladoptieplan. De buurtagenten vertellen de leerlingen van groep zeven en acht over allerlei zaken die met veiligheid en het werk van de politie te maken hebben.
Aan de hand van het lespakket Doe effe normaal komen in twaalf lessen van een uur onderwerpen aan de orde als geweld, diefstal en vandalisme. In december volgt steevast een les over vuurwerk. En de kinderen uit groep acht krijgen lessen over verslaving aan drugs, alcohol of gokken.

Politieman
Lems is buurtagent in Schenkel, waar drie basisscholen staan, en in de nieuwe wijk Fascinatio, waar nog (net) geen scholen zijn. Hij is in Capelle tevens coördinator van het schooladoptieplan waarin de gemeente en de politie Rotterdam-Rijnmond samenwerken. Het hele schooljaar door, gemiddeld een keer per maand, geeft hij les op de drie scholen in zijn wijk. Ik sta dan als onderwijzer voor de klas. Maar ik blijf politieman, vertelt Lems. Om die reden ga ik ook altijd in uniform. Dat is duidelijk en de kinderen vinden het trouwens prachtig.
Elke les staat in het teken van een thema. De buurtagent vertelt wat over dat thema en de kinderen maken opdrachten uit de bijbehorende lesbrief. Na afloop vullen ze een toetsje in om te laten zien dat ze goed hebben opgelet. Zo raken kinderen, die op de drempel staan van de puberteit, bekend met zaken waarmee ze vroeger of later in hun leven zullen worden geconfronteerd.

Opvoeding
Maar het schooladoptieplan behelst meer dan informeren alleen, zegt Lems: Het is ook een stukje opvoeding. Ik probeer kinderen op een speelse manier na te laten denken over normen en waarden. Is één snoepje pikken diefstal? Of is het pas stelen als je een hele zak snoep jat uit de winkel? En doe je automatisch met je vriendjes mee als die graffiti spuiten of heb je ook een eigen verantwoordelijkheid?
Het lesgeven kost relatief veel tijd en energie, zegt Lems. En we hebben het bij de politie al druk genoeg. Toch heeft het schooladoptieplan hoge prioriteit: Wat het concreet oplevert valt moeilijk met cijfers aan te tonen. Maar belangrijk is dat een buurtagent de kinderen in zijn wijk leert kennen en misschien nog belangrijker: zij kennen en respecteren jou. Ik kom geregeld kinderen tegen die ik vijf jaar geleden in de klas heb gehad. Die weten wie ik ben en vertrouwen me. Dat maakt het werk voor mij een stuk makkelijker.

Buurtagent Jacques Lems heeft een eigen website. Het adres: http:\\buurtagent.fol.nl