Gemeente Capelle a/d IJssel
Jeugd & Veiligheid - schooladoptieplan
Buurtagent moet kennen en gekend worden
In 2001 stemde de gemeenteraad van Capelle aan den IJssel in met
het plan van aanpak Jeugd & Veiligheid: En nu aan de slag. Het plan
bevat tal van maatregelen waarmee de gemeente in nauwe samenwerking
met stichting Jongerenwerk, politie Rotterdam Rijnmond, Openbaar
Ministerie, scholen en de GGD, jongeren een veilige woon- en
leefomgeving wil bieden en jeugdoverlast wil bestrijden. De
gemeente speelt een belangrijke rol in het coördineren, stimuleren
en begeleiden van de verschillende projecten. Nu bijna een jaar
later kunt u in een serie interviews met betrokkenen lezen wat er
tot nu toe is bereikt. Deze week aflevering 3: Het
schooladoptieplan.
Buurtagent Jacques Lems mag graag een aansteker onder een plak hasj
houden. De meeste kinderen herkennen de penetrante geur die zich
dan verspreidt door het klaslokaal. Ze ruiken die lucht vaak op
straat. Nu weten ze: dat is dus hasj. Maar ik laat ook andere drugs
zien. Kinderen moeten weten hoe ze verdovende middelen kunnen
herkennen.
Lems en zijn collegas nemen het koffertje met drugsmonsters
geregeld mee naar de twaalf Capelse basisscholen die deelnemen aan
het schooladoptieplan. De buurtagenten vertellen de leerlingen van
groep zeven en acht over allerlei zaken die met veiligheid en het
werk van de politie te maken hebben.
Aan de hand van het lespakket Doe effe normaal komen in twaalf
lessen van een uur onderwerpen aan de orde als geweld, diefstal en
vandalisme. In december volgt steevast een les over vuurwerk. En de
kinderen uit groep acht krijgen lessen over verslaving aan drugs,
alcohol of gokken.
Politieman
Lems is buurtagent in Schenkel, waar drie basisscholen staan, en in
de nieuwe wijk Fascinatio, waar nog (net) geen scholen zijn. Hij is
in Capelle tevens coördinator van het schooladoptieplan waarin de
gemeente en de politie Rotterdam-Rijnmond samenwerken. Het hele
schooljaar door, gemiddeld een keer per maand, geeft hij les op de
drie scholen in zijn wijk. Ik sta dan als onderwijzer voor de klas.
Maar ik blijf politieman, vertelt Lems. Om die reden ga ik ook
altijd in uniform. Dat is duidelijk en de kinderen vinden het
trouwens prachtig.
Elke les staat in het teken van een thema. De buurtagent vertelt
wat over dat thema en de kinderen maken opdrachten uit de
bijbehorende lesbrief. Na afloop vullen ze een toetsje in om te
laten zien dat ze goed hebben opgelet. Zo raken kinderen, die op de
drempel staan van de puberteit, bekend met zaken waarmee ze vroeger
of later in hun leven zullen worden geconfronteerd.
Opvoeding
Maar het schooladoptieplan behelst meer dan informeren alleen, zegt
Lems: Het is ook een stukje opvoeding. Ik probeer kinderen op een
speelse manier na te laten denken over normen en waarden. Is één
snoepje pikken diefstal? Of is het pas stelen als je een hele zak
snoep jat uit de winkel? En doe je automatisch met je vriendjes mee
als die graffiti spuiten of heb je ook een eigen
verantwoordelijkheid?
Het lesgeven kost relatief veel tijd en energie, zegt Lems. En we
hebben het bij de politie al druk genoeg. Toch heeft het
schooladoptieplan hoge prioriteit: Wat het concreet oplevert valt
moeilijk met cijfers aan te tonen. Maar belangrijk is dat een
buurtagent de kinderen in zijn wijk leert kennen en misschien nog
belangrijker: zij kennen en respecteren jou. Ik kom geregeld
kinderen tegen die ik vijf jaar geleden in de klas heb gehad. Die
weten wie ik ben en vertrouwen me. Dat maakt het werk voor mij een
stuk makkelijker.
Buurtagent Jacques Lems heeft een eigen website. Het adres:
http:\\buurtagent.fol.nl