Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 07/08/2002


---

Nieuwe clustercomputer lost antiek spel op

Met vier op een rij lukte het al eerder; dammen, schaken en go zijn nog toekomstmuziek. Maar informaticus dr. John Romein rekende met een clustercomputer van 72 pc´s het 3500 jaar oude Afrikaanse bordspel awari helemaal door. Binnenkort kun je op internet awari spelen tegen het web en daarbij de moeilijkheidsgraad instellen op ´onfeilbaar´. Binnen de kunstmatige intelligentie werken onderzoekers al jaren aan het oplossen van steeds complexere spelletjes.

Hoewel awari, ook wel orient genoemd, een eenvoudig spel lijkt, zijn er bijna 900 miljard verschillende bordstellingen mogelijk. Het helemaal doorrekenen van het spel betekent dat je vanuit al die bordstellingen de beste zet moet bepalen.

Awari wordt tegenwoordig wereldwijd gespeeld. Twee spelers hebben elk zes kuiltjes met in totaal 48 stenen. Die stenen strooien ze uit op het bord, waarna ze volgens de regels van het spel stenen van het bord winnen. Wie de meeste stenen verovert, wint het spel.

Om alle mogelijke bordstellingen van awari door te rekenen, gebruikte Romein de nieuwe clustercomputer van de Faculteit der Exacte Wetenschappen. Die computer bestaat uit 72 pc´s met elk twee 1 Ghz Pentium-III processoren, 1 gigabyte geheugen en een harde schijf. De pc´s zijn met elkaar verbonden door een supersnel netwerk.

Romein schreef de software die nodig was om de clustercomputer awari te laten doorrekenen. Het programma begint te rekenen vanuit de eindstellingen, waarin alle stenen zijn veroverd, en redeneert terug tot de beginstelling. Romeins programma maakte optimaal gebruik van alle hardware: de 144 processoren deden er samen slechts 51 uur over om de vele miljarden stellingen door te rekenen. Een belangrijk probleem dat Romein moest oplossen was dat de 72 gigabyte geheugen van de clustercomputer lang niet genoeg is om de gegevens van alle stellingen te onthouden. Een ander probleem was de excessieve netwerkbelasting: de ´samenwerking´ tussen de pc´s resulteerde in een totale dataoverdracht van maar liefst 1,0 petabit (10^15 bits).

Het eindresultaat van alle berekeningen is een database van 778 gigabyte waarin je voor elke stelling van het spel de uitslag en de beste zet kunt opvragen. Binnenkort, hopelijk in de loop van deze maand staat die database op de website http://awari.cs.vu.nl. Op die site komt ook een awari spelend programma dat Romein nu aan het maken is, zodat je tegen het web awari kunt spelen. De moeilijkheidsgraad kun je op onfeilbaar instellen, want het programma heeft immers de beschikking over een alwetende database. Als je dan zelf ook onfeilbaar speelt, eindigt het potje awari in gelijk spel. Na het doorrekenen is namelijk bekend dat het niet uitmaakt wie begint: optimaal spel van beide spelers eindigt in gelijk spel. Dus daar zal het niet aan liggen als je verliest...



Vrije Universiteit Amsterdam