Ingezonden persbericht
Persbericht
Cable1-CineNova Teams klaar voor Alfa en Toyota races tijdens Marlboro Masters
Regen op het TT Circuit in Assen blijkt de Alfa's 147 van het Cable1-Cinenova Team niet echt aan te spreken. Of dit het gevolg is van het zuidelijke temperament van de bolides staat echter nog steeds niet helemaal vast. Maar ook tijdens het vijfde raceweekend van de Pearle Alfa 147 Challenge -en de derde maal dat het vermaarde TT Circuit in de Drentse hoofdstad werd aangedaan- speelden de regengoden een cruciale rol tijdens de training. Vrijdag was het zonnig en verliepen de trainingen voor het Cable1-CineNova team crescendo. Geheel anders ging het op de zaterdag. Juist toen de Alfa's 147 trainden voor de startposities op Rizla Racing Day III (met niet minder dan 48.000 toeschouwers), wilden de zwarte bolides niet meewerken aan snelle tijden. Onder-en overstuur wisselden elkaar af en brachten de rijders vaak tot wanhoop. Bert Stemerdink was dit keer de beste en stond op een vijfde startrij. Voor hem een prachtig resultaat. Maar met Berend Gesman, Sandra van der Sloot, Sandor van Es en Oscar Middeldorp op de rijen daarachter, presteerde het team beneden niveau. Gelukkig scheen de zon op de racedag en kreeg de 13 ronden tellende race een spannend verloop. Sandor van Es won tien plaatsen en klom van een 18e naar een 8ste plaats. Berend Gesman en Sandra van der Sloot manifesteerden zich binnen de Top 6 en Robert Sotthewes mocht de beker voor de derde plaats in de Olympische klasse mee naar huis nemen. Hij stond daarmee ook voor het eerst in zijn racecarrière op het podium. Voor Bert Stemerdink en Oscar Middeldorp viel voortijdig het doek tijdens deze race. Het Cable1-CineNova Junior Team boekte in de Toyota Yaris Cup een 10e en een 27ste plaats voor Carlijn Bergsma en Tim Buijs. Carlijn Bergsma bezet daarmee nog steeds de derde plaats in de Ladies Cup. Tim Buijs staat vijfde algemeen. Inmiddels maken alle Cable1-CineNova teamleden zich al weer op voor de volgende races. Deze vinden voor beide klassen al in het komend weekend plaats tijdens de drukbezochte Marlboro Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort.
Berend Gesman (Alphen aan den Rijn) eindigde deze race met een vijfde plaats en was daarmee het best scorende teamlid. "Nadat wij op vrijdag nog met vier man bij de snelste vijf stonden, ging het zaterdag helemaal niet. Het hoosde uit de hemel en we konden geen afstelling goed krijgen. Zelf had ik veel last van onderstuur en kreeg de wagen in niet één bocht lekker de hoek om. Daarentegen was het in de race ontzettend spannend. In de beginfase werd er het nodige geduwd en getrokken en moest je goed opletten dat je geen schade opliep. Door een tik van een ander raakte mijn achterwiel iets uit het lood, maar ik kon wel doorrijden. Langzaam maar zeker klom ik verder naar boven maar moest voor die laatste plaatsen echt hard strijden. Een vijfde plaats! Meer zat er gezien de omstandigheden ook niet in!", aldus Gesman na afloop.
Sandra van der Sloot (Alphen aan den Rijn) had na afloop van de race, die voor haar met een zesde plaats werd afgesloten, een vrijwel identiek verhaal. "Berend had in de regen last van onderstuur, bij mij was het overstuur. Iedere keer gleed de achterkant nog een stukje door, voor ik weer in de rechte lijn verder kon. Op zich was dat hartstikke jammer, want we hadden in de dagen er voor nog uitgebreid op Zandvoort getest en daar boekten we toch weer wat winst. Die zestiende startplaats hier gaf daar weinig van weer. Gelukkig kende ik een goede start, maar wanneer je dan met zijn allen bij die eerste bocht aankomt staat het ook weer bijna stil en moet je opnieuw aanzetten. Terwijl de mensen aan de kop van het veld daar al een eerste gaatje met de rest slaan. Onderweg moest ik nog een deelnemer ontwijken die wat al te enthousiast op de baan terugkeerde na een uitstapje in de grintbak. Het laatste stuk heb ik achter Berend aangereden en zo eindigde ik uiteindelijk op een zesde plaats." z.o.z.
Sandor van Es (Arnhem) deed wat je van een DTCC-kampioen mag verwachten. Hij liet zich niet afschrikken door zijn slechte trainingsresultaat, maar zette zijn tanden in het stuur en ging er voor. "Ik had bij andere klassen al even gekeken hoe het tijdens de start liep en besloot ook te proberen langs de buitenkant van de baan mijn inhaalpogingen kracht bij te zetten. Dat lukte goed, tot het moment dat ik in de eerste bocht op het zand terechtkwam en in het rond ging. Daarna kon ik van voren af aan beginnen. Tijdens die actie verspeelde ik ook een deel van de voorspoiler en kon dus niet het maximale uit mijn auto halen", verklaarde Van Es na afloop. Desondanks pakte hij tijdens zijn inhaalrace nog een extra punt voor de snelste raceronde en boekte uiteindelijk tien plaatsen winst. Door zijn overwinning in deze race is Boy Zentveldt nu opgeklommen naar de tweede plaats in het kampioenschap achter lijstaanvoerder Allard Kalff. Maar de onderlinge verschillen met de -als derde geklasseerde- Sandor van Es zijn op één hand te tellen en dat maakt het de komende races dus zeker nog spannend.
Robert Sotthewes uit Wenumwiesel (bij Apeldoorn) deed goede zaken tijdens zijn strijd in de Olympische Klasse. "Ja dat klopt! Er zijn nu in één keer 10 punten bijgekomen en dat tikt natuurlijk lekker aan. Verder is het hartstikke leuk om nu ook eens met een beker naar huis te gaan. Mijn eerste ja! Uiteraard ben ik er trots op, ik heb er hard genoeg voor gestreden. Zeker na die dramatische training had ik dit niet verwacht. Bij de start pakte ik gelijk 2 of 3 man en kon bij een groepje aansluiten. Nadat ik Henk de Boer was gepasseerd en derde lag heb ik zelfs nog geprobeerd om tweede te worden, maar de race was bijna voorbij en ik wilde eigenlijk geen onnodige risico's nemen."
Oscar Middeldorp (Alphen aan den Rijn) kende -in kilometers- waarschijnlijk het kortste raceweekend uit zijn loopbaan. "Ik heb in training en race precies drie ronden gereden. Na anderhalve ronde in de training blokkeerden de remmen en schoot ik er bij Stekkewal vol van af. En ondanks mijn goede start in de race, ik vertrok als 22ste en boekte al snel een plaats of 5 - 6 winst, raakte ik een andere deelnemer en even later bij 'De Bult' ging het helemaal mis en was de race voor mij over."
Bert Stemerdink (Arnhem) trainde ondanks het slechte weer als beste rijder van het team en bezette de tiende startplaats. Vanuit die positie kwam hij ook goed uit de startblokken, maar een tik op het voorwiel in de openingsronde luidde een voortijdig einde in. "Na die tik viel er met de auto absoluut niet meer te sturen en als je dan nog een hele race moet gaan heeft dat ook geen zin. Ik ben dan ook de pits ingereden en heb de auto daar geparkeerd. Op zich jammer, maar die schade was net iets te zwaar om mee verder te rijden."
Toyota Yaris Cup
Carlijn Bergsma (Amsterdam) en Tim Buijs (Berg en Dal) kenden als Junior rijders van het Team ook niet het beste weekend uit hun nog prille racecarrière. Carlijn: "In de training op vrijdag lag ik rond de tiende plaats en was daarmee vierde dame in het veld. Op zaterdag lag ik niet alleen weer tiende, maar was nu ook nog eens derde dame. "Heel anders verging het Tim Buijs. Hij kwam de keer niet verder dan de negende startrij. Bergsma startte niet zo geweldig goed. "Ik had nauwelijks grip en verloor echt meters. In de race heb ik uiteindelijk géén plek verloren en eindigde als tiende. Officieel was ik daarmee vierde dame, maar Renate Sanders heeft onder een bewogen gele vlag ingehaald en zou gediskwalificeerd worden. Of dat ook gebeurd is nog steeds niet bekend. Afwachten dus!" Tim Buijs baalde van zijn slechte training: "Dat was echt doodzonde! Ik stond deze keer heel ver naar achteren, maar maakte bij de start gelukkig gelijk wat plaatsen goed. In Stekkewal werd ik er nog een keer afgetikt en verloor daardoor weer drie plaatsen. Net als vorige keer heb ik toen een knop in mijn hoofd omgezet en ben gaan rijden voor wat ik waard was. Vorige keer ging dat super, maar dit keer wilde ook dat niet echt lukken. Ik werd later nog een keer geraakt door een andere deelnemer en verloor weer alles wat ik gewonnen had. Aan het eind van de race overkwam me dat nog een keer een bleek de schade te groot om normaal verder te reden. Zonde, maar volgende keer beter!"