Belgacom
5 augustus 2002
Belgacom lanceert nieuwe dienst:
Gesproken SMS-berichten op de vaste lijn
Belgacom biedt een nieuwe dienst: Belgacom Messenger. Vanaf vanavond kan de
beller vanaf zijn GSM een SMS tekstbericht sturen naar een vast toestel. Dit
is mogelijk dankzij de "text-to-speech" technologie die geschreven berichten
in gesproken taal kan omzetten. Ook wordt het in de loop van augustus en
september mogelijk om een gesproken bericht te laten afleveren op een vast
toestel. .
SMS berichten
Dagelijks worden miljoenen SMS berichten verstuurd tussen
GSM-gebruikers. Voortaan kan iedereen dit type van berichten ontvangen
op zijn of haar vaste lijn.
Vanaf vanavond kan een GSM-gebruiker vanaf zijn mobiele telefoon een
SMS sturen naar een vast toestel (voor zover zijn mobiele operator de
dienst ondersteunt). Een nieuwe dienst van Belgacom die bijvoorbeeld
van pas kan komen voor jongeren die hun ouders thuis een SMS-bericht
willen sturen of voor mensen die op hun vaste lijn SMS-berichten
willen ontvangen van vrienden en kennissen met een mobiele telefoon.
De verzender van het bericht betaalt het gangbare SMS tarief. Voor een
bericht dat via Proximus wordt verzonden bedraagt dit 15 eurocent
(standaardprijs voor verzending van SMS-berichten binnen België).
Text-to-speech technologie
De nieuwe dienst is mogelijk dankzij de zogenaamde "text-to-speech"
technologie die in de SMS context nog in een experimentele fase zit.
Het geschreven SMS-bericht van maximaal 160 karakters wordt in de mate
van het mogelijke (rekening houdend met bijvoorbeeld smileys en
afkortingen) in een gesproken bericht omgezet. Belgacom Messenger
brengt het bericht en het nummer van de afzender vervolgens over aan
de bestemmeling door middel van een gratis telefoontje. Indien dit
niet meteen lukt, blijft het systeem dit twee dagen lang proberen.
Tussen 10 uur 's avonds en 8 uur 's morgens worden klanten natuurlijk
niet gestoord. 's Nachts worden de berichten opgeslagen en het systeem
zal ze de volgende dag opnieuw versturen. Het bericht wordt
voorgelezen in de taal die de ontvanger kiest.
Het spreekt voor zich dat bepaalde afkortingen of uitdrukkingen op
verschillende manieren in gesproken taal kunnen worden omgezet.
Typische SMS-afkortingen kunnen bijvoorbeeld niet worden uitgesproken
of kunnen tot verrassende vervormingen leiden. Het gaat dan ook om een
eerste fase die voorafgaat aan de lancering van een nieuwe dienst die
op dit moment in ontwikkeling is en waarmee een SMS-bericht zal kunnen
worden verstuurd vanaf een vaste lijn.
Spraakberichten
Ook voor gewone oproepen (vanaf GSM en vaste lijn) bestaat vanaf
vandaag een geautomatiseerde boodschapdienst. Indien de bestemmeling
van de oproep zijn telefoon niet opneemt of geen antwoordapparaat
heeft, zoals bijvoorbeeld de dienst Phonemail, neemt een automatische
welkomstboodschap na 60 seconden de oproep over. De oproeper kan dan
een bericht achterlaten dat binnen de twee volgende dagen zal worden
afgeleverd bij de bestemmeling, ook hier met uitzondering van de
periode tussen 10 uur 's avonds en 8 uur 's morgens. De beller betaalt
het nationale tarief voor een gewoon gesprek.
In de loop van de maand augustus en september zal de dienst
geleidelijk aan voor Belgacomklanten beschikbaar worden.
Noot: Het kan zijn dat de spraakberichtendienst niet compatibel is met
bepaalde alarminstallaties. Het gaat om het type alarm dat vanop
afstand kan worden ingesteld en waarvoor de beller de telefoon langer
dan 60 seconden dient te laten overgaan voordat hij terecht komt in
het instelmenu van dit alarmsysteem. De goede werking van het
alarmsystemen wordt op geen enkele wijze beïnvloed, enkel het beheer
vanop afstand.
Indien de klant geen gebruik wil maken van deze laatste dienst kan hij
deze uitschakelen. Hiervoor kan hij contact opnemen met het gratis
nummer 0800-17 171.
Meer inlichtingen voor klanten: www.belgacom.be/services of Belgacom
Klantendienst: 0800-22 800