Consumentenbond
Rechter stelt Casema in gelijk
5 augustus 2002
Rechter stelt Casema in gelijk: consument moet zelf waarheid maar
achterhalen
Vandaag heeft de rechtbank te Den Haag uitspraak gedaan in het kort
geding van de Consumentenbond tegen Casema, inzake een advertentie die
de bond misleidend acht. Ondanks dat de rechter toegeeft dat de
advertentie de onjuiste indruk wekt dat Casema premium sneller is dan
MxStream, stelt hij Casema toch in het gelijk. De rechter acht de
advertentie dus niet misleidend. De bond vindt dit onbegrijpelijk. De
nieuwe wetgeving ten aanzien van vergelijkende reclame stelt strenge
voorwaarden: deze moet volledig zijn en de consument in staat stellen
een goede vergelijking te maken. De betreffende advertentie voldoet
hier niet aan.
De consument wordt in de advertentie op het verkeerde been gezet
doordat in de advertentie het gemiddelde van de internetsnelheden van
drie kabelaanbieders (Casema, UPC en Essent) wordt vergeleken met de
snelheid van internet via de telefoon (MxStream). De afzonderlijke
internetsnelheden van deze kabelaanbieders verschillen echter enorm,
waarbij Casema drie keer slechter scoort dan het gepresenteerde
gemiddelde en ook slechter dan MxStream Fast. De adverteerders hebben
met deze advertentie selectief informatie overgenomen uit het
tijdschrift PC Magazine, zodat consumenten geen goed beeld krijgen van
de werkelijke prestaties van Casema.
De rechter vindt dat de consument door het gebruik van het woordje
`gemiddeld' in de advertentie zou moeten weten dat hij meer informatie
nodig heeft om een goede vergelijking te maken. Ook staat de bron waar
hij meer informatie kan vinden, namelijk PC Magazine, vermeld in de
advertentie. Reden voor de rechter om te oordelen dat de consument
niet wordt misleid. De Consumentenbond is van mening dat het niet de
bedoeling van de nieuwe wettelijke regels voor vergelijkende reclame
kan zijn, dat de consument zelf op onderzoek uit moet om de volledige
waarheid te achterhalen.
De Consumentenbond gaat niet in hoger beroep, omdat een uitspraak dan
te lang op zich zal laten wachten. Wel zal de bond opnieuw een
procedure aanspannen indien bedrijven zich schuldig maken aan
misleidende reclame, al dan niet via de rechter.