AutoRai
5-8-2002
Nederlander Jan Tersteeg voor 3e keer Europees Top Technician
Afgelopen maand behaalde Jan Tersteeg zijn derde Europese Top Technician van het jaar titel door in slechts 3 minuten en 15 seconden een gesimuleerde storing in een Stilo op te sporen.
De eerste wedstrijden om de titels Top Technician van Nederland en Europa werden georganiseerd in 1993. Tersteeg, in het dagelijks leven eerste autotechnicus bij de Uithoornse Fiat-dealer Vermeij, doet al van meet af aan mee aan Fiats nationale en Europese competitie.
Om überhaupt Top Technician van het jaar te kunnen worden, moet de
monteur tevens de TEC zijn van het dealerbedrijf waar hij werkt. TEC
staat voor Tecnico Esperto Concessionario, ofwel technisch expert van
de dealer, verantwoordelijk voor het oplossen van alle technische
problemen en technische verbindingsman tussen importeur en
dealerbedrijf. Behalve het TEC-vereiste wordt er ook gekeken naar de
CSI-cijfers (Customer Satisfaction Index) van de Fiat-, Alfa- en
Lancia-dealers. Slechts de beste dealerbedrijven mogen hun TECs
afvaardigen naar de nationale competitie. Vervolgens gaan die winnaars
door naar de Europese finale.
Champions League
De Europese finale werd dit jaar gehouden op het circuit van Varano
deMelegari, in de buurt van Parma. In de pitsstraat fungeerden de
boxen als werkunits. Als lijdend voorwerp koos de organisatie voor de
Fiat Stilo, een voor de technici nagenoeg nieuwe auto. Om kans te
maken op de eindoverwinning, moest Tersteeg de Fiat Stilo dus helemaal
in zijn hoofd en vingers hebben.
De storingsomschrijving stond op een A4tje: diverse functies op het
dashboard deden het niet en er gingen te veel controlelampjes branden.
Er mag eerst een eindje met de auto worden gereden, zodat de techneut
de dingen kan voelen. Daarna wordt de stopwatch ingedrukt en begint de
kandidaat met de diagnose, van maximaal twintig minuten. De
einduitslag wordt berekend aan de hand van de tijd die de monteur
nodig heeft en de stappen die hij of zij heeft gevolgd om het probleem
op te lossen. Voor die diagnose wordt een cijfer van 0 tot 10 gegeven.
Als de techneut een 10 haalt, wordt bij de geklokte tijd een minuut
straftijd opgeteld; bij een 9 twee minuten enzovoort.
Tersteeg vond de opdracht niet moeilijk en klokte een supertijd van 3
minuten en 15 seconden plus een 9 voor de diagnose. In totaal kwam hij
dus uit op een winnende tijd van 5 minuten en 15 seconden. Ter
indicatie van Tersteegs suprematie: de hekkensluiter bleef maar net
binnen de twintig minuten Inmiddels kan Tersteeg bogen over een
aardige palmares: Van de negen Europese finales heb ik er zeven
meegemaakt en nu voor de derde keer gewonnen. Ik ben een echte
vakidioot; iemand heeft me ooit gezegd dat de vijf strepen van het
oude Fiat-logo op mijn voorhoofd staan.