AutoRai

5-8-2002

Nederlander Jan Tersteeg voor 3e keer Europees Top Technician

Afgelopen maand behaalde Jan Tersteeg zijn derde Europese Top Technician van het jaar titel door in slechts 3 minuten en 15 seconden een gesimuleerde storing in een Stilo op te sporen.

De eerste wedstrijden om de titels Top Technician van Nederland en Europa werden georganiseerd in 1993. Tersteeg, in het dagelijks leven eerste autotechnicus bij de Uithoornse Fiat-dealer Vermeij, doet al van meet af aan mee aan Fiats nationale en Europese competitie.

Om überhaupt Top Technician van het jaar te kunnen worden, moet de monteur tevens de TEC zijn van het dealerbedrijf waar hij werkt. TEC staat voor Tecnico Esperto Concessionario, ofwel technisch expert van de dealer, verantwoordelijk voor het oplossen van alle technische problemen en technische verbindingsman tussen importeur en dealerbedrijf. Behalve het TEC-vereiste wordt er ook gekeken naar de CSI-cijfers (Customer Satisfaction Index) van de Fiat-, Alfa- en Lancia-dealers. Slechts de beste dealerbedrijven mogen hun TECs afvaardigen naar de nationale competitie. Vervolgens gaan die winnaars door naar de Europese finale.

Champions League
De Europese finale werd dit jaar gehouden op het circuit van Varano deMelegari, in de buurt van Parma. In de pitsstraat fungeerden de boxen als werkunits. Als lijdend voorwerp koos de organisatie voor de Fiat Stilo, een voor de technici nagenoeg nieuwe auto. Om kans te maken op de eindoverwinning, moest Tersteeg de Fiat Stilo dus helemaal in zijn hoofd en vingers hebben.

De storingsomschrijving stond op een A4tje: diverse functies op het dashboard deden het niet en er gingen te veel controlelampjes branden. Er mag eerst een eindje met de auto worden gereden, zodat de techneut de dingen kan voelen. Daarna wordt de stopwatch ingedrukt en begint de kandidaat met de diagnose, van maximaal twintig minuten. De einduitslag wordt berekend aan de hand van de tijd die de monteur nodig heeft en de stappen die hij of zij heeft gevolgd om het probleem op te lossen. Voor die diagnose wordt een cijfer van 0 tot 10 gegeven. Als de techneut een 10 haalt, wordt bij de geklokte tijd een minuut straftijd opgeteld; bij een 9 twee minuten enzovoort.

Tersteeg vond de opdracht niet moeilijk en klokte een supertijd van 3 minuten en 15 seconden plus een 9 voor de diagnose. In totaal kwam hij dus uit op een winnende tijd van 5 minuten en 15 seconden. Ter indicatie van Tersteegs suprematie: de hekkensluiter bleef maar net binnen de twintig minuten Inmiddels kan Tersteeg bogen over een aardige palmares: Van de negen Europese finales heb ik er zeven meegemaakt en nu voor de derde keer gewonnen. Ik ben een echte vakidioot; iemand heeft me ooit gezegd dat de vijf strepen van het oude Fiat-logo op mijn voorhoofd staan.