Vlaamse overheid
Vlaanderen zorgt er voor dat de bodemverontreiniging van
benzinestations kan worden aangepakt. De Vlaamse Regering
keurde een voorstel goed van Vlaams minister van Leefmilieu
Vera Dua tot de oprichting van een zogeheten Benzinefonds voor
de sanering van de tankstations. Over een periode van tien
jaar zal dat Benzinefonds zo een 446 miljoen euro (18 miljard
frank) spenderen aan de sanering van de zowat 5700
tankstations in België. De financiering van het Benzinefonds
gebeurt voor de helft door de consument en voor de andere
helft door een afname van de winstmarge van de
petroleumsector. Het Benzinefonds wordt gespijsd via een
verhoging van de benzineprijs met 64 duizendste euro per
liter; de dieselprijs met 40 duizendste euro per liter. De
consument neemt daarvan dus respectievelijk amper 0,0032 per
liter (benzine) en 0,0020 euro per liter (diesel) voor zich.
Die prijsaanpassing is reeds voorzien in de federale
Programmawet.
België telt zo een 5700 tankstations. De meeste daarvan, een
3000 liggen in Vlaanderen. En: de bodemvervuiling rond die
tankstations is groot. Benzine of diesel kan niet enkel de
bodem danig vervuilen, maar is ook enorm bedreigend voor het
grondwater. Een liter benzine of een liter mazout kan liefst 1
miljoen liter grondwater vervuilen. Vandaar de absolute
noodzaak om de terreinen rond de tankstations terug gezond te
maken. De kosten voor dergelijke sanering kunnen echter enorm
hoog oplopen. Vlaams Minister van Leefmilieu Vera Dua pakt
deze sanering nu aan via de creatie van "BOFAS", een
Benzinefonds dat de komende 10 jaar zal instaan voor de
gezondmaking van de tankstations. Vlaanderen is meteen het
eerste Gewest dat de oprichting van dergelijk Benzinefonds
goedkeurt. Tegen eind dit jaar moet de samenwerking, zowel met
de federale regering als met Brussel en Wallonië, rond zijn.
Het Benzinefonds voor de tankstations kan dan per 1 januari
2003 starten.
Ontstaan van het Benzinefonds:
De vervuiling rond de 5700 tankstations in België is reëel. De
kosten voor de bodemsanering lopen hoog op. Zeker voor
kleinere uitbaters zijn ze moeilijk te dragen. Meer dan eens
leidt dit tot faillissementen en menselijke drama's. Via de
oprichting van het Benzinefonds worden die kosten
gesolidariseerd. Vlaanderen heeft zich daarbij laten
inspireren op buitenlandse voorbeelden. Vooral in Denemarken
en Nederland zijn gelijkaardige Fondsen actief. Ook in die
landen werden financieringsfondsen opgericht om het historisch
passief van verontreinigde tankstations op te ruimen.
Vlaanderen beschikt reeds over een gedetailleerde regelgeving die moet toelaten de bodemsanering van verontreinigde gronden, van welke aard en oorsprong ook, aan te pakken. Dat is alsnog niet het geval in het Brusselse en het Waalse Gewest.
Het Benzinefonds wordt actief in heel België. Daartoe is er
een samenwerking tussen de Gewesten en de Federale overheid.
Er wordt een Interregionale Bodemsaneringscommissie (IBC)
opgericht, die, via het Benzinefonds, de gezondmaking van de
tankstations zal organiseren.
Werking van het Benzinefonds:
Het Benzinefonds saneert de site of de terreinen van de
eigenaar, exploitant of feitelijk gebruiker die volgens de
gewestelijke wetgeving moet overgaan tot sanering. Die
eigenaar, exploitant of feitelijk gebruiker moet binnen de 12
maanden(bij sluiting van het tankstation) of binnen de 24
maanden (bij verdere exploitatie) na datum
van publicatie in het Belgisch Staatsblad zijn dossier bij het
IBC indienen.
De sanering van alle tankstations zal, zo is voorzien, 10 jaar
in beslag nemen.
In geval van sluiting van een tankstation neemt het
Benzinefonds de volledige saneringskost op zich. Bij
stopzetting wordt de tussenkomst beperkt tot zo een 62.000
euro (2,5 miljoen frank).
Financiering van het Benzinefonds:
De financiering van het Benzinefonds gebeurt, zoals in het
buitenland, op een 50/50 verhouding. De totale kostprijs van
de sanering wordt geraamd op 446 miljoen euro. De helft
daarvan zal worden gedragen door de petroleumsector, via een
afname op de winstmarge. De andere helft wordt gedragen door
de consument. Concreet verhoogt de prijs van benzine lichtjes,
met amper 32 duizendste euro per liter (0,0032 euro). Voor
mazout bedraagt die stijging amper 20 duizendste euro per
liter (0,0020 euro). Die stijging is reeds voorzien in de
Programmawet; het betreft dus geen extra prijsstijging.
Fonds met terugwerkende kracht:
Heel wat eigenaars van tankstations stellen een sluiting van
hun tankstation uit, precies omwille van de hoge
saneringskosten. Vooral kleinere uitbaters worden hier met
zware problemen geconfronteerd. Het Benzinefonds komt ook deze
mensen tegemoet. Het Benzinefonds wil diegenen die reeds in
het verleden initiatieven namen voor het ruimen van hun
terreinen belonen. Vandaar dat het Benzinefonds met
terugwerkende kracht actief wordt. Eigenaars en uitbaters van
tankstations kunnen bodemsaneringskosten met terugwerkende
kracht tot 1 januari 2000 inbrengen.
info : Ron Hermans, communicatieadviseur van
minister Dua - tel. 0473 96 40 02
e-mail: persdienst.dua@vlaanderen.be
---