Ingezonden persbericht

TT Circuit Assen, 4 augustus 2002

Mix motorsport en autosport slaat opnieuw enorm aan

Tienduizenden genieten van Rizla+ Racing Day III op TT Circuit Assen

De prachtige mix van autosport en motorsport blijkt een gouden greep te zijn bij de inmiddels traditionele Rizla+ Racing Days. Tijdens de derde editie van dit geweldige evenement op het TT Circuit Assen, zondag 4 augustus, kwamen maar liefst 48.000 bezoekers naar de Drentse hoofdstad. Daarmee was organisator Lee van Dam Productions, die het gratis toegankelijke evenement in samenwerking met de SMA en de NAV in de steigers zette, dik tevreden. Ook de sponsors Rizla+, Honda, De Graaf Technisch Personeel, Renault Sport, TT Circuit Assen en www.race-planet.com, toonden zich uitermate tevreden over de grote opkomst van de auto- en motorsportliefhebbers. Gezien de reacties van de sponsors, de coureurs en het publiek is het nu al zeker dat er volgend jaar een Rizla+ Racing Day IV komt , liet organisator Lee van Dam weten. Ook de datum staat alweer vast: de eerste zondag van augustus in 2003.

Naast de mix van motor en autoraces kende de Rizla+ Racing Day III een aantal prachtige shows, waarin hoofdrollen waren weggelegd voor onder meer Jurgen van den Goorbergh, de enige Nederlandse coureur in de MotoGP wegrace, truckrijder en Parijs-Dakar-coureur Jan de Rooy en 250cc GP motorcoureur Jarno Janssen. Het publiek vermaakte zich kostelijk met de geweldige acts die de bekende coureurs ten beste gaven. Jurgen van den Goorbergh reed enkele ronden op een Honda motor, terwijl stuntman Christian Pfeiffer duizelingwekkende toeren uithaalde op zijn motorfiets. Daarbij deinsde hij er niet voor terug om zijn motorfiets nagenoeg op het achtersportbord te trekken en zo tientallen meters verder te rijden.

Enorm veel waardering boekte de stuntende trucker Patrick Bourny die zijn vrachtwagen een aantal volledige wheely s liet maken en daarbij ook nog een slalom op de achteras uitvoerde. Heel bijzonder was zijn stunt met de truck die volledig over de kop draaide en het publiek daarmee compleet op de banken kreeg.

Sylvain Guintoly demonstreerde in de Gauloises Clio Renault zijn geweldige stuurmanskunsten door zijn wagen volledig dwars door de bochten te laten driften en ook de motorcoureurs van het racingteam DeGraaf Technisch Personeel, Jarno Janssen en Haruchika Aoki, droegen hun steentje bij door op hun tweewielers voor de volle tribunes te acteren. Ook de handtekeningensessie s op de paddock waren een geweldig succes.

En of dat nog niet genoeg was, de races, zowel bij de auto s als die bij de motoren, leverden spectaculaire gevechten op. De autoraces werden gehouden in samenwerking met de Nederlandse Autorensport Vereniging NAV.

De liefhebbers van spektakel kwamen in de autoklasse ID&T Clio Renault Sport Cup volop aan hun trekken. Al in de eerste bocht was het flink raak toen een aantal coureurs elkaar raakte. Daarvan werd Jurgen van den Goorbergh, die het tijdens deze Rizla+ Racing Day III op vier wielen probeerde, het slachtoffer. Ik kreeg in de eerste bocht direct al een beuk tegen mijn wagen en stond direct een halve slag dwars en toen volgde er een nieuwe knal. Dan is de auto natuurlijk zo rond als een hoepel en kun je geen kant meer op. Jammer, vooral voor die duizenden mensen want die komen natuurlijk niet om je te zien uitvallen.

Ook aan het slot van de wedstrijd was er spektakel toen de koplopers elkaar het leven zuur maakten. Maar de broers Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen (beiden Aerdenhout) lieten niet toe dat Frans Verschuur (Nijmegen) met de winst ging strijken. De Bleekemolens schoven elkaar de bal fraai toe en Sebastiaan mocht uiteindelijk met de winst naar huis gaan.

De Pearle Alfa 147 Challenge leverde winst op voor Boy Zentveld (Alkmaar) die fors op de huid werd gezeten door Allard Kalff (Zandvoort) en Sebastiaan Bleekemolen (Aerdenhout). Het trio eindigde binnen 0.7 seconde van elkaar.

Patrick Borst (Uitgeest) toonde zich de sterkste in de Toyota Yaris Cup, waar hij ruim drie seconden voor bleef op de Amersfoorter Marco Scholten en vijf op Lennard Kleijn Willigen (Utrecht).

De equipe Peter van Soelen/Cor Euser was na drie kwartier racen in de Dutch Supercar de snelste en het duo had in de Marcos Mantis maar liefst 40 seconden voorsprong op Rene Snel en 46 seconden op Rintje Ritsma, die samen reed met Danny van Dongen.

Naast de auto s kwamen ook de Nederlandse toppers op motoren in de baan. In samenwerking met de SMA waren de populaire klassen naar Assen gekomen en al in de eerste race, de 125cc, was het knokken geblazen. Harold de Haan (Hattum) en Raymond Schouten (Waardhuizen) maakten de race en De Haan kon met de winst zijn leidende positie in het ONK verstevigen.

De 250cc werd een prooi voor regerend Nederlands kampioen Henk van de Lagemaat (Everdingen), die vier seconden kon uitlopen op tweede man Rob Filart (Manderveen). Filard had alle moeite de Fin Lausletho van het lijf te houden met het verschil op de streep was miniem 0.2 seconden.

Een prachtig spektakel bood de Supersport, waar de eerste vier coureurs binnen drie seconden eindigden. Chris Vermeulen van het team Ten Kate Honda zegevierde. Lang lag de Zweed Jan Hanson in de race voor een podiumplaats, maar het duo Ten Kate-rijders duldde geen indringer. Na Vermeulen kwam de Fransman Fabien Foret als tweede over de streep en Jan Hanson als derde.

De Superstockklasse werd een prooi voor Robert van der Molen (Haarlem), met de Belg Didier van Keymeulen op drie seconden achterstand als tweede.

De races in de ultrasnelle Superkarts leverden buitenlandse winst op. De eerste race werd een prooi voor Andreas Mairzedt, de Oostenrijker, voor Perry Grondstra al jaren de Nederlandse troef in de Superkarts.

Grondstra kwam er in de tweede race niet aan te pas en viel uit. De winst ging toen naar de Duitser Joachim Breckwoldt.

De uitermate fraaie weersomstandigheden droegen zondag zeker bij tot het welslagen van de Rizla+ Racing Day III.


*********

Ingezonden persbericht