---
---
Ministerie van Defensie
Laatste F-16 naar industrie voor Midlife Update
01-08-2002
Vanaf de vliegbasis Volkel is vandaag (1 augustus) de laatste nog te
moderniseren F-16 van de Koninklijke Luchtmacht vertrokken naar de
vliegbasis Woensdrecht. Daar wordt het toestel in het kader van het
Midlife Update-programma uitgebreid aangepast zodat het tot aan de
vervanging door de F-16-opvolger, operationeel mee kan. De betreffende
F-16, het gaat om het toestel met het nummer J-139, keert begin 2003
terug naar Volkel. Dan komt een einde aan het Midlife
Update-moderniseringsprogramma dat in het midden van de jaren negentig
begon.
De luchtmacht beschikt sinds midden 1979 over de F-16. In totaal
werden er 213 aangeschaft als vervanger van de F-104G Starfighter en
NF-5 Freedom Fighter. De laatste F-16 werd in 1992 aan de luchtmacht
afgeleverd. Het aantal F-16s nam in de loop der jaren af als gevolg
van vredesverliezen en de herstructurering van de
Defensie-organisatie. In 1993 werd besloten 139 F-16s te moderniseren
in het kader van het internationale Midlife Update-programma. Dit is
een gezamenlijk project van de Verenigde Staten, België, Denemarken,
Noorwegen en Nederland om de F-16 zodanig aan te passen dat het
toestel langer operationeel inzetbaar is. Volgens de huidige plannen
begint de vervanging in 2010.
Tijdens de Midlife Update krijgt de F-16 ondermeer een nieuwe radar,
avionica, cockpit en computer. Hierdoor is de F-16 beter inzetbaar bij
slecht weer en s nachts. Ook kan het toestel moderne
precisiebewapening meevoeren. Na een proefmodificatie van enkele
toestellen, werd in 1997 begonnen met het moderniseren van de rest van
de F-16 vloot. Dit gebeurt in Woensdrecht bij het Logistiek Centrum
van de luchtmacht en de Fokker-fabriek. Nadat eerst de vliegbasis
Leeuwarden en Twenthe de beschikking kregen over de gemoderniseerde
F-16, volgde als laatste de vliegbasis Volkel. (foto: Eric
Vorstenbosch)