---


---

Ministerie van Defensie



Laatste F-16 naar industrie voor Midlife Update

01-08-2002

Vanaf de vliegbasis Volkel is vandaag (1 augustus) de laatste nog te moderniseren F-16 van de Koninklijke Luchtmacht vertrokken naar de vliegbasis Woensdrecht. Daar wordt het toestel in het kader van het Midlife Update-programma uitgebreid aangepast zodat het tot aan de vervanging door de F-16-opvolger, operationeel mee kan. De betreffende F-16, het gaat om het toestel met het nummer J-139, keert begin 2003 terug naar Volkel. Dan komt een einde aan het Midlife Update-moderniseringsprogramma dat in het midden van de jaren negentig begon.

De luchtmacht beschikt sinds midden 1979 over de F-16. In totaal werden er 213 aangeschaft als vervanger van de F-104G Starfighter en NF-5 Freedom Fighter. De laatste F-16 werd in 1992 aan de luchtmacht afgeleverd. Het aantal F-16s nam in de loop der jaren af als gevolg van vredesverliezen en de herstructurering van de Defensie-organisatie. In 1993 werd besloten 139 F-16s te moderniseren in het kader van het internationale Midlife Update-programma. Dit is een gezamenlijk project van de Verenigde Staten, België, Denemarken, Noorwegen en Nederland om de F-16 zodanig aan te passen dat het toestel langer operationeel inzetbaar is. Volgens de huidige plannen begint de vervanging in 2010.

Tijdens de Midlife Update krijgt de F-16 ondermeer een nieuwe radar, avionica, cockpit en computer. Hierdoor is de F-16 beter inzetbaar bij slecht weer en s nachts. Ook kan het toestel moderne precisiebewapening meevoeren. Na een proefmodificatie van enkele toestellen, werd in 1997 begonnen met het moderniseren van de rest van de F-16 vloot. Dit gebeurt in Woensdrecht bij het Logistiek Centrum van de luchtmacht en de Fokker-fabriek. Nadat eerst de vliegbasis Leeuwarden en Twenthe de beschikking kregen over de gemoderniseerde F-16, volgde als laatste de vliegbasis Volkel. (foto: Eric Vorstenbosch)