DLV METEO BV

WeerOnline: 11,8 miljoen pageviews in juli

Nederland in de ban van het weer

Afgelopen maand registreerde WeerOnline op haar website www.weeronline.nl 1.874.002 bezoekers met in totaal 11.806.214 pageviews. Een nieuw record en gezien de maandelijkse groei is het eind nog niet in zicht. WeerOnline is hiermee het grootste online weerbureau van Nederland.

WeerOnline is in juni 2000 gestart met de website als een mirror van de succesvolle Duitse site www.wetteronline.de met inmiddels meer dan 62 miljoen pageviews per maand. De doelstelling was om in 2003 drie miljoen pageviews per maand te genereren. Vanaf december 2000 (1 miljoen pageviews) is het aantal pageviews echter snel gestegen van 6,5 miljoen in juli 2001, naar meer dan 11,8 miljoen in juli 2002.

Vakantiegangers maken veel gebruik van WeerOnline. Tijdens de vakantieperiode is de behoefte aan weerinformatie zeer groot. Nederlanders zijn in de ban van het weer als ze een dag vrij hebben. Tijdens de tropische bouwvakdagen met afsluitend onweer op 30 en 31 juli werden in twee dagen 1.591.988 pageviews geregistreerd.

Het succes van WeerOnline is met name te danken aan het grote aanbod en de actualiteit van de weerinformatie. De meest geraadpleegde webpagina s zijn:

1. Radarbeelden

2. Lokale weersverwachting per postcode
3. Internationale weersverwachting van meer dan 5.000 steden wereldwijd

4. Hooikoortsweerbericht (zomer) / Sneeuwhoogten (winter)
5. Klimaatinformatie

De radarbeelden op WeerOnline zijn zeer populair. Met behulp van radarbeelden krijgen bezoekers in één oogopslag te zien waar het op dat moment regent in Nederland en in welke richting de buien trekken. Belangrijke informatie dus voor het plannen van out-door activiteiten.

Mede door het succes van deze radarbeelden heeft WeerOnline een nieuwe radarapplicatie geïntroduceerd waarbij bezoekers in kunnen zoomen tot in hun eigen woonplaats. Deze nieuwe radarapplicatie is tegen betaling toegankelijk. Bezoekers kunnen bij WeerOnline een dag-, maand- en jaarkaart kopen om toegang te krijgen tot de actuele radarbeelden.

Door het grote aantal bezoekers is WeerOnline een aantrekkelijke partner geworden voor adverteerders en mediabedrijven. Samen met WeerOnline kunnen bedrijven niet alleen snel een breed publiek, maar ook specifieke doelgroepen zoals vakantiegangers, wintersporters, hooikoortspatiënten, waterbeheerders, agrariërs, enz. bereiken.

WeerOnline zal in de toekomst haar strategie met name richten op het commercieel exploiteren van de website. De radarapplicatie, een weershop en sms-diensten zijn hier al voorbeelden van.


01 aug 02 13:22