Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 1-08-2002 Persberichten district Heuvelrug, 09.30 uur

Val van drie hoog

VEENENDAAL Op woensdagavond raakte een man gewond nadat van de 3e etage van zijn woning was gevallen. Omstreeks 20.40 uur stond de man op het balkon van een flatwoning gelegen aan de Gilbert van Schoonbekestraat en viel nog door onduidelijke oorzaak naar beneden. De man kwam in de bosjes terecht en werd vervoerd naar het ziekenhuis. Hier bleek dat de 18-jarige man uit Veenendaal twee ruggenwervels had gebroken.

Verkeerscontrole

VEENENDAAL- Op woensdagmiddag vond er tussen 13.00 en 15.00 uur een verkeerscontrole plaats op De Tinneweide en de Prins Bernhardlaan. In totaal werden 6 bekeuringen uitgereikt voor te hoge snelheid, 3 voor het rijden zonder gordel en 1 keer voor het niet handsfree bellen. Op de Grote Beer werd woensdagochtend een autogordelcontrole gehouden. Hier werden 376 voertuigen gecontroleerd en 48 bestuurders droegen geen gordel en kregen een bekeuring.

Rijden onder invloed

LEERSUM- Op donderdagochtend werd een automobilist aangehouden omdat hij onder invloed achter het stuur zat. Omstreeks 02.50 uur controleerden agenten de 22-jarige automobilist uit Leersum op de Maarsbergseweg. Onderzoek wees uit dat hij teveel had gedronken en hij blies op het bureau 0.80 promille. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg daarnaast een rijverbod van 2 uur.

Verkeersproject De Veilige Dijk succesvol

AMERONGEN/WIJK BIJ DUURSTEDE In juli 2001 werd het startsein gegeven voor het handhavings- en voorlichtingsproject De Veilige Dijk om de Lek- en Rijndijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede verkeersveiliger te maken. Doel is om het hoge aantal verkeersongevallen met 25% te laten afnemen en dit is tot nu toe ruimschoots gehaald. Het project De veilige dijk is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amerongen en Wijk bij Duurstede, het ROV Utrecht en het Politie District Heuvelrug.

Op de dijk vonden vanaf het jaar 1995 tot en met het jaar 2000 in totaal 144 geregistreerde verkeersongevallen plaats. Hiervan was bij 39 van deze ongevallen sprake van (zwaar) lichamelijk letsel. Sinds de start van het project heeft de politie tot begin mei van dit jaar 12 ongevallen geregistreerd, waarvan 5 met lichamelijk letsel. De gestelde doelstelling is hierbij tot nu toe gehaald en het project lijkt hiermee een goede bijdrage te leveren aan meer veiligheid op deze smalle en bochtige dijkweg.

De politie heeft sinds de start van het project De veilige dijk in juli 2001 tot juli 2002 op de Lek- en Rijndijk in totaal 4.073 voertuigen gecontroleerd op snelheid. Hiervan reden 312 bestuurders te hard. De hoogst gemeten snelheid was 117 km/u terwijl op de dijk 60 km/u maximaal is toegestaan.

Verkeersintensiteit
In opdracht van de gemeente Amerongen zijn er eind juni 2002 op de Lek/Rijndijk verkeerstellingen gehouden. Uit die tellingen bleek dat per etmaal circa 2270 motorvoertuigen van deze dijk gebruik maken. Analyse van de politie heeft bovendien uitgewezen dat de meeste verkeersongevallen plaatsvinden in de weekenden en zomermaanden als de dijk wordt gebruikt door zowel forensen als recreanten. De oorzaken van de verkeersongevallen op de dijk zijn veelal te wijten aan te hoge snelheid, onjuiste inschatting van de bochten en verkeerd inhalen. Reden voor de politie om de controles in deze zomermaanden te intensiveren.

Voorlichting
Naast de controles heeft de voorlichting richting de weggebruikers een grote rol in het project. Hiervoor werden ludieke acties georganiseerd, zoals het belonen van weggebruikers die zich aan de snelheid hielden. Overtreders werden bijvoorbeeld voorzien van informatie over het project en de risicos van te hoge snelheden op de dijk. Verder staan aan het beginpunt aan beide zijden van de dijk waarschuwingsborden waar regelmatig een nieuwe tekst op wordt geplaatst om de weggebruiker op de verschillende oorzaken met name snelheid van de ongevallen te wijzen. Vanaf eind juli staat een nieuwe tekst voor de zomerperiode op de borden: Langs de Rijn, moet het 60 zijn! Behalve de waarschuwingsborden zijn op de dijk vier borden geplaatst met verwijzing naar het verkeersveiligheidsproject. Het project wordt tot het najaar van 2002 voortgezet.