Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 1-08-2002 Persberichten district Heuvelrug, 09.30 uur
Val van drie hoog
VEENENDAAL Op woensdagavond raakte een man gewond nadat van de 3e
etage van zijn woning was gevallen. Omstreeks 20.40 uur stond de man
op het balkon van een flatwoning gelegen aan de Gilbert van
Schoonbekestraat en viel nog door onduidelijke oorzaak naar beneden.
De man kwam in de bosjes terecht en werd vervoerd naar het ziekenhuis.
Hier bleek dat de 18-jarige man uit Veenendaal twee ruggenwervels had
gebroken.
Verkeerscontrole
VEENENDAAL- Op woensdagmiddag vond er tussen 13.00 en 15.00 uur een
verkeerscontrole plaats op De Tinneweide en de Prins Bernhardlaan. In
totaal werden 6 bekeuringen uitgereikt voor te hoge snelheid, 3 voor
het rijden zonder gordel en 1 keer voor het niet handsfree bellen. Op
de Grote Beer werd woensdagochtend een autogordelcontrole gehouden.
Hier werden 376 voertuigen gecontroleerd en 48 bestuurders droegen
geen gordel en kregen een bekeuring.
Rijden onder invloed
LEERSUM- Op donderdagochtend werd een automobilist aangehouden omdat
hij onder invloed achter het stuur zat. Omstreeks 02.50 uur
controleerden agenten de 22-jarige automobilist uit Leersum op de
Maarsbergseweg. Onderzoek wees uit dat hij teveel had gedronken en hij
blies op het bureau 0.80 promille. Tegen de man is proces-verbaal
opgemaakt en hij kreeg daarnaast een rijverbod van 2 uur.
Verkeersproject De Veilige Dijk succesvol
AMERONGEN/WIJK BIJ DUURSTEDE In juli 2001 werd het startsein gegeven
voor het handhavings- en voorlichtingsproject De Veilige Dijk om de
Lek- en Rijndijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede
verkeersveiliger te maken. Doel is om het hoge aantal
verkeersongevallen met 25% te laten afnemen en dit is tot nu toe
ruimschoots gehaald. Het project De veilige dijk is een
samenwerkingsverband tussen de gemeenten Amerongen en Wijk bij
Duurstede, het ROV Utrecht en het Politie District Heuvelrug.
Op de dijk vonden vanaf het jaar 1995 tot en met het jaar 2000 in
totaal 144 geregistreerde verkeersongevallen plaats. Hiervan was bij
39 van deze ongevallen sprake van (zwaar) lichamelijk letsel. Sinds de
start van het project heeft de politie tot begin mei van dit jaar 12
ongevallen geregistreerd, waarvan 5 met lichamelijk letsel. De
gestelde doelstelling is hierbij tot nu toe gehaald en het project
lijkt hiermee een goede bijdrage te leveren aan meer veiligheid op
deze smalle en bochtige dijkweg.
De politie heeft sinds de start van het project De veilige dijk in
juli 2001 tot juli 2002 op de Lek- en Rijndijk in totaal 4.073
voertuigen gecontroleerd op snelheid. Hiervan reden 312 bestuurders te
hard. De hoogst gemeten snelheid was 117 km/u terwijl op de dijk 60
km/u maximaal is toegestaan.
Verkeersintensiteit
In opdracht van de gemeente Amerongen zijn er eind juni 2002 op de
Lek/Rijndijk verkeerstellingen gehouden. Uit die tellingen bleek dat
per etmaal circa 2270 motorvoertuigen van deze dijk gebruik maken.
Analyse van de politie heeft bovendien uitgewezen dat de meeste
verkeersongevallen plaatsvinden in de weekenden en zomermaanden als de
dijk wordt gebruikt door zowel forensen als recreanten. De oorzaken
van de verkeersongevallen op de dijk zijn veelal te wijten aan te hoge
snelheid, onjuiste inschatting van de bochten en verkeerd inhalen.
Reden voor de politie om de controles in deze zomermaanden te
intensiveren.
Voorlichting
Naast de controles heeft de voorlichting richting de weggebruikers een
grote rol in het project. Hiervoor werden ludieke acties
georganiseerd, zoals het belonen van weggebruikers die zich aan de
snelheid hielden. Overtreders werden bijvoorbeeld voorzien van
informatie over het project en de risicos van te hoge snelheden op de
dijk. Verder staan aan het beginpunt aan beide zijden van de dijk
waarschuwingsborden waar regelmatig een nieuwe tekst op wordt
geplaatst om de weggebruiker op de verschillende oorzaken met name
snelheid van de ongevallen te wijzen. Vanaf eind juli staat een nieuwe
tekst voor de zomerperiode op de borden: Langs de Rijn, moet het 60
zijn! Behalve de waarschuwingsborden zijn op de dijk vier borden
geplaatst met verwijzing naar het verkeersveiligheidsproject. Het
project wordt tot het najaar van 2002 voortgezet.