AutoRai


1-8-2002

Nieuwe techniek bij Mercedes-Benz: meedraaiende koplampen

Met de introductie van een nieuw type verlichting wil Mercedes-Benz de veiligheid bij het rijden in het donker verbeteren. De samen met de firma Hella ontwikkelde actieve bochtverlichting bewijst zich momenteel in een testauto.

De actieve bochtverlichting volgt de stuurbewegingen en schijnt dan in een fractie van een seconde opzij, op het moment dat de berijder van de auto de bocht instuurt. Daardoor verbetert het zicht op de weg tot wel 90 procent. Dimlicht reikt in een bocht met een radius van 190 meter zon 30 meter ver; met de nieuwe koplamptechniek komt daar zon 25 meter bij. Omdat de spreiding van de lichtbundel overeenkomt met de stuurhoek, ziet de bestuurder vroegtijdig het verloop van de bocht en kan hij indien nodig zijn rijstijl tijdig aanpassen.

Tijdens de ontwikkelingsfase heeft Mercedes-Benz bewust voor een actief systeem gekozen, omdat dit ten opzichte van statische bochtverlichting ook op kronkelige binnenwegen en in lange bochten een duidelijk veiligheidsvoordeel oplevert.

De actieve bochtverlichting past zich voortdurend aan de snelheid aan. Bij hogere snelheden volgt de verlichting vrijwel meteen de stuurbewegingen. Bij lagere snelheden functioneert het zwenkmechanisme langzamer, zodat de spreiding van het licht overeenkomt met de verwachtingen van de bestuurder.

Elektromotoren draaien de bi-xenon unit en volgen daarbij de stuurhoek De actieve bochtverlichting is gebaseerd op de bi-xenon koplampen van de Mercedes-Benz E-Klasse en werkt zowel met dimlicht als groot licht. De microprocessor die het systeem bestuurt, is geïntegreerd in het elektronische datanetwerk van de auto. Hierdoor ontvangt de processor steeds actuele informatie over de stuurhoek en snelheid. De twee bi-xenon units zijn elk van hun eigen elektronica voorzien en van een elektromotor die de lamp horizontaal draait. De standaard dynamische koplamphoogteverstelling werkt ook op de nieuwe bochtverlichting, zodat tegemoetkomend verkeer niet wordt verblind. De hoogteverstelling werkt met sensoren die carrosseriebewegingen herkennen en vervolgens de koplampen verstellen.

De actieve bochtverlichting markeert het begin van een nieuw verlichtingstijdperk, namelijk dat van multifunctionele verlichtingsunits die zich aan de rijsituatie aanpassen. Denk hierbij aan speciale lichttypen voor in de stad, op kruisingen of op provinciale wegen. Mercedes-Benz maakt ook deze adaptieve systemen de komende jaren productierijp.