AutoRai
1-8-2002
Nieuwe techniek bij Mercedes-Benz: meedraaiende koplampen
Met de introductie van een nieuw type verlichting wil Mercedes-Benz de
veiligheid bij het rijden in het donker verbeteren. De samen met de
firma Hella ontwikkelde actieve bochtverlichting bewijst zich
momenteel in een testauto.
De actieve bochtverlichting volgt de stuurbewegingen en schijnt dan in
een fractie van een seconde opzij, op het moment dat de berijder van
de auto de bocht instuurt. Daardoor verbetert het zicht op de weg tot
wel 90 procent. Dimlicht reikt in een bocht met een radius van 190
meter zon 30 meter ver; met de nieuwe koplamptechniek komt daar zon 25
meter bij. Omdat de spreiding van de lichtbundel overeenkomt met de
stuurhoek, ziet de bestuurder vroegtijdig het verloop van de bocht en
kan hij indien nodig zijn rijstijl tijdig aanpassen.
Tijdens de ontwikkelingsfase heeft Mercedes-Benz bewust voor een
actief systeem gekozen, omdat dit ten opzichte van statische
bochtverlichting ook op kronkelige binnenwegen en in lange bochten een
duidelijk veiligheidsvoordeel oplevert.
De actieve bochtverlichting past zich voortdurend aan de snelheid aan.
Bij hogere snelheden volgt de verlichting vrijwel meteen de
stuurbewegingen. Bij lagere snelheden functioneert het zwenkmechanisme
langzamer, zodat de spreiding van het licht overeenkomt met de
verwachtingen van de bestuurder.
Elektromotoren draaien de bi-xenon unit en volgen daarbij de stuurhoek
De actieve bochtverlichting is gebaseerd op de bi-xenon koplampen van
de Mercedes-Benz E-Klasse en werkt zowel met dimlicht als groot licht.
De microprocessor die het systeem bestuurt, is geïntegreerd in het
elektronische datanetwerk van de auto. Hierdoor ontvangt de processor
steeds actuele informatie over de stuurhoek en snelheid. De twee
bi-xenon units zijn elk van hun eigen elektronica voorzien en van een
elektromotor die de lamp horizontaal draait. De standaard dynamische
koplamphoogteverstelling werkt ook op de nieuwe bochtverlichting,
zodat tegemoetkomend verkeer niet wordt verblind. De hoogteverstelling
werkt met sensoren die carrosseriebewegingen herkennen en vervolgens
de koplampen verstellen.
De actieve bochtverlichting markeert het begin van een nieuw
verlichtingstijdperk, namelijk dat van multifunctionele
verlichtingsunits die zich aan de rijsituatie aanpassen. Denk hierbij
aan speciale lichttypen voor in de stad, op kruisingen of op
provinciale wegen. Mercedes-Benz maakt ook deze adaptieve systemen de
komende jaren productierijp.