AutoRai


1-8-2002

Honda introduceert eind dit jaar brandstofcel

Honda Motor Co. Ltd. heeft aangekondigd dat de FCX brandstofcelauto in de Verenigde Staten de goedkeuring heeft verkregen van de Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resource Board (CARB) een primeur voor een auto met brandstofcel.

Honda-president Hiroyuki Yoshino: In 1972 voldeed Honda als eerste autofabrikant ter wereld aan de testcriteria van de EPA met betrekking tot de emissiewetgeving zoals vastgelegd in de Muskie Act (destijds de strengste wetgeving op dit gebied ter wereld), waarmee de weg naar een tijdperk van schonere uitlaatgassen werd ingeslagen. En nu, met de certificering van onze brandstofcelauto, wordt wederom een nieuwe weg ingeslagen de weg naar het tijdperk van waterstof als brandstof.

Volgend op deze goedkeuring en testprogrammas in de Verenigde Staten en Japan, hoopt Honda de FCX eind 2002 in beide landen te introduceren, eerder dan verwacht. In de eerstvolgende drie jaar blijft de FCX-voertuigregistratie beperkt tot circa dertig exemplaren. Vanwege de huidige infrastructuur op het gebied van waterstofvoorziening, wordt de FCX in Japan voorlopig alleen te koop aangeboden in de agglomeratie Tokio, en in de VS vooralsnog uitsluitend in de staat Californië. De voertuigen komen op leasebasis beschikbaar, maar details over de leasetarieven en -voorwaarden volgen in een later stadium. In september 1999 kondigde Honda de FCX-V1 en FCX-V2 brandstofcelautos aan, in september 2000 gevolgd door de vierzits FCX-V3. Het jaar daarop werd de FCX-V4 onthuld, met verbeteringen op het gebied van prestaties en veiligheid. De ontwikkeling van de brandstofcelauto vorderde gestaag, met gebruikmaking van de testresultaten van daadwerkelijke proefritten op de openbare weg in de Verenigde Staten en in Japan. Dit testwerk was mogelijk door Hondas deelname aan een project onder auspiciën van het California Fuel Cell Partnership en de toestemming van het Japanse Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Dit is een belangrijke mijlpaal voor de automobielindustrie, die de belofte inhoudt van een schonere lucht voor alle Amerikanen, aldus Jeff Holmstead, medewerker van het Office of Air and Radiation van het EPA. Er is weliswaar nog een lange weg te gaan voordat brandstofcelautos een populair vervoermiddel zullen zijn, maar deze certificering is een belangrijke eerste stap.

De Californische toelating van de Honda FCX is een geweldige prestatie, zegt Alan C. Lloyd, voorzitter van CARB. Het California Fuel Cell Partnership, waarbij energiemaatschappijen, autofabrikanten, toeleveringsbedrijven en overheids-instanties betrokken zijn, assisteert in de coördinatie van belangrijke knelpunten, zoals de ontwikkeling van de noodzakelijke infrastructuur.

De nieuwe, door EPA en CARB gecertificeerde brandstofcelauto die in de Verenigde Staten en Japan op de markt zal worden gebracht, heeft de aanduiding FCX meegekregen. Ten opzichte van de FCX-V4 is het motorvermogen met ongeveer 15 % toegenomen. Ook de prestaties in het hogere toerenbereik zijn verbeterd, resulterend in een krachtige acceleratie vanuit stilstand en een topsnelheid van 150 km/h. Met een inhoud van 156,6 liter van de hogedruk waterstoftank heeft de FCX een actieradius van 355 km 40 km meer dan de FCX-V4. Het nieuwe model is bovendien 40 mm korter dan zijn voorganger maar biedt dezelfde mate van bescherming bij aanrijdingen, onder meer dankzij een nieuwe voor- en achterbumper.