AutoRai
1-8-2002
Honda introduceert eind dit jaar brandstofcel
Honda Motor Co. Ltd. heeft aangekondigd dat de FCX brandstofcelauto in de Verenigde Staten de goedkeuring heeft verkregen van de Environmental Protection Agency (EPA) en de California Air Resource Board (CARB) een primeur voor een auto met brandstofcel.
Honda-president Hiroyuki Yoshino: In 1972 voldeed Honda als eerste autofabrikant ter wereld aan de testcriteria van de EPA met betrekking tot de emissiewetgeving zoals vastgelegd in de Muskie Act (destijds de strengste wetgeving op dit gebied ter wereld), waarmee de weg naar een tijdperk van schonere uitlaatgassen werd ingeslagen. En nu, met de certificering van onze brandstofcelauto, wordt wederom een nieuwe weg ingeslagen de weg naar het tijdperk van waterstof als brandstof.
Volgend op deze goedkeuring en testprogrammas in de Verenigde Staten
en Japan, hoopt Honda de FCX eind 2002 in beide landen te
introduceren, eerder dan verwacht. In de eerstvolgende drie jaar
blijft de FCX-voertuigregistratie beperkt tot circa dertig exemplaren.
Vanwege de huidige infrastructuur op het gebied van
waterstofvoorziening, wordt de FCX in Japan voorlopig alleen te koop
aangeboden in de agglomeratie Tokio, en in de VS vooralsnog
uitsluitend in de staat Californië. De voertuigen komen op leasebasis
beschikbaar, maar details over de leasetarieven en -voorwaarden volgen
in een later stadium. In september 1999 kondigde Honda de FCX-V1 en
FCX-V2 brandstofcelautos aan, in september 2000 gevolgd door de
vierzits FCX-V3. Het jaar daarop werd de FCX-V4 onthuld, met
verbeteringen op het gebied van prestaties en veiligheid. De
ontwikkeling van de brandstofcelauto vorderde gestaag, met
gebruikmaking van de testresultaten van daadwerkelijke proefritten op
de openbare weg in de Verenigde Staten en in Japan. Dit testwerk was
mogelijk door Hondas deelname aan een project onder auspiciën van het
California Fuel Cell Partnership en de toestemming van het Japanse
Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Dit is een belangrijke mijlpaal voor de automobielindustrie, die de
belofte inhoudt van een schonere lucht voor alle Amerikanen, aldus
Jeff Holmstead, medewerker van het Office of Air and Radiation van het
EPA. Er is weliswaar nog een lange weg te gaan voordat
brandstofcelautos een populair vervoermiddel zullen zijn, maar deze
certificering is een belangrijke eerste stap.
De Californische toelating van de Honda FCX is een geweldige
prestatie, zegt Alan C. Lloyd, voorzitter van CARB. Het California
Fuel Cell Partnership, waarbij energiemaatschappijen, autofabrikanten,
toeleveringsbedrijven en overheids-instanties betrokken zijn,
assisteert in de coördinatie van belangrijke knelpunten, zoals de
ontwikkeling van de noodzakelijke infrastructuur.
De nieuwe, door EPA en CARB gecertificeerde brandstofcelauto die in de
Verenigde Staten en Japan op de markt zal worden gebracht, heeft de
aanduiding FCX meegekregen. Ten opzichte van de FCX-V4 is het
motorvermogen met ongeveer 15 % toegenomen. Ook de prestaties in het
hogere toerenbereik zijn verbeterd, resulterend in een krachtige
acceleratie vanuit stilstand en een topsnelheid van 150 km/h. Met een
inhoud van 156,6 liter van de hogedruk waterstoftank heeft de FCX een
actieradius van 355 km 40 km meer dan de FCX-V4. Het nieuwe model is
bovendien 40 mm korter dan zijn voorganger maar biedt dezelfde mate
van bescherming bij aanrijdingen, onder meer dankzij een nieuwe voor-
en achterbumper.