AutoRai
1-8-2002
Honda Jazz Auto van het Jaar in Engeland
Het gezaghebbende Britse autotijdschrift Auto Express heeft de Honda
Jazz uitgeroepen tot Car of the Year 2002. De Jazz won niet alleen de
categorie Supermini, maar ontving tevens het hoogste eerbetoon,
namelijk de Supreme Honour.
De onderscheiding werd door de hoofdredacteur van Auto Express, Dave
Johns, uitgereikt aan Hondas director en general manager UK, Ken Keir.
Auto Express behoort tot een Europese groep automagazines, waar ook
het Nederlandse Autoweek deel van uitmaakt.
Dave Johns merkte op: Onze winnaar is een auto die met zijn stijl,
innovatie en verfrissend rijplezier indruk op ons heeft gemaakt. De
Jazz is compact maar het model is in ieder opzicht compleet. Deze
nieuwe Honda heeft een ruim en vooral flexibel interieur, hightech
aandrijving en uitstekende kwaliteit.
De redactieleden van Auto Express die de auto aan de tand voelden,
waren al net zo enthousiast. Redacteur Oliver Marriage omschreef de
benoeming van de Jazz als volgt:
Kleine autos zijn big business. Van de 2,3 miljoen nieuwe autos die
vorig jaar in Groot-Brittannië werden verkocht, was ruim 20 procent
wat wij hier een supermini noemen. Dat zijn dus zon half miljoen
autos. Het is daarom geen wonder dat fabrikanten er alles aan doen om
met nieuwe modellen de aandacht van kopers te trekken. In de eerste
vier maanden van dit jaar werden er vijf geheel nieuwe hatchbacks
geïntroduceerd. Maar hoe goed de Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Seat
Ibiza en Citroën C3 ook zijn, de Jazz werd onze winnaar.
Aan de basis van het succes van de Jazz staat innovatie. De Japanse
nieuwkomer zit absoluut slim in elkaar. De brandstoftank zit
bijvoorbeeld onder de voorstoelen, zodat de achtervloer 220 mm lager
is gepositioneerd. En u begrijpt wat dit betekent: meer hoofd- en
beenruimte achterin. Het is ook nog eens mogelijk om deze ruimte zeer
innovatief te benutten voor belading van allerlei formaat dankzij een
unieke combinatie van de opstelling van de zitting en rugleuning van
de achterbank. Zoals het een goed design betaamt, is de Jazz
eenvoudig, logisch en gebruiksvriendelijk.
De grappige Jazz is zonder enige twijfel de ruimste auto in zijn
klasse, is zeer degelijk gebouwd en heeft in ieder opzicht een
aantrekkelijke styling. Hij laat zich bovendien heel gemakkelijk
besturen en heeft een direct aanvoelende, lichte bediening.
De Jazz heeft daarnaast een verbazingwekkend schone en zuinige motor -
niet dat we anders verwacht hadden van een motorenbouwer met de
reputatie van Honda. De 1,4 liter 83 pk-motor heeft een gemiddeld
verbruik van slechts 1 op 17,5 en daar zou zelfs een dieselmotor trots
op zijn. Zonder dat dit overigens ten koste gaat van de prestaties,
want die liegen er niet om.
Het winnen van onderscheidingen is overigens niets nieuws voor de
Jazz. De veelzijdige compacte Honda sleepte in Japan ook al overall de
Auto van het Jaar-award in de wacht en is hard op weg de best
verkochte auto in het Verre Oosten te worden.
Ook in Nederland is de nieuwe Jazz enthousiast ontvangen. De Jazz is
er vanaf 15.260 euro. Bovendien komen alle uitvoeringen in aanmerking
voor de premies zuinig van 500 euro en schoon van 275 euro. De Jazz is
standaard voorzien van onder andere vijf portieren,
stuurbekrachtiging, ABS en EBD, vier airbags, een in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare spiegels.