easyJet
1 augustus 2002
easyJet en Go vormen Europa's grootste low-cost airline
Vanaf vandaag vormen easyJet en Go Europa's grootste low-cost airline.
De formaliteiten betreffende de financiele transactie van de £374
miljoen zijn achter de rug en de twee maatschappijen werken toe naar
een volledig samengaan waarbij als een maatschappij geopereerd zal
worden.
Beide maatschappijen zijn opgezet om de laagste tarieven te kunnen
aanbieden en zijn voornamelijke gegroeid door meer mensen aan te
trekken door vaker te vliegen. Door twee gelijkwaardige operaties
samen te voegen worden kosten laag gehouden waardoor ook de tarieven
laag blijven. Door het combineren van de twee netwerken hebben
passagiers in de toekomst een grotere keuze in bestemmingen.
Door deze transactie is Europa's grootste low-cost airline ontstaan.
In de afgelopen 12 maanden t/m juni 2002 hebben beide airlines 14
miljoen passagiers vervoerd. Het is vooral deze schaalgrootte die
belangrijk is. De Europese markt biedt veel mogelijkheden voor
low-cost airlines. Het nieuwe easyJet is in staat om nog sneller lage
tarieven naar meer mensen op meer routes te brengen. Passagiers zullen
hiervan profiteren waardoor de meeste nationale
luchtvaatmaatschappijen nog beter op hun tellen passen zullen moeten
passen.
De plannen voor integratie van beide airlines onder een merknaam -
easyJet - zullen nu beginnen. Het integratieproces zal een flink
aantal maanden duren en zal de beste elementen uit beide airlines
overnemen om een grotere nog betere low-cost airline te vormen. Er zal
gebruik worden gemaakt van een hoofdkwartier (locatie nog niet
vastgesteld), een Air Operators Certificatie (vlieglicentie) en
gestroomlijnde distributiekanalen.;
In de komende maanden zullen passagiers nog weinig verandering merken
in hun ervaring met beide airlines. Alle geboekte vluchten worden
uitgevoerd volgens schema. Het winterschema van Go is al gelanceerd en
loopt door t/m 29 maart 2003. Beide airlines zullen hun passagiers
blijven informeren over verder nieuws.
Ray Webster, easyJet's CEO, zei:
"De vorming van een nieuw easyJet is niet ver weg meer. Het zal een
airline zijn die het beste uit twee werelden (zowel van easyJet als
Go) combineert om niet alleen Europa's grootste low-cost airline te
vormen, maar ook significant groter te worden dan de meeste
traditionele maatschappijen in Europa. Het low-cost model heeft de
laatste jaren bewezen uitermate populair te zijn bij de consument en
ik geloof dat we een belangrijke verschuiving hebben gezien hoe
passagiers vliegen binnen Europa. Passagiers laten de traditionele
airlines meer en meer voor wat ze zijn en kiezen steeds vaker voor een
simpelere, goedkopere en minder complexe manier van vliegen. Het ziet
er naar uit dat de meeste traditionele airlines hun langste tijd
hebben gehad."
"In de laatste paar maanden heb ik veel tijd gespendeerd samen met de
mensen van Go en het is duidelijk dat we visie en spirit delen. Beide
airlines zijn er van overtuigd dat onze mensen het verschil maken. Het
is aan onze medewerkers om het nieuwe easyJet realiteit te maken."
Ed Winter de Chief Operating Officer van Go zal de integratie van de
twee airlines leiden, en tot deze compleet is zal hij ook de CEO van
Go zijn. Ed winter zei:
"We hebben ons gecommiteerd om de best mogelijke low-cost airline te
vormen, gebruikmakend van de gecombineerde ervaring van zowel easyJet
als Go. Voorlopig zullen de meeste veranderingen echter achter de
schermen plaatsvinden."
"Zodra de veranderingsplannen in werking treden zullen we onze
passagiers hierover informeren. Maar tot die tijd is het 'business as
usual' - goedkope tarieven naar een flink aantal populaire Europese
bestemmingen."
easyJet.com
© 1997-2002 easyJet airline company ltd