Ingezonden persbericht

Persbericht - 1 augustus 2002

Nederlandse reissite beste online vliegticket verkoper

Europese spelers volgen op de voet

Deze zomer worden duizenden vliegtickets via internet geboekt. Maar welke reissite is voor de consument het meest aantrekkelijk? Deze vraag vormde de basis voor het diepgaande onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van de dienstverlening onder vliegticket verkopers via internet. ElmarReizen.nl komt als beste uit de bus. De op Europees niveau opererende websites Lastminute.com, Travel24.com en eBookers.nl volgen op de voet. Tevens onderzocht Jungle Rating de succesfactoren van online ticket verkoop aan de hand van interviews met experts binnen de reisbranche.

Expertmatig onderzoek van Jungle Rating

Jungle Rating beoordeelde in juli 2002 als onafhankelijke partij de kwaliteit van de dienstverlening van reisbureaus op internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meten de experts van Jungle Rating op 220 variabelen, verdeeld over 16 dimensies de kwaliteit van de website. Elke website wordt door een team van experts beoordeeld. Voorbeelden van onderzoeksdimensies zijn: breedte en diepte van geboden (reis)informatie, kwaliteit van interactie en advies, navigatiegemak en visuele ervaring.

Onderzoek aan de Vrije Universiteit toont aan dat een hoge score op de 16 dimensies resulteert in een hoger aantal verkopen via internet, gemeten per 100 unieke bezoekers.

De reismarkt geordend

Jungle Rating heeft de scores van de individuele aanbieders uitgedrukt in een ranglijst. Naar het oordeel van Jungle Rating geeft ElmarReizen.nl de beste invulling aan de online dienstverlening.

Effectiviteit dienstverlening online tickets sellers augustus 2002

1            ElmarReizen.nl                                     41,2%
2            Lastminute.com                                     40,2%
3            Travel24.com                                       39,8%
4            Ebookers.nl                                        37,4%
5            Reiskrant.nl                                       35,6%
6            ATPonline.nl                                       34,8%
7            Schiphol.nl                                        33,5%
8            Kwikfly.com                                        27,1%
9            D-Reizen.nl                                        26,8%
10          Vliegwinkel.nl                                      26,2%
11          Vliegtarieven.nl                                    25,6%
De scores op de 16 dimensies werden per partij gemiddeld, waarna een eindscore is berekend. Een eindscore van 33% betekent dat de betreffende aanbieder een derde van het maximaal haalbare punten heeft gescoord.

Elmar beste, Europese spelers volgen op de voet

De reissite ElmarReizen.nl scoort met name hoog op de breedte en diepte van het aanbod, de uitgebreide reisgerelateerde informatie als ook op de gebruiksvriendelijkheid van de website. Naast Elmar scoren de drie Europees spelers, Lastminute.com, Travel24.com en eBookers.nl hoog in de benchmark. Opvallenderwijs zijn deze drie partijen allemaal pure internet spelers , aldus Smits, directeur van Jungle Rating. Pure players richten zich enkel op de verkoop via internet. De partijen scoren relatief goed op de dimensies interactie, aanbod van vliegtickets, personalisatiemogelijkheden en de eenvoud van het boekingsproces.

Licht aan einde van de tunnel voor Europese websites

Doordat de Europese partijen in meerdere landen actief zijn, kunnen zij de ontwikkelingskosten van de website delen en zo de operationele kosten laag houden. Tevens scoren zij hoog in de ranglijst van Jungle Rating en hebben zij daardoor, naar verwachting, een effectieve website en een relatief hoge look-to-book ratio (aantal kopers per 100 unieke bezoekers). Lastminute.com en eBookers.nl zijn reeds in enkele landen winstgevend. Smits: De verwachting is dat zij nog dit jaar in de zwarte cijfers belanden.

De winnaars van morgen

Los van het concurrentieonderzoek heeft Jungle Rating diverse experts binnen de reisbranche geïnterviewd. Doel van de interviews was om te kunnen achterhalen welke reissites in de toekomst succesvol zullen zijn. Naast een effectieve website en daarmee een hoge look-to-book ratio kwamen binnen de ticketbranche de volgende succesfactoren aan het licht.

Een goede bookingsengine
De bookingsengine vormt het hart van elk online reisbureau. Deze dient real-time de beschikbaarheid van vliegtickets te tonen en online boeken mogelijk te maken. Daarnaast is de eenvoud in het gebruik van belang. Nog te veel bezoekers blijken tijdens het boekingsproces teleurgesteld af te haken.

De kracht om lage prijzen te bedingen
Het online reisbureau zal kunnen scoren door speciale prijsafspraken met vliegmaatschappijen te maken. Dit zal alleen mogelijk zijn indien de aanbieder met een relatief groot omzetvolume kan pronken. In dit opzicht geldt de wet van de sterkste , aldus Smits. De grote partijen worden sterker en zullen de kleine partijen in de toekomst uit de markt drukken.

Persoonlijk contact wordt niet geschuwd
Zonder menselijke interactie geen succes op internet, zo is de mening van de geïnterviewde experts in de markt. Een deel van de online bezoekers zal de behoefte houden aan menselijk contact. Dit legt een zware druk op het call center. Het reisbureau dient niet alleen responsief te zijn, maar tegelijkertijd ook klantvriendelijk en bovendien deskundig.

Top of mind zijn bij consumenten
Tenslotte blijkt naamsbekendheid van groot belang te zijn voor het trekken van bezoekers naar de website. In de regel zal de partij met de grootste marketingcampagne de meeste bezoekers trekken. Ook zal een goede positionering op de zoekmachines het online succes vergroten.

Informatie over Jungle Rating

Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau gericht op de analyse en verbetering van dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich met name op de sectoren finance, government, shopping, travel en utilities.

Voor meer informatie over Jungle Rating en/of het onderzoek kunt u contact opnemen met: Geert-Jan Smits, directeur Jungle Rating (T) 020 596 2815 (E) geertjan.smits@junglerating.nl