Vendex KBB NV
1 augustus 2002
Verkoop zes concernondernemingen aan CVC afgerond
De in mei jl. aangekondigde verkoop van een zestal concernondernemingen aan
de internationale investeringsmaatschappij CVC Capital Partners is afgerond.
De Europese mededingingsautoriteiten hebben de voorgenomen transactie op 18
juli jl. goedgekeurd. De Centrale Ondernemingsraad van Vendex KBB heeft een
positief advies uitgebracht. Op 31 juli heeft de formele overdracht
plaatsgevonden. De zes ondernemingen maken vanaf 1 augustus 2002 deel uit
van de nieuw CVC-onderneming Retail Network B.V.
De verkochte ondernemingen zijn de Hans Anders-optiekgroep, de
Siebel-juweliersgroep, Kijkshop, Perry Sport, Prénatal en Scapino. In
overleg met CVC is besloten de juweliersformule Schaap & Citroen (tot nu toe
onderdeel van de Siebel-groep) niet te verkopen, in verband met lopende
licentieovereenkomsten met voor Schaap & Citroen belangrijke internationale
merkleveranciers. Vendex KBB zal Schaap & Citroen, die met elf vestigingen
en ruim honderd medewerkers actief is in de top van de juweliersmarkt, als
zelfstandige formule voortzetten. De onderneming is goed renderend. Schaap &
Citroen wordt onder 'overige activiteiten' opgenomen.
Vendex KBB ontvangt voor de verkochte ondernemingen (excl. Schaap & Citroen)
circa 375 miljoen euro (waarvan 10 miljoen euro in de vorm van een
uitgestelde betaling). De transactie resulteert in een boekwinst van circa
145 miljoen euro.
Retail Network zal, samen met het huidige management van de zes overgenomen
ondernemingen, de activiteiten ongewijzigd voortzetten en zich sterk gaan
richten op groei. De overdracht aan Retail Network heeft dan ook geen
materiële gevolgen hebben voor de medewerkers. De zes ondernemingen
exploiteren samen tien winkelformules met ruim 8.000 medewerkers, bijna
duizend vestigingen en een netto-omzet van circa 700 miljoen euro (2001/02).
De verkoop past in de concernstrategie van Vendex KBB om de portefeuille
winkelformules te stroomlijnen teneinde de noodzakelijke (financiële) ruimte
te creëren voor expansie van een geselecteerd aantal formules, waarvan de
meeste internationale ambities hebben en kansrijk zijn zich tot Europese
speler te ontwikkelen.
Door de verkoop is de structuur van Vendex KBB in één keer sterk
vereenvoudigd. De portefeuille winkelformules is teruggebracht tot vier
samenhangende groepen: Warenhuizen (HEMA, V&D en de Bijenkorf), Fashion (M&S
Mode, Hunkemöller, Claudia Sträter en America Today), Doe-Het-Zelf (Praxis,
Formido en de recent overgenomen Brico-keten in België) en
Consumentenelektronica (Dixons, Dynabyte, It's en Modern Electronics).
Perscontacten: Peter van Bakkum / Tel. 020-5490 432