Vendex KBB NV


1 augustus 2002
Verkoop zes concernondernemingen aan CVC afgerond
De in mei jl. aangekondigde verkoop van een zestal concernondernemingen aan de internationale investeringsmaatschappij CVC Capital Partners is afgerond. De Europese mededingingsautoriteiten hebben de voorgenomen transactie op 18 juli jl. goedgekeurd. De Centrale Ondernemingsraad van Vendex KBB heeft een positief advies uitgebracht. Op 31 juli heeft de formele overdracht plaatsgevonden. De zes ondernemingen maken vanaf 1 augustus 2002 deel uit van de nieuw CVC-onderneming Retail Network B.V.
De verkochte ondernemingen zijn de Hans Anders-optiekgroep, de Siebel-juweliersgroep, Kijkshop, Perry Sport, Prénatal en Scapino. In overleg met CVC is besloten de juweliersformule Schaap & Citroen (tot nu toe onderdeel van de Siebel-groep) niet te verkopen, in verband met lopende licentieovereenkomsten met voor Schaap & Citroen belangrijke internationale merkleveranciers. Vendex KBB zal Schaap & Citroen, die met elf vestigingen en ruim honderd medewerkers actief is in de top van de juweliersmarkt, als zelfstandige formule voortzetten. De onderneming is goed renderend. Schaap & Citroen wordt onder 'overige activiteiten' opgenomen. Vendex KBB ontvangt voor de verkochte ondernemingen (excl. Schaap & Citroen) circa 375 miljoen euro (waarvan 10 miljoen euro in de vorm van een uitgestelde betaling). De transactie resulteert in een boekwinst van circa 145 miljoen euro.
Retail Network zal, samen met het huidige management van de zes overgenomen ondernemingen, de activiteiten ongewijzigd voortzetten en zich sterk gaan richten op groei. De overdracht aan Retail Network heeft dan ook geen materiële gevolgen hebben voor de medewerkers. De zes ondernemingen exploiteren samen tien winkelformules met ruim 8.000 medewerkers, bijna duizend vestigingen en een netto-omzet van circa 700 miljoen euro (2001/02).

De verkoop past in de concernstrategie van Vendex KBB om de portefeuille winkelformules te stroomlijnen teneinde de noodzakelijke (financiële) ruimte te creëren voor expansie van een geselecteerd aantal formules, waarvan de meeste internationale ambities hebben en kansrijk zijn zich tot Europese speler te ontwikkelen.
Door de verkoop is de structuur van Vendex KBB in één keer sterk vereenvoudigd. De portefeuille winkelformules is teruggebracht tot vier samenhangende groepen: Warenhuizen (HEMA, V&D en de Bijenkorf), Fashion (M&S Mode, Hunkemöller, Claudia Sträter en America Today), Doe-Het-Zelf (Praxis, Formido en de recent overgenomen Brico-keten in België) en Consumentenelektronica (Dixons, Dynabyte, It's en Modern Electronics). Perscontacten: Peter van Bakkum / Tel. 020-5490 432