Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
Ministerie van Ministerie van
Buitenlandse Zaken Defensie
Postbus 20061 Postbus 20701
2500 EB 's-Gravenhage 2500 ES 's-Gravenhage
Telefoon 070-3486486 Telefoon 070-3188188
Aan:
de Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
I.a.a.:
de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 22
2513 AA Den Haag
Ons nummer DVB/CV-228/2002 Datum 26 juli 2002
Onderwerp:
Stand van zaken Macedonië
Zeer geachte Voorzitter,
Graag informeren wij u met deze brief, ten vervolge op de brieven van 12
juni en 19 april jl, over recente ontwikkelingen in Macedonië, mede in
samenhang met de Nederlandse deelneming aan de NAVO-geleide operatie Amber
Fox. Deze operatie voorziet op verzoek van de Macedonische autoriteiten in
de ontplooiing van de NAVO-troepenmacht Task Force Fox (TFF) in Macedonië.
TFF dient als aanvullende veiligheidsregeling voor de internationale
waarnemers van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa
(OVSE) en de European Union Monitoring Mission (EUMM).
Op 26 juni jl. nam de Nederlandse brigade-generaal De Jonge het bevel over
van de Duitse commandant van TFF. Zoals u bekend levert ons land als "lead
nation" de kernbezetting van het hoofdkwartier van TFF, de
verbindingscapaciteit voor TFF, een detachement voor elektronische
oorlogvoering, een detachement voor explosievenopruiming en een deel van de
militaire politie voor de troepenmacht. Tevens levert Nederland zes
zogenaamde "Field Liaison Teams", die in het operatiegebied verantwoordelijk
zijn voor het vergaren van informatie over de veiligheidssituatie en de
contacten onderhouden met vertegenwoordigers van de waarnemingsmissies van
de OVSE en de EUMM, alsmede met de lokale gezagsdragers. Voor de nationale
ondersteuning zijn een nationaal logistiek ondersteuningselement en een
detachement van de Koninklijke marechaussee uitgezonden. De Chef
Defensiestaf wordt in het gebied vertegenwoordigd door een
contingentscommando. De totale Nederlandse bijdrage bestaat thans uit ruim
300 personen.
Duitsland, Italië en Frankrijk leveren ook een bijdrage aan TFF; elk een
infanterie compagnie. Daarnaast leveren meer landen een relatief kleine
bijdrage, bijvoorbeeld in de "Field Liaison Teams". Duitsland en Amerikaanse
KFOR-eenheden ondersteunen TFF met helikopters ten behoeve van medische
evacuatie- en extractieoperaties.
Politieke ontwikkelingen
Het Macedonische parlement heeft het grootse deel van de wetgeving waartoe
in het Ohrid-akkoord was besloten, waaronder de kieswet, aangenomen. Het
parlement is op 18 juli jl. ontbonden met het oog op de algemene
verkiezingen van 15 september a.s. Naar het nieuwe parlement zijn
doorgeschoven de besluiten over de omstreden wet op de paspoorten en de wet
op de lokale financiën. Het "re-entry" plan, dat voorziet in de terugkeer en
het herstel van gezag van multi-etnische politieteams in 138 overwegend door
etnische Albanezen bewoonde dorpen en gehuchten in het voormalige
conflictgebied ten westen en ten noorden van de hoofdstad, is inmiddels
voltooid. Dit heeft in incidentele gevallen tot weerstand geleid van de
lokale bevolking. Daarbij moet worden aangetekend dat het in een aantal
gevallen dorpen betrof waar de politie zich vroeger nooit vertoonde. Ook nu,
na de formele voltooiing van het re-enry proces, is het gezag van de politie
in een aantal gevallen meer in formele dan in materiële zin hersteld. De
waarnemers van de OVSE en de EUMM hebben het terugkeerproces begeleid.
De Macedonische autoriteiten ontwikkelen nu in samenwerking met de OVSE, TFF
en de EU een vervolgplan gericht op verdere integratie van de politie in de
lokale gemeenschappen. Ook wordt in samenwerking met de UNHCR en het ICRC
gewerkt aan een plan voor de terugkeer van vluchtelingen (waarvan nog
ongeveer 2500 in Kosovo verblijven) en ontheemden in Macedonië zelf (nog
ongeveer 5800). In dat verband is het verheugend dat de
reconstructiewerkzaamheden, die onder meer met Nederlandse hulp worden
uitgevoerd, thans in een hoger tempo worden aangepakt. De groei van het
aantal en opleiding van nieuwe politiefunctionarissen afkomstig uit
minderheidsgroeperingen en het functioneren van multi-etnische politieteams
geven aanleiding tot een zekere tevredenheid.
De aanloop naar de verkiezingen
De onlangs geïnstalleerde nationale kiesraad heeft bepaald dat de
verkiezingscampagne begint op 14 augustus en eindigt op 14 september. Het
ziet ernaar uit dat het een harde verkiezingsstrijd zal worden, waarbij het
spelen van de nationale en etnische kaart niet geschuwd zal worden. Er zijn
echter ook positieve signalen. Zo hebben de belangrijkste politieke
partijen zich expliciet uitgesproken voor verdere uitvoering van het Ohrid
akkoord en voor een regering waarin zowel slavisch-Macedonische als etnisch
Albanese partijen vertegenwoordigd zijn.
De laatste maanden maakte de regering geen haast met structurele economische
hervormingen. In mei jl. kwam het tot een breuk met het IMF toen de regering
besloot de lonen van overheidsfunctionarissen te verhogen, 70 miljoen euro
uit te trekken voor compensatie aan particulieren voor geleden schade als
gevolg van piramidefondsen en afgesproken maatregelen ten aanzien van de BTW
niet uit te voeren. Buitenlandse investeringen blijven vooralsnog uit.
Hetzelfde geldt voor veel toegezegde begrotingssteun, die voor het merendeel
gekoppeld is aan een akkoord met het IMF.
De belangstelling onder de Macedonische bevolking voor de politiek daalt nog
steeds. Volgens opiniepeilingen zou meer dan éénderde niet gaan stemmen als
de verkiezingen nu zouden worden gehouden. Er is meer vertrouwen in
oppositiepartijen dan in regeringspartijen. De bevolking lijkt over het
algemeen meer zorg te hebben over de verslechterende economie en de
corruptie dan over de veiligheidssituatie.
Veel zal afhangen van het vermogen van de politieke partijen de
stemgerechtigden alsnog te mobiliseren. Op dit moment staan de
oppositiepartijen op grote winst. Op initiatief van de SDSM (sociaal
democraten) heeft een aantal oppositiepartijen zich verenigd in de "Samen
voor Macedonië" coalitie. Deze coalitie bestaat uit de SDSM, de LDP
(liberalen), de Democratische alliantie van Vlachen, de Alliantie van
Bosniakken en de Verenigde Romapartij. Onderhandelingen met een andere Roma
partij en met de Democratische Partij van etnische Turken zijn gaande. De
regeringspartijen VMRO-DPMNE en DPA lijken een voorkeur te hebben voor
voortzetting van de huidige coalitie
Op verzoek van de Macedonische regering zal de OVSE ten behoeve van de
verkiezingen ongeveer 750 verkiezingswaarnemers sturen voor de week
voorafgaand aan de verkiezingen en de verkiezingsdag zelf, en 30
verkiezingswaarnemers sturen voor de langere termijn. Nederland is
voornemens aan de OVSE ongeveer 40 verkiezingswaarnemers aan te bieden voor
de korte periode. Een Nederlandse functionaris maakt deel uit van de
kernstaf ten behoeve van de verkiezingswaarneming. De voorziene vermindering
van het aantal "confidence building monitors", aangesteld om toe te zien op
de tenuitvoerlegging van het "re-entryplan", wordt uitgesteld tot na de
verkiezingen. Dit geldt ook voor het aantal EUMM "confidence building"
monitors.
Ongeveer 3500 Macedonische politieagenten zullen een speciale training van
de OVSE krijgen om effectief te kunnen optreden tegen intimidatie tijdens de
verkiezingen.
Een overzicht van de belangrijkste politieke partijen
De slavisch-Macedonische SDSM blijft in de opiniepeilingen op grote winst staan. De SDSM concentreert zich in de verkiezingsstrijd met name op de slechte staat van de economie en de toenemende corruptie.
De slavisch-Macedonische regeringspartij VMRO-DPMNE blijft zich in de
verkiezingsstrijd waarschijnlijk manifesteren als bewaker van het
Macedonische erfgoed. Politici van deze partij zullen naar alle
waarschijnlijkheid de nadruk blijven leggen op het gevaar dat vanuit Kosovo
dreigt, en wijzen op regelmatige illegale grensoverschrijdingen door
gewapende etnische Albanezen.
De strijd om de etnisch Albanese kiezer zal met name gevoerd worden tussen
de DUI van voormalig UCK-M-leider Ahmeti en de regeringspartij DPA. De DUI
streeft naar regeringsverantwoordelijkheid en zet in op volledige
implementatie van het Ohrid-akkoord.
De DPA heeft onlangs een aantal ex-UCK-M-kopstukken op prominente functies
benoemd en speelt sinds kort vooral in op puur etnisch Albanese belangen
zoals de invoering van tweetaligheid en het wegwerken van de
achterstandspositie in het openbaar bestuur.
Militaire ontwikkelingen
De overname van het commando over TFF is ordelijk verlopen. De samenwerking
met Duitsland verliep in de overdrachtsperiode naar wens en de Nederlandse
militairen konden zich terdege inwerken. De operationele samenwerking tussen
de "Heads of Mission" van de EUMM en de OVSE, de "Senior Nato Civilian
Officer" in Skopje en de commandant van de TFF verloopt naar wens. In de
uitvoering van de werkzaamheden en de verdeling van de verantwoordelijkheden
vullen de verschillende organisaties elkaar aan. Een punt van zorg is dat
niet alle internationale waarnemers TFF voortdurend op de hoogte houden van
hun verplaatsingen.
Het mandaat van TFF volstaat voor het uitvoeren van de militaire taak van
TFF. De "Field Liaison Teams" verzamelen informatie over het inzetgebied, en
delen deze informatie met de waarnemers van de OVSE en de EUMM. Omdat de
inzet van TFF gekoppeld is aan de presentie van de waarnemers van de OVSE en
de EUMM, waren ook de "Field Liaison Teams" nauw betrokken bij het reeds
genoemde terugkeerproces van de Macedonische politie.
Ook onderhoudt TFF contacten met de Macedonische autoriteiten en met de
formele en de informele gezagdragers van de etnisch Albanese gemeenschap.
Door deze contacten kan de risicoanalyse voortdurend worden getoetst, zodat
in het geval van eventuele geweldsincidenten invloed kan worden uitgeoefend
en deëscalerende maatregelen kunnen worden genomen. Tot zover heeft deze
aanpak succes gehad. Op 8 juli jl. escaleerde de situatie bij een
wegblokkade nabij Tetovo, waarbij niet-gerichte schoten werden gelost. Op
verzoek van de EUMM bracht TFF de aanwezige waarnemers van de EUMM in
veiligheid. Daarbij werden gepantserde voertuigen ingezet, maar behoefde TFF
geen wapens of geweld te gebruiken.
Veiligheidssituatie
De situatie in Macedonië kan thans worden gekenschetst als rustig, maar
instabiel. In de aanloop tot de parlementsverkiezingen van 15 september a
lijkt de veiligheidssituatie in Macedonië enigszins te verslechteren. Het
aantal gewelddadige incidenten in de voormalige crisisgebieden neemt toe. De
afgelopen maanden vielen hierbij drie doden. Sommige gevallen zijn mede te
herleiden tot afrekeningen binnen het criminele circuit. In een toenemend
aantal gevallen lijkt echter sprake van politiek geïnspireerde, soms
geënsceneerde, incidenten tussen etnische Albanezen en slavisch-Macedonische
politiefunctionarissen. Niet zelden lijkt daarbij sprake te zijn van
betrokkenheid van de slavische, nationalistische paramilitaire groep de
"Lions". De verwachting is dat ook het geweld binnen de respectieve etnische
groepen zal toenemen naarmate de verkiezingsdatum naderbij komt. Voorts is
het denkbaar dat vertegenwoordigers van de internationale gemeenschap
onbedoeld betrokken raken bij incidenten, al dan niet in en rond de diverse
stembureaus.
De kans dat werkelijk op grotere schaal geweld wordt gebruikt wordt echter
als laag ingeschat. Beide etnische groepen zijn thans niet gebaat zijn bij
het oplaaien van de onderlinge strijd, noch bij een confrontatie met
vertegenwoordigers van de internationale gemeenschap.
Evenwel zijn er scenario's denkbaar waarin de huidige veiligheidssituatie
wordt verstoord door individuele acties. Criminele, extremistische
groeperingen of individuen die niet gebaat zijn bij een toenemende
stabiliteit in het land kunnen het evenwicht op deze wijze verstoren.
Behoudens berichten in de slavische media over mogelijke moordaanslagen zijn
hiervoor echter tot zover geen aanwijzingen.
Militaire taakstelling en capaciteiten
De Noord-Atlantische Raad heeft zich, daartoe gepolst door de OVSE, bereid
verklaard de reeds genoemde additionele verkiezingswaarnemers in geheel
Macedonië op eenzelfde manier te ondersteunen als de waarnemers die al in
het gebied aanwezig zijn. De NAVO heeft daarbij vastgesteld dat hiervoor een
tijdelijke versterking van TFF benodigd is. Het voornemen is TFF te
versterken met zes "Field Liaison Teams", een extractiecompagnie met
bijbehorend helikoptertransport en twee helikopters voor medische
evacuatievluchten. Met de Macedonische regering wordt thans overleg gevoerd
over deze tijdelijke versterking. Op dit moment is nog niet duidelijk hoe in
de behoefte aan tijdelijke versterking ten behoeve van de
verkiezingswaarnemers zal worden voorzien. De regering zal de Kamer ter zake
op de hoogte stellen.
In de voorbesprekingen over de overname van het commando van de TFF kondigde
Duitsland aan de medische capaciteit van TFF tijdens de zomermaanden in te
krimpen. Deze capaciteit valt onder de verantwoording van Duitsland. In de
toenmalige veiligheidsanalyse achtte de NAVO dit acceptabel en werden
maatregelen getroffen eventuele slachtoffers per helikopter over te brengen
naar een Duits veldhospitaal in Kosovo. Na een nieuwe appreciatie van de
veiligheidssituatie in Macedonië en de verwachting dat de spanningen verder
mogelijk oplopen in de aanloop naar de verkiezingen, wordt niettemin de
aanwezigheid van een veldhospitaal met chirurgische capaciteit in het
missiegebied wenselijk geacht. Nederland zal daartoe het Duitse
veldhospitaal tijdelijk versterken met een chirurgisch team. Eind oktober
a.s. zal het veldhospitaal weer volledig door Duitsers worden bemand.
Ook het VN-tribunaal voor oorlogsmisdaden in het voormalig Joegoslavië, het
ICTY, heeft de NAVO gevraagd het ICTY-onderzoeksteam in Macedonië op basis
van het bestaande mandaat te steunen. Het ICTY-team van vier tot zes
personen verzamelt informatie over mogelijke oorlogsmisdaden, die in 2001
gedurende het conflict tussen de Macedonische autoriteiten en de Albanese
strijders van het UCK-M zouden zijn begaan. De NAVO bestudeert dit verzoek
van het ICTY. Dit zou inhouden dat de onderzoekers in de voormalige
conflictgebieden naar behoefte zullen worden voorzien van regelmatige
veiligheidsbriefings, voor zover noodzakelijk van medische evacuatie
alsmede, in uiterste gevallen, van extractie. Voor de uitvoering ervan
zullen geen additionele middelen benodigd zijn. Persoonsbeveiliging of
reguliere escortetaken zullen nadrukkelijk niet tot de voorziene
ondersteuning behoren.
De minister van Buitenlandse Zaken, De minister van Defensie,
Mr J.G. de Hoop Scheffer Mr A.H. Korthals
===