BOVAG
BOVAG voorstander afschaffing BPM
BOVAG is verheugd over het voorstel van Europees commissaris
Bolkestein om de aanschafbelasting (BPM) op nieuwe auto's af te
schaffen. Als de BPM in Nederland gehandhaafd zou blijven, zouden
auto's in Nederland straks onbetaalbaar worden. Ook verstoort de BPM
de vrije marktwerking in Europa en is het oorzaak van hoge
administratieve lasten voor de autobedrijven. BOVAG pleit echter wel
met klem voor het geleidelijk afschaffen van de BPM in acht tot tien
jaar. Als de BPM te abrupt wordt afgebouwd zijn auto's van
particulieren en autobedrijven van de ene op de andere dag een stuk
minder waard. Het totale wagenpark zou ineens 7,5 miljard Euro minder
waard worden. De handelsvoorraad bij autobedrijven zou met 383 miljoen
Euro in waarde dalen. Ook benadrukt BOVAG dat het afschaffen van de
BPM geen lastenverhoging voor de automobilist of de autobedrijven met
zich mee mag brengen.
BOVAG roept de Europese Commissie op om gehoor te geven aan het
voorstel van Bolkestein om de BPM af te schaffen anders worden auto's
in Nederland straks onbetaalbaar en stijgen de inkomsten van de
overheid onbedoeld. Op dit moment worden de kale prjzen (ecxlusief
belastingen) in Europa door de fabrikanten gelijk getrokken. Dit
gebeurt als reactie op de nieuwe wetgeving rondom de autodistributie
in Europa. Voor de Nederlandse consument betekent dit een
prijsstijging omdat de fabrikanten de kale prijs in Nederland altijd
relatief laag hebben gehouden vanwege de hoge belastingen in
Nederland. Als de kale prijs stijgt, stijgt ook het bedrag aan BPM dat
de consument aan de Nederlandse Staat moet afstaan. De BPM voor een
personenauto bedraagt ongeveer 45% van de kale prijs. Bij een
verhoging van de kale prijs wordt een consument dus dubbel getroffen
als de BPM er niet af zou gaan.
Veel van de Europese lidstaten kennen geen BPM op personenauto's zoals
die in Nederland bestaat. Hierdoor wordt de vrije marktwerking in
Europa onnodig verstoord en is het voor Nederlandse autobedrijven
moeilijker om auto's te exporteren naar het buitenland. Als
Nederlandse autobedrijven auto's exporteren dan krijgen ze de BPM die
ze bij aanschaf op deze auto's hebben betaald niet terug. Als ze
echter uit het buitenland een auto kopen moeten ze bij invoering deze
BPM echter wel betalen.
EINDE BERICHT