BedrijfsautoRAI
26-07-2002
Ford Transit en Tourneo Connect
De nieuwe bedrijfswagen Transit Connect staat voor betrouwbaarheid en
lage gebruikskosten. Samen met duurzaamheid, een functionele
laadruimte en een hoge mate van veiligheid zijn dit eigenschappen die
ervoor zorgen dat het bedrijfsleven niet om Ford heen kan. De Transit
Connect is kleiner dan de Transit, maar biedt dezelfde sterke punten.
Daarom draagt de Transit Connect met trots de naam van zijn grote
broer.
De nieuwe Transit Connect en Tourneo Connect hebben
voorwielaandrijving en zijn in twee hoofduitvoeringen verkrijgbaar:
een korte wielbasis met laag dak, of lange wielbasis en hoog dak. De
Transit Connect en Tourneo Connect vormen een uitbreiding op de Ford
bedrijfswagenreeks, waarmee aan de wensen van een nog grotere
klantengroep kan worden voldaan. Bij de ontwikkeling van de Transit
Connect en Tourneo Connect heeft Ford dezelfde strategie gevolgd als
tijdens het ontwerpen van de grotere Transit en Tourneo: de wensen van
de klant staan voorop.
De nieuwe Transit Connect en Tourneo Connect munten uit door:
* Grote veelzijdigheid
* Goede personenwagenachtige rijeigenschappen (Tourneo)
* Veel opbergruimte
* Wegklapbare passagiersstoel vóór
* Deelbare, neerklapbare en verwijderbare achterzittingen (Tourneo)
* Dubbele deurvergrendeling voor extra bescherming
* Van buitenaf zichtbaar chassisnummer werkt diefstalwerend
* Stevige carrosserie, 2-fase bestuurdersairbag, bescherming tegen
aanrijdingen van opzij
* Verlengde onderhoudsintervallen en lage gebruikskosten
* Voldoen aan Euro-3 emissie-eisen.
Praktisch
De Transit Connect blinkt uit door de praktische bruikbaarheid van de
laadruimte. De versie met korte wielbasis heeft een laadruimte-inhoud
van 2,8 m3. De ruimte tussen de wielkasten bedraagt 1.226 mm en de
laadvloer meet 1.739 mm. De Transit Connect met lange wielbasis en
hoog dak heeft een laadruimte van 3,67 m3 en indien voorzien van de
wegklapbare passagiersstoel 4,36 m3. De laadvloerlengte is 1.986 mm of
2.714 mm met de wegklapbare stoel. Korte wielbasisversies met
dieselmotor kennen een maximum laadvermogen van 625 kg met een
opwaardeermogelijkheid van 200 kg, tot 825 kg. Met een lange wielbasis
bedraagt het laadvermogen voor de diesels 825 en 900 kg (75
respectievelijk 90 pk). Voor benzinevarianten is het laadvermogen 700
kg. De Tourneo Connect heeft het grootste laadvermogen in zijn klasse.
De Transit Connect kan met diverse schutborden/scheidingswanden worden
uitgerust. Deze scheiden de inzittenden van de lading, zodat lading
niet in de passagiersruimte kan komen.
Een halfhoog stalen schutbord over de volle breedte biedt bescherming
zodat de lading niet tegen of onder de stoelen kan schuiven. Een
stalen scheidingswand, in combinatie met geblindeerde achterdeuren is
een optie net als de nieuwe, wegklapbare scheidingswand, een unicum
voor middelzware bedrijfswagens in de klasse onder de ton
laadvermogen. Het onderste deel van de wegklapbare en afsluitbare wand
is uitgevoerd in gaas. Het vormt een ideale combinatie met de
wegklapbare passagiersstoel, omdat lange lading vervoerd kan worden en
de bestuurder toch beschermd is door een scheidingswand. Deuren
De Transit Connect en Tourneo Connect zijn leverbaar met een, twee of
geen enkele schuifdeur(en) opzij. Deze stevige deuren zijn deels
uitgevoerd met dubbel metaal. Ze openen en sluiten strak en produceren
weinig geluid en trillingen. Het openingsmechanisme is harmonieus in
de vormgeving geïntegreerd. De zijdeuren zijn er in diverse varianten:
een of twee deuren zonder glas; een of twee deuren met glas; deur aan
passagierszijde met glas en die aan bestuurderszijde zonder. De
achterdeuren, al dan niet voorzien van ramen, kunnen worden vastgezet
onder openingshoeken van 90, 180 en zelfs 250 graden. In het dak van
de laadruimte zijn twee verlichtingsunits aangebracht. Als optie is
een achterklep leverbaar, zowel met als zonder raam.
Voor de laadruimte van de Transit Connect is een geprofileerde inlegvloer met opstaande rand leverbaar. Deze vloer is gemakkelijk te reinigen, biedt een goede grip en beschermt de wagenbodem. Vanzelfsprekend kunnen klanten de laadruimte naar wens aankleden. Ford levert een aantal optiepakketten voor de laadruimte, zoals het koelpakket Fresh Line (geïsoleerde en gekoelde laadruimte), het koerierspakket Express Line (hoogwaardige bescherming van laadvloer en zijwanden) en het vakmanpakket Service Line (hoogwaardige bescherming van laadvloer en zijwanden, opbergsysteem). Voor de binnenpanelen van de achterdeuren van de Transit Connect en Tourneo Connect zijn opbergvakken met een net verkrijgbaar. Daarin passen bijvoorbeeld een EHBO-set, handschoenen en andere kleine spullen.
Veilig
Voor autos die goederen vervoeren is een uitstekende beveiliging
noodzakelijk. De Transit Connect en Tourneo Connect behoren op dat
gebied tot de beste. Het lock-in-latch-mechanisme is een bijzondere
beveiliging, voor het eerst toegepast op de grote Transit. De
optioneel verkrijgbare afstandsbediening voor de portiersloten is
beveiligd tegen onderschepping van het signaal. Elke keer als het
portier is vergrendeld, wisselt de sleutel van code. De als optie
leverbare stalen volledige scheidingswand in de Transit Connect, in
combinatie met de geblindeerde achterdeuren, vormt een goede
bescherming van de lading.
Zowel de Transit Connect als de Tourneo Connect zijn zeer veilig. De
veiligheidsstructuur bestaat uit kreukelzones en een stevige
carrosserie. Een bestuurdersairbag is standaard op zowel de Transit
Connect als de Tourneo Connect. Als optie zijn een passagiersairbag en
zijairbags verkrijgbaar. De grote buitenspiegels zijn voorzien van
convex-glas, dat een beter, breder zicht naar achteren biedt.
Bovendien is een dodehoekspiegel aangebracht. Op alle versies is ABS
in combinatie met tractiecontrole (TCS) en schijfremmen achter
leverbaar.
Gebruikskosten
De Transit Connect en Tourneo Connect kennen een lange levensduur,
zijn gemakkelijk te onderhouden en te repareren en gaan zuinig om met
brandstof. Kortom, voor zowel eigenaren als gebruikers zijn de
gebruikskosten laag.
Onder normale gebruiksomstandigheden hebben de dieselmotoren elke
25.000 km een beurt nodig en de benzinemotoren elke 20.000 km. De
levensduur van de motor is berekend op minstens 250.000 km; dit is bij
de concurrentie vaak niet meer dan 150.000 km.
Brandstofkosten zijn een belangrijk aandachtspunt voor elke
ondernemer. De diesel- en benzinemotoren voor de Transit Connect en
Tourneo Connect gaan spaarzaam met brandstof om. De 75 pk/55 kw
Duratorq TDdi behoort tot de zuinigste in deze klasse. Ook de 90 pk/66
kw Duratorq TDCi common-railmotor kent lage verbruikscijfers. De
zestienkleps 1,8 liter 115 pk/86 kw Duratec benzinemotor met dubbele
bovenliggende nokkenassen combineert een gunstig verbruik met extra
raffinement.
Comfort
Bestuurders van bedrijfswagens brengen vaak hun hele werkdag door in
de auto. Daarom is het interieur van de Transit Connect comfortabel en
geschikt voor bestuurders van verschillende posturen. De grote
voorruit en de lage zijramen vergroten het ruimtelijk gevoel. Voor de
Tourneo Connect geldt vanzelfsprekend hetzelfde. Bovendien is deze
auto voorzien van een deelbare achterbank die neergeklapt of
verwijderd kan worden.
De bestuurdersstoel is in zes richtingen verstelbaar. De stoel kan in
lengte en hoogte worden versteld en ook de rugleuning is verstelbaar.
De passagiersstoel is in vier richtingen verstelbaar (in lengte en de
rugleuning) en is aan de onderzijde voorzien van een opbergruimte. Als
alternatief is een wegklapbare passagiersstoel verkrijgbaar, die vlak
in de wagenvloer verdwijnt, waardoor een langere, geheel vlakke
laadvloer ontstaat. De achterbank van de Tourneo Connect is 1/3-2/3
deelbaar. De rugleuningen zijn naar voren te klappen, maar de
bankdelen zijn ook in hun geheel wegklapbaar. Bovendien zijn ze geheel
uitneembaar, waardoor een enorme bagageruimte tot de beschikking
staat.
Opbergruimte
De middenconsole is voorzien van een muntenvakje, een penhouder, een
bekerhouder voor een grote beker of twee blikjes en een opbergvak. Het
afsluitbare dashboardkastje is van A4-formaat. Aan de voorzijde zit
een haakje, waar bijvoorbeeld een plastic tas aan gehangen kan worden.
Onder de passagiersstoel zit een opbergruimte waarin goederen tot 4,5
kg opgeborgen kunnen worden. Ideaal om bijvoorbeeld een laptop uit het
zicht te houden. In de rugleuningen van de voorstoelen zijn
kaartenvakken aangebracht. Aan de voorzijde van de stoelen zit een
kleine ruimte voor bijvoorbeeld een zonnebril. In de voorportieren
zitten opbergvakken waar ook flessen in passen.
Ford heeft een naam hoog te houden wat betreft goede rijkwaliteiten. Daarom zijn de voor- en achterwielophanging zo ontworpen dat ze in deze klasse het beste bieden wat betreft duurzaamheid, betrouwbaarheid en rijgedrag. De bestuurder heeft daardoor een betere controle over de auto en dat komt de actieve veiligheid ten goede. ABS in combinatie met tractiecontrole (ABS/TCS) is op alle versies als optie leverbaar. Tractiecontrole maakt gebruik van de ABS-sensoren in de wielen. De Transit Connect en Tourneo Connect zijn standaard voorzien van 15x6 inch velgen met vijf wielmoeren. De geperste stalen velgen zijn op de Transit Connect voorzien van een wieldop op het velghart of halfgrote wieldeksels. De Tourneo Connect is voorzien van volledige wieldeksels.
Duratorq 1.8 TDdi Transit Connect
Doelstelling bij het ontwikkelen van de 75 pk/55 kW Duratorq
TDdi-motor was een zo laag mogelijk gewicht. Ook is aandacht besteed
aan het minimaliseren van geluiden en trillingen, zowel in de motor en
de versnellingsbak als in het interieur. De emissies van de 1.8
Duratorq TDdi behoren tot de laagste in deze klasse. De motor is
schoner dan de huidige eisen voorschrijven. De belangrijkste kenmerken
van de motor zijn: een lichtmetalen ladderframe tussen het blok en de
carterpan voor extra stevigheid; een stijve stalen krukas die
vibraties tegengaat en twee speciale brandstofinjectoren voor een
geleidelijke verbranding. De turbolader is in het uitlaatspruitstuk
aangebracht, waardoor deze sneller aanspreekt. Het maximum koppel
bedraagt 175 Nm bij 1.800 toeren.
Duratorq 1.8 TDCi Transit/Tourneo Connect
De nieuwe Duratorq 1.8 TDCi (90 pk/66 kW) is voorzien van de nieuwste
dieseltechnologie. Common-rail brandstofinspuiting zorgt voor
uitstekende prestaties. Dit common-railsysteem van de tweede generatie
werkt soepeler en stiller, terwijl het brandstofverbruik nog steeds
laag is. De vier elektromagnetische injectoren spuiten tot 150 keer
per seconde brandstof in de verbrandingsruimten. Het maximum koppel
bedraagt 220 Nm bij 1.700 toeren.
DOHC 1.8 Duratec Transit/Tourneo Connect
De 115 pk/86 kW Duratec benzinemotor heeft een gietijzeren blok en een
aluminium cilinderkop met dubbele nokkenassen. De motor is voorzien
van elektronische sequentiële brandstofinjectie en een verdelerloze
ontsteking. De distributieriem is met nitriet verzadigd en met glas
versterkt, waardoor deze 150.000 km meegaat. De 1.8 benzinemotor kent
een zeer vlak koppelverloop over het hele toerengebied. Tussen
stationair toerental en veel meer dan 4.400 toeren is meer dan 80
procent van het maximum koppel beschikbaar. Dit bedraagt 160 Nm bij
4.400 toeren.
Milieu
Alle uitvoeringen zijn voorzien van een katalysator en voldoen aan
Euro-3. De onderdelen van de Transit Connect en Tourneo Connect zijn
eenvoudig en dus goedkoop te scheiden voor hergebruik. Naar schatting
90 procent van het autogewicht is geschikt voor recycling. De enige
productiefaciliteit voor de Transit Connect en Tourneo Connect is de
nieuwe Ford Otosan bedrijfswagenfabriek in Kocaeli, Turkije. De
fabriek is geopend in april 2001 en vergde een investering van $ 650
miljoen. Dat is de grootste eenmalige investering ooit gedaan in de
Turkse automobielindustrie. Sinds december 1998 zijn alle
Ford-fabrieken wereldwijd ISO 14001-gecertificeerd. Ford was de eerste
autofabrikant die hierin slaagde.