Belgacom
26 juli 2002
Eenzijdige vervijfvoudiging door Telenet van zijn interconnectietarieven
Belgacom moet bijgevolg tarieven voor oproepen naar Telenet verhogen vanaf
12 augustus
Telenet heeft eenzijdig een verhoging van meer dan 400% doorgevoerd
van zijn terminatietarieven, tarieven die worden aangerekend voor het
afwikkelen van oproepen van andere operatoren op het Telenet-netwerk.
Deze tarieven bereiken aldus een peil dat vijf keer hoger ligt dan bij
andere Europese vaste operatoren. Als gevolg hiervan is Belgacom
regulatoir verplicht haar eindgebruikerstarieven voor oproepen naar
Telenetklanten te verdubbelen. Dit gaat in vanaf 12 augustus. De
tarieven voor de overgrote meerderheid van de gesprekken, dwz van
Belgacom naar Belgacom en naar andere operatoren dan Telenet, blijven
ongewijzigd.
Op grond van de wet op de handelspraktijken diende Belgacom een
stakingsvordering in tegen deze eenzijdige beslissing van Telenet bij
de Handelsrechtbank van Mechelen. Deze zaak is nog altijd hangende.
Het BIPT heeft evenwel inmiddels beslist dat Belgacom deze nieuwe
terminatietarieven moet betalen en in haar eindgebruikerstarieven moet
doorrekenen.
Belgacom betreurt deze situatie ten zeerste, aangezien haar klanten en
andere operatoren die gebruik maken van het Belgacomnetwerk moeten
opdraaien voor eenzijdige beslissingen van Telenet die voor de eerste
maal een uitzondering vormen op het volgen van het principe van de
wederkerigheid van de interconnectietarieven (tot op heden betaalden
Telenet en Belgacom elkaar dezelfde prijs voor dezelfde dienst; maar
nu moet Belgacom aan Telenet meer dan vijfmaal meer betalen voor die
dienst). Ook boet de nieuwe structuur enorm aan transparantie in.
Belgacom wacht met vertrouwen het vonnis van de Handelsrechtbank van Mechelen af, dat een nieuwe wending kan geven aan dit dossier.
Terminatietarieven dienen om de operator te betalen die gesprekken op
de plaats van bestemming brengt. Hiervan is sprake wanneer
telefoongesprekken tussen twee of meerdere verschillende operatoren
verlopen. Telenet besloot met ingang van 1 maart 2002 haar
terminatietarieven met 400% te verhogen. Belgacom leidde hiertegen een
stakingsvordering bij de Handelsrechtbank in om de volgende redenen:
*
Deze terminatietarieven betekenen voor Belgacom volstrekt onredelijke
kostenverhogingen waardoor zij de eindtarieven voor verkeer van
Belgacom naar Telenet moet verhogen.
*
Deze beslissing vormt een inbreuk op verschillende bestaande
wetgevingen aangezien de gevraagde prijzen abnormaal hoge en
excessieve prijzen zijn die bovendien een misbruik van machtspositie
uitmaken: Telenet maakt op verschillende manieren misbruik van het
feit dat Belgacom verplicht is een beroep te doen op Telenet voor de
beëindiging van het verkeer op het Telenet netwerk.
Het resultaat is tevens minder transparantie: een Belgacomklant kan
aan het nummer niet zien of hij een Telenetklant belt en weet dus niet
wanneer hij meer betaalt. Dit in tegenstelling tot de mobiele
telefonie waar de kengetallen duidelijk aangeven dat het om een
mobiele verbinding gaat. Via het nieuwe gratis Belgacomnummer
0800-51822 (Frans: 0800-51833, Engels: 0800-51855, Duits: 0800-51844)
kunnen Belgacomklanten vanaf 12 augustus achterhalen of het om een
Telenetnummer gaat.
Zoals vermeld is de bovenvermelde zaak nog steeds hangende. Gezien de
beslissing van het BIPT is Belgacom echter genoodzaakt om de verhoogde
terminatietarieven vanaf 12 augustus aanstaande door te rekenen in de
eindtarieven voor gesprekken van Belgacom naar Telenet. Belgacom heeft
geen andere keuze: zij moet haar tarieven afstemmen op de kosten en
het principe van de niet-discriminatie volgen.
De tarieven voor oproepen naar Telenet veranderen vanaf 12 augustus.
Rekening houdend met de prijsaanpassingen die op 22 juli werden
aangekondigd ziet de tariefstructuur er na 15 augustus als volgt uit
(in eurocent, BTW inbegrepen):
Standaard tarief
"Benefit Executive" tariefplan
"Benefit Privilege", "Benefit Preference" en "Benefit Exclusive"
tariefplan
Naar
Telenet
Naar Belgacom
Naar Telenet
Naar Belgacom
Naar Telenet
Naar Belgacom
Connectiekost
7,5
---
7,5
4,96
6,77
4,46
Piekprijs/min
---
---
---
4,96
10,9
3,97
Dalprijs/min
---
2,5
---
2,48
---
2,48
Voorbeelden (standaardtarieven, geldig vanaf 15 augustus):
Kosten van een gesprek van 3 minuten tijdens de piekuren:
*
van Belgacom naar Telenet: 7,50 eurocent + (3 x 11 eurocent) = 40,50
eurocent.
* van Belgacom naar Belgacom: 5 eurocent + (3 x 5 eurocent) = 20
eurocent.
Kosten van een gesprek van 3 minuten tijdens de daluren:
* van Belgacom naar Telenet: 7,50 eurocent + (3 x 5 eurocent) =
22,50 eurocent
* van Belgacom naar Belgacom: 5 eurocent + (3 x 2,5 eurocent) =
12,50 eurocent
Ook de tarieven voor dial-up Internet gesprekken naar Telenet worden
verhoogd:
Internet,
In eurocent
Naar Telenet POP182
Naar Belgacom POP
Connectiekost
7,50
---
Piekprijs/min
9,58
4,17
Dalprijs/min
4,42
1,67
Voorbeeld:
Een half uur surfen tijdens de daluren kost :
*
via een Telenet POP: 7,50 eurocent + (30 x 4,42 eurocent) = 140,10
eurocent.
*
via een Belgacom POP: 5 eurocent + (30 x 1,67 eurocent) = 55,10
eurocent.
Ook de andere kortingsprogramma's zullen een tariefaanpassing
ondergaan.
Voor meer informatie over de specifieke programma's kunnen klanten
terecht bij de klantendienst (0800-22 800) of op www.belgacom.be.