Consumentenbond
Supermarkten passen prijzen psychologisch aan
26 juli 2002
Laatste euromonitor Consumentenbond ziet stijging van 2.3% vanaf
januari
Supermarkten passen prijzen psychologisch aan
Ten opzichte van januari zijn de prijzen in de supermarkten met 2.3%
gestegen. De stijging lijkt mede voort te komen uit nieuwe
psychologische bedragen in euro's die de supermarkten voor een groot
deel van het assortiment inmiddels hebben doorgevoerd. Eenzelfde
verschijnsel is zichtbaar bij slijters; hier stegen de prijzen ten
opzichte van januari met 3.9%. Bijna alle prijzen zijn op dit moment
alleen nog in euro weergegeven (93,6%).Dit blijkt uit de laatste
euromonitor van de Consumentenbond die vandaag is gepubliceerd in de
nieuwe Consumentengids.
Vorige maand heeft de Consumentenbond voor de laatste keer de prijzen
genoteerd van de producten en diensten in de euromonitor. Sinds
december 2000 heeft de Bond de prijzen gevolgd van ongeveer 2500
producten en diensten.
Ten opzichte van de voorlaatste meting, januari 2002, blijkt dat
supermarkten hun prijzen met 2.3% hebben verhoogd, terwijl in januari
nog een daling was te zien in vergelijking met november 2001. Een
nadere analyse lijkt te wijzen op een trend weer naar psychologische
prijzen te gaan. In januari zagen we dat alle cijfers achter de komma
nog voorkomen; in juni blijken vooral de cijfers 5 en 9 als tweede
cijfer achter de komma dominant te worden. Het aantal producten in
onze monitor dat de afgelopen vijf maanden in prijs gelijk is gebleven
is 42%; 20% daalt in prijs en 38% wordt duurder.In de supermarkt lijkt
sprake van uitgestelde prijsstijgingen, gezien de tendens naar
psychologische prijzen te gaan. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld
slijters.
In sommige andere branches lijken de prijzen verder door te stijgen.
In juni ligt het prijspeil bij benzineshops 4.3% hoger dan in januari.
Grote boosdoener hier is het bekertje koffie dat in een aantal
gevallen van ¤ 0,45 naar ¤ 0,70 steeg. Ook binnen de
horecasector komt geen einde aan de prijsstijgingen. Lunchrooms
stijgen door met 4.1% (in januari al 2.4%), hotels met 3.7% (in
januari 1.7%). De stijgingspercentages worden deels veroorzaakt door
winkels die hun prijzen verder hebben laten stijgen en deels door
andere die hun prijzen na januari voor het eerst naar boven hebben
bijgesteld.
Als we de prijsontwikkeling van alle gevolgde producten en diensten in
ogenschouw nemen dan zien we een totale stijging van 9.7% vanaf
december 2000 (uitgezonderd huishoudelijke apparatuur en computers).
Dat de prijzen van duurzame goederen (wit- en bruingoed,
computerapparatuur) lijken te dalen is niet zo vreemd. Deels wordt dit
veroorzaakt door snelle modelwisseling (computers) en uitlopende
apparaten. Feit is dat veel andere goederen in de afgelopen anderhalf
jaar (fors) duurder zijn geworden. Het blijft echter moeilijk te
bewijzen in hoeverre de komst van de euro daaraan heeft bijgedragen.
Hoe verder na introductie, hoe onmogelijker dat wordt. Daarom heeft de
Consumentenbond al eerder besloten om in juni 2002 de laatste
euromonitor te houden. Wel heeft de Bond in deze eerste zomervakantie
na de introductie van de nieuwe munt een forum geopend op
www.consumentenbond.nl waarop consumenten hun ervaringen kwijt kunnen
over de prijzen in een van de andere eurolanden.