CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 11 juli 2002
CDA pleit voor snelle aanleg Carnisselandelijn
Bijdrage van Harm van den Born
aan het raadsdebat over Tramplus Carnisselande
d.d. 11 juli 2002
Voorzitter:
Het CDA steunt het voorstel van het College om eerdere
besluitvorming rond het Tramplus-tracé Carnisselande in te trekken.
Het CDA legt graag uit hoe wij tot deze mening zijn gekomen.
Het CDA hecht veel waarde een continuïteit van beleid. Vastgesteld
beleid geeft duidelijkheid en zekerheid, o.i. een belangrijke taak
van de overheid. Verleden jaar heeft de gemeenteraad, na uitvoerige
discussie, weloverwogen en zorgvuldig een besluit genomen. Voor de
CDA-fractie zeker geen "hoera-besluit", maar binnen de toen
geldende mogelijkheden, de minst slechte. De stedenbouwkundige
inpassing van de Tramplus op de Groene-Hilledijk was ons inziens
onmogelijk. Een draak van een maatregel. Maar omdat de minister
vasthield aan de 50%-kostendekkingsgraad was er op dat moment geen
alternatief.
De CDA-fractie beseft echter heel goed dat eenmaal vastgesteld
beleid niet voor altijd geldig is en niet vast staat tot in lengte
van jaren (of tot in de eeuwigheid). Als er aanleiding toe is,
dient het beleid te veranderen.
Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe inzichten of nieuwe mogelijkheden
kunnen redenen zijn om tot heroverweging van vastgesteld beleid te
komen.
In mei werd de CDA-fractie verrast door uitspraken van de
demissionaire minister van Verkeer en Waterstaat mevrouw
Netelenbos. De minister gaf onomwonden aan dat een ander
tramplus-tracé, dus niet over de Groene-Hilledijk, zeker tot de
mogelijkheden behoorde. En ineens werd ook de
50%-kostendekkingsgraad losgelaten.
Het opmerkelijke verhaal van de minister en de directheid en
snelheid waar mee de fractie van Leefbaar Rotterdam een
initiatiefvoorstel voor een alternatief tracé, indiende, was
aanleiding voor de CDA-fractie om het eerder genomen besluit te
heroverwegen.
Wij hebben ons de afgelopen weken verbaast over de demissionaire
minister die dwars door eerdere besluitvorming van de gemeenteraad
van Rotterdam heen loopt en uiteindelijk niet verder komt dan: "Je
mag altijd met me praten". En als de wethouder wil praten, dan wil
de minister weer niet.
Er is natuurlijk veel meer te zeggen over de handelswijze van de
minister, maar het CDA vindt een constructieve relatie met Den Haag
van groot belang en houdt niet van "modder gooien"; daar wordt
uiteindelijk niemand beter van.
De discussie en heroverweging over het tracé en met name over de
Groene-Hilledijk, was in de CDA-fractie in een vergevorderd
stadium, toen we wederom verrast werden, maar nu door een brief van
het College.
Het College vraagt extra tijd om te zoeken naar een andere
oplossing voor het Tramplus-tracé. De CDA-fractie vindt dat op dit
moment een verstandig besluit. Maar zegt daar wel bij, dat het wat
ons betreft niet erg is, als wij in de toekomst - in zo'n korte
tijd - wat minder vaak verrast worden.
De CDA-fractie wil graag de volgende randvoorwaarden aan het
College meegeven (op zoek naar alternatieven voor het
Tramplus-tracé):
- Wij verwachten een goed overleg en een goede uitleg over de
ontstane situatie met de deelgemeenten en de gemeente Barendrecht.
Wij hechten veel belang aan samenwerking.
- Een goede ontsluiting van Carnisselande/Barendrecht is van groot
belang (ook voor Rotterdam)
- Snelheid is geboden, zodat bewoners van Carnisselande op zo'n
kortst mogelijke termijn een OV-verbinding krijgen. Wat ons betreft
een Tramplus.
- Wij willen een goede en snelle Openbaar Vervoer (OV) verbinding
voor Rotterdam-Zuid
- Het CDA vindt een kwalitatief hoogwaardig Openbaar Vervoer
prioriteit (meer mensen in het OV/minder auto's in de stad).
Dank u wel.
Na afloop van het debat heeft de wethouder de toezegging gedaan om
bij zijn voorstel in september ook het Vreewijktracé te
heroverwegen en de resultaten van het overleg met de Stadsregio
Rotterdam ter bespreking aan de raad voor te leggen.
CDA Rotterdam