CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 11 juli 2002 CDA pleit voor snelle aanleg Carnisselandelijn

Bijdrage van Harm van den Born
aan het raadsdebat over Tramplus Carnisselande d.d. 11 juli 2002

Voorzitter:

Het CDA steunt het voorstel van het College om eerdere besluitvorming rond het Tramplus-tracé Carnisselande in te trekken. Het CDA legt graag uit hoe wij tot deze mening zijn gekomen.

Het CDA hecht veel waarde een continuïteit van beleid. Vastgesteld beleid geeft duidelijkheid en zekerheid, o.i. een belangrijke taak van de overheid. Verleden jaar heeft de gemeenteraad, na uitvoerige discussie, weloverwogen en zorgvuldig een besluit genomen. Voor de CDA-fractie zeker geen "hoera-besluit", maar binnen de toen geldende mogelijkheden, de minst slechte. De stedenbouwkundige inpassing van de Tramplus op de Groene-Hilledijk was ons inziens onmogelijk. Een draak van een maatregel. Maar omdat de minister vasthield aan de 50%-kostendekkingsgraad was er op dat moment geen alternatief.

De CDA-fractie beseft echter heel goed dat eenmaal vastgesteld beleid niet voor altijd geldig is en niet vast staat tot in lengte van jaren (of tot in de eeuwigheid). Als er aanleiding toe is, dient het beleid te veranderen.

Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe inzichten of nieuwe mogelijkheden kunnen redenen zijn om tot heroverweging van vastgesteld beleid te komen.

In mei werd de CDA-fractie verrast door uitspraken van de demissionaire minister van Verkeer en Waterstaat mevrouw Netelenbos. De minister gaf onomwonden aan dat een ander tramplus-tracé, dus niet over de Groene-Hilledijk, zeker tot de mogelijkheden behoorde. En ineens werd ook de 50%-kostendekkingsgraad losgelaten.

Het opmerkelijke verhaal van de minister en de directheid en snelheid waar mee de fractie van Leefbaar Rotterdam een initiatiefvoorstel voor een alternatief tracé, indiende, was aanleiding voor de CDA-fractie om het eerder genomen besluit te heroverwegen.

Wij hebben ons de afgelopen weken verbaast over de demissionaire minister die dwars door eerdere besluitvorming van de gemeenteraad van Rotterdam heen loopt en uiteindelijk niet verder komt dan: "Je mag altijd met me praten". En als de wethouder wil praten, dan wil de minister weer niet.

Er is natuurlijk veel meer te zeggen over de handelswijze van de minister, maar het CDA vindt een constructieve relatie met Den Haag van groot belang en houdt niet van "modder gooien"; daar wordt uiteindelijk niemand beter van.

De discussie en heroverweging over het tracé en met name over de Groene-Hilledijk, was in de CDA-fractie in een vergevorderd stadium, toen we wederom verrast werden, maar nu door een brief van het College.

Het College vraagt extra tijd om te zoeken naar een andere oplossing voor het Tramplus-tracé. De CDA-fractie vindt dat op dit moment een verstandig besluit. Maar zegt daar wel bij, dat het wat ons betreft niet erg is, als wij in de toekomst - in zo'n korte tijd - wat minder vaak verrast worden.

De CDA-fractie wil graag de volgende randvoorwaarden aan het College meegeven (op zoek naar alternatieven voor het Tramplus-tracé):


- Wij verwachten een goed overleg en een goede uitleg over de ontstane situatie met de deelgemeenten en de gemeente Barendrecht. Wij hechten veel belang aan samenwerking.


- Een goede ontsluiting van Carnisselande/Barendrecht is van groot belang (ook voor Rotterdam)


- Snelheid is geboden, zodat bewoners van Carnisselande op zo'n kortst mogelijke termijn een OV-verbinding krijgen. Wat ons betreft een Tramplus.


- Wij willen een goede en snelle Openbaar Vervoer (OV) verbinding voor Rotterdam-Zuid


- Het CDA vindt een kwalitatief hoogwaardig Openbaar Vervoer prioriteit (meer mensen in het OV/minder auto's in de stad).

Dank u wel.

Na afloop van het debat heeft de wethouder de toezegging gedaan om bij zijn voorstel in september ook het Vreewijktracé te heroverwegen en de resultaten van het overleg met de Stadsregio Rotterdam ter bespreking aan de raad voor te leggen.



CDA Rotterdam