QUASAR
ACA volgt Joseph Pine naar Belevingtijdperk
Eindhoven - Als eerste ICT bedrijf in Nederland, zet het
leidinggevende softwarebedrijf ACA stappen naar de belevingseconomie.
Volgens ACA, een ICT onderneming dat software verkoopt aan de
detailhandelsbranche, is het tijd voor een andere kijk op
verkoopactiviteiten.
In de relatie met de klant moet niet worden gezegd wat de bedoelingen
zijn, maar de bedoelingen moeten worden beleefd. Hiermee wordt in
grote lijnen een nieuwe vorm gegeven aan. ACA volgt hiermee het spoor
van Joseph Pine en James Gilmore. Pine schreef het boek oorspronkelijk
onder de titel The Experience Economy, uitgegeven door de Harvard
Business School. Na het tijdperk van de fabricage, productie en
service met dienstverlening, is in de productvervolmaking
10 nu de beleving van belang.
Als een ondernemer zegt innovatief en klantgericht te zijn, dan zal
dat tot uiting moeten komen in de uitstraling van de onderneming. ACA
heeft daarom de eigen presentatiekamers veranderd in belevingskamers.
ACA producten worden niet langer tot vervelens toe aan de markt
gepresenteerd door middel van presentaties, zoals bij veel
ondernemingen in dit genre een gewoonte is. ACA neemt aan, dat klanten
inmiddels voldoende vertrouwen hebben in de onderneming en nieuwe
producten zelf willen ervaren. Langdurige verkooppraatjes hebben
afgedaan. Verder rekent ACA af met de slechte luisterhouding in de ICT
branche. Als de klant niet begrepen wordt, dan blijkt dat reeds uit de
manier waarop in eerste instantie ervaringen met de klant worden
uitgewisseld.
Met een vestiging in Canada heeft ACA ook een internationale visie op
gespecialiseerde software ontwikkeling. Het is dan ook niet vreemd dat
als eerste in de branche wordt onderkend, dat traditioneel software
verkopen definitief heeft afgedaan. Wie een goede relatie zoekt met
zijn klant, zorgt dat zijn klant die relatie regelmatig beleeft. De
volgende actie van ACA is er op gericht dat de klant in feite software
aan het softwarebedrijf gaat verkopen. ACA zal zich vervolgens de
producten van de klant eigen maken. Ook zal communicatie geformuleerd
worden door de klanten zelf, en niet meer vanaf een bureau naar de
klanten toe.
Quasar-Life Expressions die het belevingcircuit uitvoeren voor multi-
nationale ondernemingen zoals Aegon, verwacht niet dat deze nieuwe
aanpak de doodsteek zal zijn voor internationale reklame- en
communicatiebureaus. Het is hooguit een stimulans om het
intelligentieniveau in dergelijke organisaties op te vijzelen en het
intellectueel begrippenkader rond beleving te versterken.
Quasar Group brengt binnenkort een boekje uit waarin ervaringen met
Beleving in Nederland verteld worden, en tevens een voorzet wordt
gegeven op TRANSFORMATIE en NANO TRANSFORMATIE, de etappes die daarop
volgen.
Voor meer informatie woordvoerder:
Ton Plekkenpol
06 54 905 302
--einde persbericht--
12 jul 02 11:26