QUASAR

ACA volgt Joseph Pine naar Belevingtijdperk


Eindhoven - Als eerste ICT bedrijf in Nederland, zet het leidinggevende softwarebedrijf ACA stappen naar de belevingseconomie. Volgens ACA, een ICT onderneming dat software verkoopt aan de detailhandelsbranche, is het tijd voor een andere kijk op verkoopactiviteiten.

In de relatie met de klant moet niet worden gezegd wat de bedoelingen zijn, maar de bedoelingen moeten worden beleefd. Hiermee wordt in grote lijnen een nieuwe vorm gegeven aan. ACA volgt hiermee het spoor van Joseph Pine en James Gilmore. Pine schreef het boek oorspronkelijk onder de titel The Experience Economy, uitgegeven door de Harvard Business School. Na het tijdperk van de fabricage, productie en service met dienstverlening, is in de productvervolmaking 10 nu de beleving van belang.

Als een ondernemer zegt innovatief en klantgericht te zijn, dan zal dat tot uiting moeten komen in de uitstraling van de onderneming. ACA heeft daarom de eigen presentatiekamers veranderd in belevingskamers. ACA producten worden niet langer tot vervelens toe aan de markt gepresenteerd door middel van presentaties, zoals bij veel ondernemingen in dit genre een gewoonte is. ACA neemt aan, dat klanten inmiddels voldoende vertrouwen hebben in de onderneming en nieuwe producten zelf willen ervaren. Langdurige verkooppraatjes hebben afgedaan. Verder rekent ACA af met de slechte luisterhouding in de ICT branche. Als de klant niet begrepen wordt, dan blijkt dat reeds uit de manier waarop in eerste instantie ervaringen met de klant worden uitgewisseld.

Met een vestiging in Canada heeft ACA ook een internationale visie op gespecialiseerde software ontwikkeling. Het is dan ook niet vreemd dat als eerste in de branche wordt onderkend, dat traditioneel software verkopen definitief heeft afgedaan. Wie een goede relatie zoekt met zijn klant, zorgt dat zijn klant die relatie regelmatig beleeft. De volgende actie van ACA is er op gericht dat de klant in feite software aan het softwarebedrijf gaat verkopen. ACA zal zich vervolgens de producten van de klant eigen maken. Ook zal communicatie geformuleerd worden door de klanten zelf, en niet meer vanaf een bureau naar de klanten toe.

Quasar-Life Expressions die het belevingcircuit uitvoeren voor multi- nationale ondernemingen zoals Aegon, verwacht niet dat deze nieuwe aanpak de doodsteek zal zijn voor internationale reklame- en communicatiebureaus. Het is hooguit een stimulans om het intelligentieniveau in dergelijke organisaties op te vijzelen en het intellectueel begrippenkader rond beleving te versterken.

Quasar Group brengt binnenkort een boekje uit waarin ervaringen met Beleving in Nederland verteld worden, en tevens een voorzet wordt gegeven op TRANSFORMATIE en NANO TRANSFORMATIE, de etappes die daarop volgen.

Voor meer informatie woordvoerder:

Ton Plekkenpol

06 54 905 302


--einde persbericht--

12 jul 02 11:26