Gemeente Wassenaar
Veelgestelde vragen
Aanpassingswet dualisering in 2e Kamer aanvaard
12-07-2002
secretaris kan niet tevens griffier zijn en verplichting tot
openbaarmaking besluitenlijst raadsvergadering!
Op 4 juli jl. heeft de Tweede Kamer de Aanpassingswet dualisering
gemeentebestuur met algemene stemmen aangenomen. Het wetsvoorstel moet
nu nog door de Eerste Kamer aanvaard worden. Het is om die reden nog
niet bekend wanneer de wet in werking zal treden. Bij de behandeling
in de Tweede Kamer zijn twee voor de gemeentelijke uitvoeringspraktijk
belangrijke amendementen aangenomen.
Secretaris kan niet tevens raadsgriffier zijn
In de eerste plaats een amendement dat verbiedt dat de
gemeentesecretaris tevens raadsgriffier is. De functies van
gemeentesecretaris en raadsgriffier zullen dus door twee verschillende
personen vervuld moeten worden. De Minister van BZK had al eerder
gezegd dat hij de uitoefening van beide functies door één persoon in
strijd vond met de geest van de wet.
Door de aanvaarding van het amendement, zal deze onverenigbaarheid nu
ook in de Gemeentewet (artikel 100) worden opgenomen. De wettelijke
onverenigbaarheid tussen de gemeentesecretaris en de raadsgriffier zal
op dezelfde datum in werking treden als de nieuwe regeling in de
Gemeentewet met betrekking tot de griffier. De onverenigbaarheid geldt
dus meteen vanaf het moment dat gemeenten volgens de nieuwe regeling
een griffier kunnen benoemen. De datum van inwerkingtreding hangt af
van de voortgang van de behandeling van de Aanpassingswet in de Eerste
Kamer. Voor de benoeming van de raadsgriffier geldt echter, zoals
bekend, een overgangstermijn tot 7 maart 2003.
Het voorgaande betekent dat gemeenteraden tot 7 maart 2003 de tijd
hebben om een raadsgriffier te benoemen. Zolang nog geen raadsgriffier
is benoemd, wordt de raad door de gemeentesecretaris ondersteund.
Benoemt een gemeenteraad vóór 7 maart 2003 een raadsgriffier, dan kan
deze persoon niet tevens gemeentesecretaris zijn. Met andere woorden:
de gemeentesecretaris kan wel tot 7 maart 2003 de raad ondersteunen,
maar hij mag dat alleen doen uit hoofde van zijn secretarisschap en
niet doordat hij tevens tot raadsgriffier is benoemd. Dit laatste is
immers niet toegestaan. Uit een eerste evaluatie blijkt overigens dat
het overgrote merendeel van de gemeenten gekozen heeft voor een aparte
griffier, naast de secretaris. Heeft een gemeente hier niet voor
gekozen, dan zal de secretaris nog tot 7 maart 2003 de raad kunnen
ondersteunen, echter alleen uit hoofde van zijn secretarisfunctie.
In de handreiking ambtelijke ondersteuning voor de duale raad staat
beschreven hoe de benoemingsprocedure van de griffier plaatsvindt voor
en na de inwerkingtreding van de Aanpassingswet (hfdst 2 - De
raadsgriffier en de griffie).
Besluitenlijst van raadsvergadering dient gepubliceerd te worden
De Aanpassingswet bevatte al een verplichting voor het college om de
besluitenlijst openbaar te maken. Gedachte hierbij is dat hierdoor het
gemeentebestuur transparanter wordt. De verplichting geldt niet voor
informatie waarvoor geheimhouding is opgelegd of informatie waarvan
openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang. Er is nu een
amendement aangenomen dat eveneens de raad en raadscommissies
verplicht om hun besluitenlijst openbaar te maken. Hiervoor geldt
eveneens dat openbaarmaking achterwege kan blijven voor zover het
informatie betreft waarvoor geheimhouding is opgelegd of informatie
waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang. De
verplichting geldt zowel voor openbare als besloten
raads(commissie)vergaderingen.
Amendement met betrekking tot vertrouwenscommissie niet aanvaard
In de Tweede Kamer is een amendement dat gemeenteraden verplichtte om
ook wethouders
in een vertrouwenscommissies voor de beoordeling van kandidaten voor
het burgemeesterschap te benoemen, verworpen. De vertrouwenscommissie
kan derhalve uitsluitend uit raadsleden bestaan.
Overige onderwerpen uit de Aanpassingswet zijn onder andere:
* Gemeenteraad, college en burgemeester kunnen een gezamenlijke
bezwaarschriften- en klachtencommissie instellen waarin indien
gewenst - zowel raadsleden als wethouders zitting kunnen hebben;
* Overgangsregeling voor intergemeentelijke samenwerking op basis
van de Wet gemeenschappelijke regelingen: voor deze samenwerking
blijft vooralsnog de oude Gemeentewet (zoals die luidde op 6 maart
2002) gelden;
* Overgangsregeling met betrekking tot de vaststelling van de
jaarrekening: de nieuwe regeling wordt net als de overige
vernieuwingen van de financiële functie - eerst met ingang van de
jaarrekening over het jaar 2004 van toepassing;
* Overgangsregeling voor raadsgriffier (benoeming vóór 7 maart
2003), rekenkamerfunctie (uiterlijk 1 januari 2006) en andere
commissies in de zin van artikel 84 van de Gemeentewet (deze
moeten vóór 7 maart 2004 aan de nieuwe voorwaarden voldoen);
* Herstel technische onvolkomenheden Wet dualisering
gemeentebestuur.
Bron: www.vernieuwingsimpuls.nl