Gemeente Wassenaar

Veelgestelde vragen

Aanpassingswet dualisering in 2e Kamer aanvaard 12-07-2002

secretaris kan niet tevens griffier zijn en verplichting tot openbaarmaking besluitenlijst raadsvergadering!

Op 4 juli jl. heeft de Tweede Kamer de Aanpassingswet dualisering gemeentebestuur met algemene stemmen aangenomen. Het wetsvoorstel moet nu nog door de Eerste Kamer aanvaard worden. Het is om die reden nog niet bekend wanneer de wet in werking zal treden. Bij de behandeling in de Tweede Kamer zijn twee voor de gemeentelijke uitvoeringspraktijk belangrijke amendementen aangenomen.

Secretaris kan niet tevens raadsgriffier zijn
In de eerste plaats een amendement dat verbiedt dat de gemeentesecretaris tevens raadsgriffier is. De functies van gemeentesecretaris en raadsgriffier zullen dus door twee verschillende personen vervuld moeten worden. De Minister van BZK had al eerder gezegd dat hij de uitoefening van beide functies door één persoon in strijd vond met de geest van de wet.

Door de aanvaarding van het amendement, zal deze onverenigbaarheid nu ook in de Gemeentewet (artikel 100) worden opgenomen. De wettelijke onverenigbaarheid tussen de gemeentesecretaris en de raadsgriffier zal op dezelfde datum in werking treden als de nieuwe regeling in de Gemeentewet met betrekking tot de griffier. De onverenigbaarheid geldt dus meteen vanaf het moment dat gemeenten volgens de nieuwe regeling een griffier kunnen benoemen. De datum van inwerkingtreding hangt af van de voortgang van de behandeling van de Aanpassingswet in de Eerste Kamer. Voor de benoeming van de raadsgriffier geldt echter, zoals bekend, een overgangstermijn tot 7 maart 2003.

Het voorgaande betekent dat gemeenteraden tot 7 maart 2003 de tijd hebben om een raadsgriffier te benoemen. Zolang nog geen raadsgriffier is benoemd, wordt de raad door de gemeentesecretaris ondersteund. Benoemt een gemeenteraad vóór 7 maart 2003 een raadsgriffier, dan kan deze persoon niet tevens gemeentesecretaris zijn. Met andere woorden: de gemeentesecretaris kan wel tot 7 maart 2003 de raad ondersteunen, maar hij mag dat alleen doen uit hoofde van zijn secretarisschap en niet doordat hij tevens tot raadsgriffier is benoemd. Dit laatste is immers niet toegestaan. Uit een eerste evaluatie blijkt overigens dat het overgrote merendeel van de gemeenten gekozen heeft voor een aparte griffier, naast de secretaris. Heeft een gemeente hier niet voor gekozen, dan zal de secretaris nog tot 7 maart 2003 de raad kunnen ondersteunen, echter alleen uit hoofde van zijn secretarisfunctie.

In de handreiking ambtelijke ondersteuning voor de duale raad staat beschreven hoe de benoemingsprocedure van de griffier plaatsvindt voor en na de inwerkingtreding van de Aanpassingswet (hfdst 2 - De raadsgriffier en de griffie).

Besluitenlijst van raadsvergadering dient gepubliceerd te worden De Aanpassingswet bevatte al een verplichting voor het college om de besluitenlijst openbaar te maken. Gedachte hierbij is dat hierdoor het gemeentebestuur transparanter wordt. De verplichting geldt niet voor informatie waarvoor geheimhouding is opgelegd of informatie waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang. Er is nu een amendement aangenomen dat eveneens de raad en raadscommissies verplicht om hun besluitenlijst openbaar te maken. Hiervoor geldt eveneens dat openbaarmaking achterwege kan blijven voor zover het informatie betreft waarvoor geheimhouding is opgelegd of informatie waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang. De verplichting geldt zowel voor openbare als besloten raads(commissie)vergaderingen.

Amendement met betrekking tot vertrouwenscommissie niet aanvaard In de Tweede Kamer is een amendement dat gemeenteraden verplichtte om ook wethouders
in een vertrouwenscommissies voor de beoordeling van kandidaten voor het burgemeesterschap te benoemen, verworpen. De vertrouwenscommissie kan derhalve uitsluitend uit raadsleden bestaan.

Overige onderwerpen uit de Aanpassingswet zijn onder andere:
* Gemeenteraad, college en burgemeester kunnen een gezamenlijke bezwaarschriften- en klachtencommissie instellen waarin indien gewenst - zowel raadsleden als wethouders zitting kunnen hebben;
* Overgangsregeling voor intergemeentelijke samenwerking op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen: voor deze samenwerking blijft vooralsnog de oude Gemeentewet (zoals die luidde op 6 maart 2002) gelden;

* Overgangsregeling met betrekking tot de vaststelling van de jaarrekening: de nieuwe regeling wordt net als de overige vernieuwingen van de financiële functie - eerst met ingang van de jaarrekening over het jaar 2004 van toepassing;
* Overgangsregeling voor raadsgriffier (benoeming vóór 7 maart 2003), rekenkamerfunctie (uiterlijk 1 januari 2006) en andere commissies in de zin van artikel 84 van de Gemeentewet (deze moeten vóór 7 maart 2004 aan de nieuwe voorwaarden voldoen);
* Herstel technische onvolkomenheden Wet dualisering gemeentebestuur.

Bron: www.vernieuwingsimpuls.nl