PERSUITNODIGING
10 juli 2002

De grote uittocht van vakantiegangers vanaf Schiphol is op gang gekomen. Het Wereld Natuur Fonds is op vrijdag 12 juli aanwezig op Schiphol om vertrekkende reizigers op ludieke wijze op te roepen geen souvenirs te kopen gemaakt van bedreigde dier- en plantensoorten. Wij nodigen u van harte uit om hierbij aanwezig te zijn. Met de oproep: 'Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir' voert het Wereld Natuur Fonds campagne om de invoer van souvenirs gemaakt van bedreigde dier- en plantensoorten door veelal onwetende reizigers terug te dringen. Deze 'foute' souvenirs zijn op allerlei populaire vakantiebestemmingen volop verkrijgbaar. Dat actie en voorlichting hard nodig is blijkt uit onderzoek naar wat Nederlanders weten van 'foute' souvenirs en uit de duizenden inbeslagnames door de Douane op Schiphol. Bij de campagne is zowel de natuur als de reiziger (die bij invoer van deze souvenirs hoge geldboetes riskeert) gebaat.

Wanneer: vrijdag 12 juli 2002, 11:00 - 11:45 uur

Waar: op het plein voor de hoofdingang van Schiphol Plaza.

Wat: duidelijk herkenbare WNF-medewerkers zullen met behulp van een 5 meter hoge Panda en een spandoek met de tekst 'Kijken, kijken, niet kopen. Plant en dier te mooi voor een souvenir' de aandacht trekken van reizigers. Bij de Panda zal het 'Kijken, kijken, niet kopen-monument' komen te staan. In dit monument zijn allerlei 'foute' souvenirs verwerkt. Aan de hand van foldermateriaal (algemene folders en folders toegespitst op diverse vakantieregio's) en het monument zullen WNF-medewerkers reizigers informeren over wat voor soort souvenirs gemaakt zijn van bedreigde dier- en plantensoorten en er bij reizigers voor pleiten het op de vakantiebestemming te laten bij: Kijken, kijken, niet kopen!

Wilt u a.u.b. laten weten of wij kunnen rekenen op uw komst? U kunt dat doorgeven aan Esther Naber. Telefoon: 030-6937832, 06-29535947. Email: enaber@wwf.nl


---

Bijlage:
Persinformatie over campagne Kijken, kijken, niet kopen.