Ingezonden persbericht
73591.gif
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
12-7-2002; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Engeland, circuit Donington
1e SET NIEUW ONDERDELEN BINNEN VOOR JANSSEN (19E)
VORM HARUCHIKA AOKI (7E) GEEN EENDAGSVLIEG
De 1e trainingsdag voor de wegrace Grand Prix van Donington Park naast het Britse vliegveld van East Midlands, verliep voor het DeGraaf Grand Prix Team boven verwachting. Voor Jarno Janssen waren de eerste snellere onderdelen van Honda HRC binnengekomen, hetgeen hem vooralsnog op een goede 19e plaats deed aanlanden, nog voor de Britse thuisrijders Jay Vincent en Leon Haslam, die alle nieuwe ontwikkelingsonderdelen van Honda al op hun machines hebben. En de vorm van Haruchika Aoki, zowel die van zichzelf als die van de ontwikkelingsmotor van Honda, blijft ook steeds stijgen, getuige zijn perfecte 7e tijd waarmee hij op de trainingslijsten voorkomt.
Chef monteur Hans Spaan kon voor de trainingen op het 4 km lange circuit van Donington een 2-tal nieuwe carburateurs monteren voor zijn pupil Jarno Janssen. We hebben nu 40 mm carburateurs gekregen, die met een grotere doorlaat de tot dusverre gebruikte 39mm versies vervangen. Dat scheelt toch weer iets. Maar concurrenten als Vincent en Haslam rijden al met de nieuwe cilinders ook, dus we zijn erg blij dat Jarno zonder die snelle onderdelen nog voor ze zit , meldt Spaan tevreden.
Janssen zelf was redelijk tevreden . Dat ik voor Vincent en Haslam sta doet me goed. Ik stond vanmorgen in de vrije training 17e, snoepte toch 0,5 seconde van mijn tijd af en sta nu voorlopig op een 19e p;laats. Ik weet dat het nog beter kan, want het duurde vanmiddag in de tijdtraining wat lang voordat ik in mijn ritme kwam. Ik moest binnenkomen om een kapotte bougie te vervangen, en dook snel de baan weer op. Eigenlijk was dat iets te vroeg om de slotsessie af te ronden. Lange tijd reed ik alleen en ontbeerde ik die zo benodigde slipstream. Maar tegen het einde van de training had ik mijn ritme perfect te pakken en kon ik in de slipstream van Yuzi mijn tijd zetten. Morgen moet er nog wat af, want ik wil naar de 4e startrij toe opklimmen. Dat zal volgende week op de Sachsenring (D) zeker moeten lukken als ik ook de nieuwe cilinders voor de Honda heb kunnen laten monteren , meldt Janssen strijdlustig.
De nieuwe achterbrug die Haruchika Aoki tijdens de Dutch TT voor zijn Honda kreeg, voldeed op de nieuwe TT-piste al naar wens en levert op Donington Park ook veel voordeel op. Het gaat goed. Ik concentreer me nu op de machine waar deze nieuwe achterbrug in zit. Voor de 2e machine komt die hopelijk snel binnen, want het voelt gewoon een stuk beter aan. Verder hebben de monteurs alles vers op de machine gezet, en die gaat echt als de brandweer. Normaal gesproken was ik nooit zo dol op Donington Park, maar ik moet zeggen dat het met deze machine en het vermogen boven verwachting gaat. Ik reed de rondetijden constant, zat de hele training bij de top 10, en sta voor Alzamora op zijn fabrieks Honda NSR van 2001 (die 2x rechtdoor ging). Kortom, het gaat goed, en ik weet dat ik me voor morgen nog wat kan verbeteren , besluit Aoki.
Donington Park
Geopend in: 1931 - Circuit aanpassingen in: 1977 en 1985 - Lengte: 4.023 m - Langste rechte eind: 564 m - Breedte: 10 m - Positie Pole Position: links - Linker bochten: 4 - Rechter bochten: 7 - Ronde record: Simon Crafar (Yamaha) 1.32,661 = 156.298 km/uur gem. (1998). Snelste Pole Position rondetijd: Max Biaggi (Yamaha), 1.31,964 (2001)
500cc Winnaar 2001: Valentino Rossi (Honda) totaaltijd 46.53,349 = 154.436 km/uur
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
1. Fonsi NIETO SPA 1'33.679 Telefonica Movistar-Repsol
2. Marco MELANDRI ITA 1'34.339 MS Aprilia Racing
3. Toni ELIAS SPA 1'34.360 Telefonica Movistar-Repsol
4. Roberto ROLFO ITA 1'35.174 Fortuna Honda Gresini
5. Sebastian PORTO ARG 1'35.299 Petronas Sprinta Yamaha TVK
6. Franco BATTAINI ITA 1'35.309 Imola Circuit Exalt Cycle Race Aprilia
7. Haruchika AOKI JPN 1'35.313 DeGraaf Grand Prix Team Honda
8. Randy DE PUNIET FRA 1'35.324 Campetella Racing
9. Naoki MATSUDO JPN 1'35.425 Dark Dog Yamaha Kurz
10. Emilio ALZAMORA SPA 1'35.509 Fortuna Honda Gresini
11. Alex DEBON SPA 1'36.052 Campetella Racing
12. David CHECA SPA 1'36.053 Safilo Oxydo Race LCR
13. Roberto LOCATELLI ITA 1'36.234 Tu Racing Team
14. Shahrol YUZY MAL 1'36.554 Petronas Sprinta Yamaha TVK
15. Vincent PHILIPPE FRA 1'36.626 Equipe de France - Scrab GP
16. Taro SEKIGUCHI JPN 1'36.850 Dark Dog Yamaha Kurz
17. Hector FAUBEL SPA 1'37.155 RFME Equipo Nacional
18. Raul JARA SPA 1'37.291 RFME Equipo Nacional
19. Jarno JANSSEN NED 1'37.367 DeGraaf Grand Prix Team Honda
20. Jay VINCENT GBR 1'37.378 Cibertel Honda BQR
21. Leon HASLAM GBR 1'37.527 Cibertel Honda BQR
22. Hugo MARCHAND FRA 1'37.535 Equipe de France - Scrab GP
23. Casey STONER AUS 1'37.648 Safilo Oxydo Race LCR
24. Dirk HEIDOLF GER 1'37.810 Aprilia Germany
Not qualified (Out 107%) 1'40.236
25. Andrew WHITTLEY GBR 1'40.650 Faster by Fuller Racing
26. Chistopher SANSOME GBR 1'42.625 Faster by Fuller Racing
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Front Row Trainingstijden na de 1e dag:
1. Alex BARROS BRA 1'31.877 West Honda Pons
2. Kenny ROBERTS USA 1'32.123 Telefonica Movistar Suzuki
3. Max BIAGGI ITA 1'32.197 Marlboro Yamaha Team
4. John HOPKINS USA 1'32.523 Red Bull Yamaha WCM
5. Carlos CHECA SPA 1'32.541 Marlboro Yamaha Team
6. Jeremy McWILLIAMS GBR 1'32.602 Proton Team KR
7. Norick ABE JPN 1'32.695 Antena 3 Yamaha d'Antín
8.. Shinya NAKANO JPN 1'32.810 Gauloises Yamaha Tech 3
9. Daijiro KATO JPN 1'32.850 Fortuna Honda Gresini
10. Tetsuya HARADA JPN 1'32.900 Pramac Honda Racing Team
11. Olivier JACQUE FRA 1'32.997 Gauloises Yamaha Tech 3
12. Sete GIBERNAU SPA 1'33.172 Telefonica Movistar Suzuki
13. Nobuatsu AOKI JPN 1'33.290 Proton Team KR
14. Regis LACONI FRA 1'33.598 MS Aprilia Racing
15. Garry McCOY AUS 1'33.754 Red Bull Yamaha WCM
16. Pere RIBA SPA 1'34.009 Antena 3 Yamaha d'Antín
17. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'34.274 Kanemoto Racing Honda
18. Alex HOFMANN GER 1'34.728 West Honda Pons
19. Akira RYO JPN 1'34.941 Team Suzuki
125cc Front Row Trainingstijden na de 1e dag:
1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.38,078; 2. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.38,606; 4. Alex de Angelis, RSM, Aprilia 1.38,858; 5. Lucio Cecchinello