Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG DIE Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 11 juli 2002 Auteur M.Th. Crucq

Kenmerk DIE-350/02 Telefoon 070 348 48 76

Blad /2 Fax 070 348 40 86

Bijlage(n) 7 E-mail die-in@minbuza.nl

Betreft Informatievoorziening aan de Tweede Kamer over nieuwe Commissievoorstellen
C.c.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken

Fiche 5: Mededeling eEurope 2005

Titel:
Mededeling van de Commissie aan de Raad, het Europees Parlement, het Economisch en Sociaal Comité en Comité van de Regio's "eEurope 2005: een informatiemaatschappij voor iedereen"


Datum Commissie document: 31 mei 2002

nr. Raadsdocument: - 9508/02

nr. Commissiedocument: COM(2002)263 def.

Eerstverantwoordelijke ministerie: V&W en EZ i.o.m. BZK, OCW, VWS, FIN, BZ, JUST

Behandelingstraject in Brussel:

De Europese Raad van Barcelona (15 maart 2002) heeft besloten tot een vervolg op het actieplan eEurope 2002 en heeft de Commissie verzocht om een voorstel daartoe voor de Europese Raad van Sevilla van 21 en 22 juni 2002 in te dienen.

Vervolgens heeft de Telecom Raad van 25 maart jl. een eerste discussie gevoerd over de onderwerpen die in het eEurope 2005 actieplan behandeld zouden moeten worden. Dit is door de Commissie uitgewerkt en besproken met experts van de lidstaten zowel in workshop als in raadswerkgroep-verband.

Het resultaat is de mededeling "eEurope 2005: een informatiemaatschappij voor iedereen" die de Commissie 28 mei 2002 heeft aangenomen en aan de Telecom Raad van 18 juni 2002 heeft gepresenteerd.

Het voorzitterschap heeft op basis van de discussie in de Raad conclusies geformuleerd die zijn voorgelegd aan de Europese Raad van Sevilla (21/22 juni 2002). Onder het Deense voorzitterschap zal het actieplan -via de gebruikelijke procedure- verder worden uitgewerkt.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar):

Vooralsnog is er door de Commissie geen apart budget voorgesteld voor uitvoering van de in het nieuwe voorstel voorziene acties, maar worden deze gefinancierd door (her)focussering van bestaande programma's, zoals TEN-Telecom, het Zesde kaderprogramma (IST) en IDA II, op de priortieiten van eEurope.

Eind 2002 hoopt de Commissie de onderhandelingen met Raad en EP over de aanpassing van deze programma's af te ronden. Daarnaast worden voorstellen verwacht voor andere programma's.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel:

In haar mededeling constateert de Commissie dat de investeringsbereidheid van de private sector in de ontwikkeling van nieuwe informatiemaatschappijdiensten en -producten in hoge mate afhankelijk is van de beschikbaarheid van hoge-capaciteitsnetwerken (breedband). Echter, investeringen in breedbandnetwerken zullen pas plaatsvinden wanneer er voldoende gebruik van wordt gemaakt en dit zal alleen het geval zijn bij voldoende beschikbaarheid van diensten en producten ('content'). De Commissie wenst deze vicieuze cirkel te doorbreken met een aantal gerichte acties. Aan de vraagzijde beoogt zij de ontwikkeling van nieuwe producten te stimuleren door acties op het gebied van:

e-government,

e-learning,

e-health

e-business.

Daarnaast ziet zij een rol weggelegd voor overheden die door aggregatie van de vraag naar breedbanddiensten investeringen in nieuwe netwerkinfrastructuren kunnen aanzwengelen.

Aan de aanbodzijde voorziet het actieplan in actielijnen gericht op:

breedband

netwerkveiligheid

om zo de 'roll out' van nieuwe infrastructuur te stimuleren.

Ter verwezenlijking van deze doelstellingen voorziet het actieplan in een aantal beleidsmaatregelen, waaronder de uitwisseling van ervaringen m.b.t. de implementatie van de wetgeving, verbetering van mededinging en interoperabiliteit van netwerken. Daarnaast besteedt het actieplan veel aandacht aan de uitwisseling van 'good practices', 'benchmarking' en een verbeterde coördinatie van bestaand beleid. Voor dit laatste wordt de oprichting van een stuurgroep beoogd die zal toezien op een betere informatie-uitwisseling tussen Europese en nationale beleidsmakers alsook met de private sector.

Rechtsbasis van het voorstel: n.v.t., het betreft een mededeling.

Comitologie: n.v.t.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering;

Positief. De meerwaarde van het eEurope actieplan is dat het een stimulerende werking heeft op het nationale ICT-beleid van lidstaten en er toe bijdraagt dat zaken sneller worden opgepakt en geïmplementeerd. Tevens heeft het een samenbundelende functie gericht op convergentie en het uitwisselen van ervaringen tussen lidstaten onderling en met de private sector.

Nederlandse belangen:

Nederland beschouwt het actieplan als een basis voor "agendasetting" op het gebied van de informatiemaatschappij voor de komende jaren. De aandachtsgebieden die in het actieplan worden genoemd komen overeen met de onderwerpen die Nederland van belang acht voor de verdere ontwikkeling van de informatiemaatschappij. Hieraan wordt in Nederland derhalve de nodige aandacht besteed.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG) n.v.t

Rol EP in de besluitvormingsprocedure:

N.v.t. het betreft een mededeling die het EP ter informatie is toegegaan.