Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG DIE Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 11 juli 2002 Auteur M.Th. Crucq

Kenmerk DIE-350/02 Telefoon 070 348 48 76

Blad /2 Fax 070 348 40 86

Bijlage(n) 7 E-mail die-in@minbuza.nl

Betreft Informatievoorziening aan de Tweede Kamer over nieuwe Commissievoorstellen
C.c.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken

Fiche 4: Richtlijn jaarrekening

Titel:

Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van de richtlijnen 78/660/EEC, 83/349/EEC en 91/647/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen en verzekeringsondernemingen


Datum Raadsdocument: 7 juni 2002

nr. Raadsdocument: 9730/02

nr. Commissiedocument: COM(2002)259 def

Eerstverantwoordelijke ministerie: JUST i.o.m. FIN, EZ

Behandelingstraject in Brussel:

Bespreking in de Raadswerkgroep vennootschapsrecht (boekhouding en wettelijke controle) is begonnen.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar): n.v.t.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel:

De Europese Commissie stelt een aanpassing voor van de vierde, zevende en verzekeringsrichtlijn over het jaarrekeningrecht. Wijziging is noodzakelijk om de door de EU gewenste aansluiting bij Internationale Accounting Standards (IAS) te blijven houden. De IAS zijn vanaf 2005 verplicht voor ondernemingen waarvan effecten genoteerd staan aan een Europese Beurs. Voorts beoogt de Commissie met het voorstel dat de lidstaten de bevoegdheid krijgen om te bepalen of, en zo ja welke, de door IAS geboden (verslag)mogelijkheden dienen te worden toegestaan voor de rechtspersonen waarvoor de waarderingsvoorschriften van de 4e en 7e richtlijn zullen blijven gelden. Ook worden onderdelen van de richtlijnen gemoderniseerd. Zo worden de voorschriften voor het jaarverslag verder uitgewerkt. Tenslotte wordt toepassing van IAS 39, een standaard voor de waardering van financiële instrumenten, voor verzekeraars mogelijk gemaakt. Dit sluit aan op de wijziging van de 4e en 7e richtlijn die vorig jaar werd overeengekomen. Voor verzekeraars betekent de wijziging dat de verslaggeving ten behoeve van de toezichthouder aangepast wordt (éénsporige verslaggeving).

Rechtsbasis van het voorstel:

artikel 44, eerste lid, van het EG-Verdrag.(besluitvorming met gekwalificeerde meerderheid)

Comitologie: n.v.t

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering:

Positief: het betreft hier een wijziging van bestaande richtlijnen die enkel op Europees niveau kan worden overeengekomen.

Nederlandse belangen:

Wereldwijd geharmoniseerde verslaggeving draagt bij aan verlaging van de kosten van het verwerven van kapitaal en vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven. Voor gebruikers worden de jaarrekeningen onderling beter vergelijkbaar.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden (betrokkenheid IPO/VNG): Aanpassing van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit staten verzekeringsbedrijf 1994.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure: Co-decisie ex. artikel 251 EG-verdrag.