Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
Aan de Voorzitter van de Algemene Commissie voor Europese Zaken van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 DEN HAAG DIE
Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 11 juli 2002 Auteur M.Th. Crucq
Kenmerk DIE-350/02 Telefoon 070 348 48 76
Blad /2 Fax 070 348 40 86
Bijlage(n) 7 E-mail die-in@minbuza.nl
Betreft Informatievoorziening aan de Tweede Kamer over nieuwe
Commissievoorstellen
C.c.
De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken
Fiche 4: Richtlijn jaarrekening
Titel:
Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot
wijziging van de richtlijnen 78/660/EEC, 83/349/EEC en 91/647/EEG van de
Raad betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde jaarrekening van
bepaalde vennootschapsvormen en verzekeringsondernemingen
Datum Raadsdocument: 7 juni 2002
nr. Raadsdocument: 9730/02
nr. Commissiedocument: COM(2002)259 def
Eerstverantwoordelijke ministerie: JUST i.o.m. FIN, EZ
Behandelingstraject in Brussel:
Bespreking in de Raadswerkgroep vennootschapsrecht (boekhouding en
wettelijke controle) is begonnen.
Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar): n.v.t.
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel:
De Europese Commissie stelt een aanpassing voor van de vierde, zevende en
verzekeringsrichtlijn over het jaarrekeningrecht. Wijziging is noodzakelijk
om de door de EU gewenste aansluiting bij Internationale Accounting
Standards (IAS) te blijven houden. De IAS zijn vanaf 2005 verplicht voor
ondernemingen waarvan effecten genoteerd staan aan een Europese Beurs.
Voorts beoogt de Commissie met het voorstel dat de lidstaten de bevoegdheid
krijgen om te bepalen of, en zo ja welke, de door IAS geboden
(verslag)mogelijkheden dienen te worden toegestaan voor de rechtspersonen
waarvoor de waarderingsvoorschriften van de 4e en 7e richtlijn zullen
blijven gelden. Ook worden onderdelen van de richtlijnen gemoderniseerd. Zo
worden de voorschriften voor het jaarverslag verder uitgewerkt. Tenslotte
wordt toepassing van IAS 39, een standaard voor de waardering van financiële
instrumenten, voor verzekeraars mogelijk gemaakt. Dit sluit aan op de
wijziging van de 4e en 7e richtlijn die vorig jaar werd overeengekomen. Voor
verzekeraars betekent de wijziging dat de verslaggeving ten behoeve van de
toezichthouder aangepast wordt (éénsporige verslaggeving).
Rechtsbasis van het voorstel:
artikel 44, eerste lid, van het EG-Verdrag.(besluitvorming met
gekwalificeerde meerderheid)
Comitologie: n.v.t
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering:
Positief: het betreft hier een wijziging van bestaande richtlijnen die enkel
op Europees niveau kan worden overeengekomen.
Nederlandse belangen:
Wereldwijd geharmoniseerde verslaggeving draagt bij aan verlaging van de
kosten van het verwerven van kapitaal en vermindering van de administratieve
lasten voor bedrijven. Voor gebruikers worden de jaarrekeningen onderling
beter vergelijkbaar.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG): Aanpassing van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek en
het Besluit staten verzekeringsbedrijf 1994.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure: Co-decisie ex. artikel 251
EG-verdrag.