European Commission
IP/02/995
Brussel, 4 juli 2002
Biowetenschappen: de Europese Commissie stimuleert het debat door de
oprichting van het « Science Generation » project
Het doel van het « Science Generation » project, dat vandaag in
Brussel door de Commissaris voor Onderzoek, de heer Philippe Busquin,
gepresenteerd wordt, is beleidsmakers, politici en wetenschappers,
alsmede het grote publiek, beter te informeren over de keuzes die
moeten worden gemaakt op het raakvlak van biowetenschappen en
maatschappij. Dit project, waarvoor een communautaire financiering van
1.44 miljoen euro is uitgetrokken, voorziet in de totstandbrenging van
netwerken van wetenschappers, studenten en journalisten, contactpunten
in de regio's, colloquia en opiniepeilingen, en debatten on-line en in
het veld. Het project, dat is opgezet door het Institut de France en
de stichting Aventis, past in de inspanningen van de Commissie om
wetenschap en samenleving nader tot elkaar te brengen in het kader van
de Europese onderzoekruimte. "Wij zéggen niet alleen dat een groot
publiek debat over biowetenschappen belangrijk is. Wij ondersteunen
het ook concreet", verklaarde Commissaris Busquin. « De wetenschap
ontwikkelt zich in een snel tempo. Zij geeft hoop aan veel mensen,
maar wekt ook angst op. In deze situatie wordt een verantwoordelijke
instelling van wetenschappers en overheidsinstanties verlangd. Het is
de taak van Science Generation de burgers zeggenschap te laten hebben
over de ontwikkeling van de biowetenschappen, zodat zij in alle
vrijheid hun verwachtingen terzake en hun daarmee verbonden twijfels
kunnen uiten. Meer dan ooit tevoren moet het debat ook op Europees
niveau plaatsvinden, waarbij voordeel gehaald wordt uit de culturele
diversiteit en de uitwisseling tussen culturen » concludeerde de heer
Busquin.
Het publieke debat over de biowetenschappen neemt een centrale plaats
in verschillende doelstellingen van de Commissie in: totstandbrenging
van een Europese onderzoekruimte (EOR) die gepaard gaat met een
Europese ruimte voor gemeenschappelijke waarden; verantwoorde
ontwikkeling van de biowetenschappen, waarvoor de Commissie in januari
2002 een actieplan(1)
heeft gepresenteerd; en het bijeenbrengen van onderzoekers en
economische en sociale beleidsmakers, wat het doel is van een ander
actieplan dat in december 2001 door de Commissie is gestart(2).
« Science Generation » was een groot succes in Frankrijk. Het is twee jaar geleden als proefproject opgezet, met steun van de Europese Commissie in het kader van haar vijfde kaderprogramma voor onderzoek, en wordt in de toekomst uitgebreid naar andere landen van de Europese Unie, met name Italië en Zweden, in een partnerschap met Euro-CASE (European Council of Applied Sciences and Engineering), een netwerk van 18 academies voor toegepaste wetenschappen en technologie.
In Italië zal FAST (de Italiaanse Federatie van Wetenschappelijke en
Technologische Organisaties) de oprichting van « Science Generation »
in drie Italiaanse regio's coördineren, die ieder vanwege hun
specifieke kenmerken zijn uitgekozen: Lombardije voor zijn economische
en industriële gewicht en wegens de aanwezigheid van drie
biotechnologische centra, Lazio om het grote aantal farmaceutische
bedrijven dat zich op zijn grondgebied bevindt en Sicilië omdat dit
een opkomend gebied is.
In Zweden zal de Koninklijke Zweedse Academie voor Wetenschap en
Technologie (IVA) in drie regio's Stockholm, Göteborg en Skåne
debatten met jongeren, ouders en onderwijzenden organiseren over
onderwerpen die verband houden met biotechnologie. De IVA is ook van
plan opiniepeilingen over de biotechnologie te houden en in 2004 in
Brussel een internationaal symposium te organiseren over het thema
'Biowetenschappen en de burger: Ethiek, Recht en Maatschappij'.
« Science Generation »: het woord is aan de burger
Omdat de stichtingen van innovatieve en maatschappelijke binding zijn die zich bezighouden met aangelegenheden van algemeen belang, kunnen zij een belangrijke rol spelen in het samenbrengen van verschillende actoren. Oorspronkelijk is het « Science Generation » project gestart door de stichting Aventis en het Institut de France voor een periode van drie jaar; het begon in 2001 met een opiniepeiling.
In de nieuwe fase van het « Science Generation » project zullen
enquêtes, barometer onderzoeken en colloquia plaatsvinden tussen
deskundigen, wetenschappers, filosofen, historici, juristen,
vertegenwoordigers uit de politiek, de economie, de maatschappij en de
media, jongeren, ouders en onderwijzenden. « Science Generation » zal
ook profiteren van het multiplicatoreffect van mobilisatienetwerken in
de regio's en van vrijwilligersorganisaties, ten einde de wetenschap
dichter bij de burger te brengen.
5 interregionale werkgroepen zullen in september 2002 met hun werk
beginnen:
* wetenschap dichterbij het alledaagse leven te brengen
* scholen meer open te laten staan voor wetenschappen
* informatie over wetenschappen meer toegankelijk te maken
* een wetenschap zonder grenzen creëren, voor meer solidariteit
tussen arme en rijke landen.
Wetenschap ten dienste van de burger.
Internetgebruikers geven hun mening, deskundigen geven antwoord
Deze mobilisatie, die in de regio's is ontstaan, wordt ook op de site
www.science-generation.com
voortgezet. Op de site bestaat de mogelijkheid on-line te discussiëren
over kwesties die leven onder het grote publiek. De volgende door de
internetgebruikers uitgekozen thema's gaan over « toegang tot zorg in
de zuidelijke landen » en « therapeutisch klonen versus reproductief
klonen ».
Voor meer informatie over:
- de mededeling « Biowetenschappen en biotechnologie - een strategie
voor Europa », zie:
http://europa.eu.int/eur-lex/en/com/cnc/2002/com2002_0027en01.pdf
- het actieplan « Wetenschap en samenleving » in het kader van de
Europese onderzoekruimte, zie:
http://www.cordis.lu/rtd2002/science-society/home.html
- de Eurobarometerstudie over de mening van de Europeanen over de
wetenschap en de technologie:
http://europa.eu.int/comm/research/rtdinfo/fr/special-eurobarometre/in
dex.html- Biosociety, de internetsite die gaat over de
sociaal-economische en ethische gevolgen van het biowetenschappelijk
onderzoek, zie:
http://biosociety.cordis.lu/
- het « Science Generation » project, zie:
www.science-generation.com
(1)
COM(2002)27 def.,
http://europa.eu.int/comm/biotechnology/introduction_nl.html.
(2)
COM (2001) 714 def.,
http://www.cordis.lu/rtd2002/science-society/home.html.