Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Principe-akkoord met Akzo Nobel over chloortransporten (5-7-2002)
Directoraat-Generaal Milieubeheer
Directie Externe Veiligheid i.o.
Aan de
Voorzitter de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Den Haag, 5 juli 2002
Kenmerk: EV2002.044867
Onderwerp: Principe-akkoord met Akzo Nobel over chloortransporten
Geachte Voorzitter,
Sinds het najaar van 2000 hebben de rijksoverheid (VROM en EZ)
en Akzo Nobel overleg gevoerd over het beëindigen van de
structurele chloortransporten door Nederland. De afgelopen
anderhalf jaar hebben wij u hierover regelmatig geïnformeerd.
Op 4 juli 2002 is in een afrondend overleg overeenstemming
bereikt.
Het gesloten principe-akkoord is als bijlage bij deze brief
gevoegd.
Hoogachtend,
de Minister van
Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J.P. Pronk
de Minister van Economische Zaken,
A. Jorritsma-Lebbink
BIJLAGE: het principe-akkoord
Principe-akkoord VROM/EZ en Akzo Nobel
Base Chemicals BV over de afbouw van chloortransporten.
Uitgangspunten:
Beide partijen willen actief investeren
in het substantieel en structureel verminderen van
chloortransporten.
Productie en gebruik van chloor
dienen geografisch bijeen te worden gebracht.
Een minimaal, incidenteel transport blijft mogelijk om tijdens onderhoud en reparaties aan installaties, verplichtingen tegenover afnemers na te kunnen komen.
Op het resterende, incidentele transport is een strikt veiligheidsregime (het zogenaamde chloorregime) van toepassing.
Er wordt een redelijke overgangsperiode gegund om productie en gebruik van chloor op de verschillende locaties van Akzo Nobel in balans te brengen.
De overheid is bereid een financiële
bijdrage te leveren op basis van bestaande regelingen; dit onder
uitdrukkelijke goedkeuring van de Europese Commissie.
Gekozen oplossing: verplaatsing chlooractiviteiten van
Hengelo naar Delfzijl.
Uit veiligheids- , ruimtelijk en economisch perspectief sluit
een verplaatsing van de chloorproductie en verwerking (MCA-fabriek)
van Hengelo naar het Chemiepark te Delfzijl het beste bij
voorgaande uitgangspunten aan. Naast de verplaatsing zal
tegelijkertijd Akzo Nobel de chloorproductiecapaciteit in Rotterdam
op eigen kracht uitbreiden waardoor de productie en verwerking van
chloor geografisch in balans wordt gebracht en het structureel
vervoer van chloor door Nederland tot nul kan worden
gereduceerd.
Overeenstemming bestaat over de volgende
punten:
De overheid is bereid op basis van de huidige uitgangspunten een financiële bijdrage te leveren van circa ¤ 57 miljoen voor de uitvoering van de zogenaamde verplaatsingoptie waarbij de chloorproductie en verwerkingscapaciteit van Hengelo naar Delfzijl
verplaatst zal worden en Akzo Nobel de productie en verwerking van chloor in Nederland geografisch in balans zal brengen. De financiële bijdrage bestaat uit twee delen. Er zal een schadevergoeding op grond van de circulaire schadevergoedingen Wet milieubeheer worden verleend. De totale vermogens- en bedrijfsschade is vastgesteld op ¤ 31.68 miljoen. In aanvulling daarop is een financiële bijdrage berekend van circa ¤ 25 miljoen, gebaseerd op maximale percentages die het Milieusteunkader toelaten. De bijdrage kan pas worden
toegekend nadat toetsing en goedkeuring door de Europese Commissie heeft plaatsgevonden. Het dossier zal zo spoedig mogelijk na het uitwerken van de afspraken in een overeenkomst of convenant aan de Europese Commissie worden gemeld om aan het Milieusteunkader te kunnen worden getoetst.
Akzo Nobel is financieel volledig verantwoordelijk voor de noodzakelijke capaciteituitbreiding in Rotterdam Botlek om de chloormarkt ter plekke in balans te brengen waardoor het structureel transport van chloor van of naar Rotterdam niet meer nodig is.
Het moment van uitbetaling van de schadevergoeding op basis van de circulaire schadevergoeding Wet milieubeheer zal plaatsvinden na het moment van het ontstaan van de schade, dat is feitelijk het moment waarop een formele overeenkomst is gesloten tussen overheid en Akzo Nobel. De wijze waarop dit bedrag zal worden uitbetaald zal nader worden uitgewerkt. Na formele toetsing aan het Milieusteunkader en instemming van Brussel zal de aanvullende financiële bijdrage worden uitbetaald. Indien het bedrag na toetsing door de Europese Commissie beduidend lager uitvalt, besluiten partijen tot nader overleg.
Als gevolg van de sluiting van de chloorproductie en de chloorverwerking te Hengelo zullen ter plekke volgens Akzo Nobel circa 270 werknemers moeten afvloeien.Voor een goede afwikkeling
van dit sociale aspect is Akzo Nobel zelf in overleg getreden met het
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Het beëindigen van de structurele chloortransporten zal op de kortst mogelijk termijn doch uiterlijk 1-1-2006 gerealiseerd moeten zijn. Om de datum van 1-1-2006 te kunnen halen is noodzakelijk dat de milieuvergunningen op alle locaties 1 juli 2004 zijn verleend. Indien de datum van 1 juli 2004 niet kan worden gehaald, besluiten
partijen tot nader overleg.
Een minimaal, incidenteel transport van chloor om onderhoudstrajecten/reparaties in bestaande chloorfabrieken te kunnen uitvoeren blijft mogelijk. Op jaarbasis zal dit echter nooit de 10.000 ton overtreffen. Goede planning door het bedrijf
en afspraken met afnemers zijn hierbij essentieel. Het strikt noodzakelijke incidentele chloortransport dient onder een stringent veiligheidsregime (het zgn. chloorregime) te worden uitgevoerd. Akzo Nobel zal over deze transporten verantwoording afleggen, door middel van jaarlijkse verslaglegging aan de minister van VROM.
Bij het sluiten van de huidige chloorproductie in Hengelo (kwikelectrolyseproces) komt een hoeveelheid kwik (140 ton) vrij. Partijen gaan na hoe op een verantwoorde manier met het kwik kan worden omgegaan waardoor het bedrijf en het Europese milieu niet
in een nadelige positie worden gebracht".
De provincie Overijssel heeft in de nieuwe ontwerp-vergunning voor de locatie Hengelo ingrijpende aanpassingen voorgeschreven voor de chlooropslag en de chloorverladingsinstallaties. Deze voorzieningen dienen voor 1-1-2006 uitgevoerd te zijn, tenzij de chlooractiviteiten uiterlijk 1-1-2006 van Hengelo naar Delfzijl zijn verplaatst.
Er zal een kettingbeding in de overeenkomst worden opgenomen waarbij geldt dat bij de verkoop van de chloorproductie/verwerkingsactiviteiten door Akzo Nobel aan een derde koper deze koper tevens gebonden is aan de met Akzo Nobel gemaakte afspraken over het vervoer van chloor.
Een gedetailleerde uitwerking van dit
principe-akkoord zal worden vastgelegd in een formele overeenkomst
of convenant. Partijen streven ernaar een dergelijk document binnen
twee maanden te hebben afgerond.
Voorbehouden
Beide partijen accepteren de volgende voorbehouden voordat het
principe-akkoord in werking kan treden:
1. De Tweede Kamer
der Staten-Generaal kan instemmen met de uitgangspunten zoals
neergelegd in dit principe akkoord;
2. Een positief advies van de ondernemingsraad en
overeenstemming met de bonden over een sociaal plan.
3. De goedkeuring door de Raad
van Bestuur en de Raad van Commissarissen van Akzo Nobel
NV.
4. Goedkeuring door de
Europese Commissie.
Daarnaast maakt Akzo Nobel het voorbehoud dat de deelneming door
derden met ¤ 30 miljoen in de nieuw te bouwen
chloorfabriek te Delfzijl zeker gesteld moet zijn.
Den Haag, 4 juli 2002
De minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J.P. Pronk
de Minister van Economische Zaken,
A. Jorritsma-Lebbink
De voorzitter van de Raad van Bestuur
van Akzo Nobel NV,
C.J.A. van Lede
Akzo Nobel Base Chemicals BV,
H.C.J. Scheffers
( bron: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=1&goto=7885&site=persbericht )