Gemeente Best
18-03-2002
Kermisexploitanten gaan afval te lijf!
Van 5 tot en met 9 juli is het centrum van de gemeente Best weer het
toneel van de kermis. Evenals voorgaande jaren zullen hier weer vele
kermisliefhebbers op afkomen. Een groot aantal zaken rondom deze
kermis is tot in de puntjes geregeld. Zo ook de schoonmaak. De
kermisexploitanten hebben afgesproken om dit jaar extra aandacht te
schenken aan het "afvalgedrag" van de bezoekers. Eén van de meest in
het oog springende activiteiten is een prijsvraag voor de jeugd.
Daarnaast gaan de exploitanten zelf hun standplaats vegen.
Bedroevend afvalgedrag
Op en rond de kermis staan voldoende afvalbakken en containers waarin
de bezoekers worden geacht hun afval weg te gooien. In de praktijk
blijkt echter dat een groot aantal bezoekers hieraan geen gehoor
geeft. Men gooit etensbakjes, blikjes, papier en dergelijke gewoon op
de grond of in de struiken, terwijl er een afvalbak naast staat. Ook
laten bezoekers rotzooi gewoon achter op de plek waar zij "gepauzeerd"
hebben.
Exploitanten gaan zelf vegen
De kermisexploitanten die een standplaats hebben op de Bestse kermis
willen een einde maken aan dat "afvalgedrag". Tijdens de Bestse kermis
gaan zij zelf het goede voorbeeld geven. Iedere kermisexploitant zal
dit jaar iedere avond, na sluitingstijd, rondom zijn attractie vegen.
Zo wordt voorkomen, dat 's nachts afval door het centrum van Best
waait. Bovendien scheelt het de gemeentewerkers de volgende dag een
hoop werk bij het vegen van het kermisterrein.
Prijsvraag: gratis kermisvieren voor de hele klas
Door middel van posters willen de kermisexploitanten en de gemeente Best de kermisbezoeker er op wijzen om het afval te laten waar het thuis hoort: in de afvalbak! Hiervoor wordt een prijsvraag uitgeschreven. De jeugd uit Best en omliggende gemeenten mag een poster en /of spreuk ontwerpen. De inzender met de meest aansprekende poster of spreuk wint een dag gratis kermisvieren voor de hele klas. En zijn poster komt natuurlijk overal op en rond de kermis van Best te hangen en krijgt een plaatsje in de kermiskrant.
Alle kinderen tot en met 16 jaar uit Best en omliggende gemeenten mogen meedoen. Het is de bedoeling dat zij alleen of met de klas één of meerdere posters en/of spreuken ontwerpen. Deze kunnen zij sturen naar Gemeente Best, t.a.v. Michel Kusters, Postbus 50, 5680 AB Best. Deelnemers mogen hun ontwerp natuurlijk ook afgeven op het gemeentehuis. Alle inzendingen moeten uiterlijk 15 mei 2002 binnen zijn. Een jury, bestaande uit een kermisexploitant, een wethouder en de kermismeester kiezen daaruit het beste ontwerp. De jury maakt op 27 mei 2002 de winnaar(s) bekend. De hoofdprijs bestaat uit een dag gratis kermisvieren voor de hele klas. Voor de winnaars van de tweede en derde prijs liggen tijdens de kermis leuke troostprijzen klaar.