---


---

Legendarische vliegtuigen op vliegbasis Gilze-Rijen

05-07-2002

Special: Open Dagen Koninklijke Luchtmacht

De jaarlijkse Open Dagen van de luchtmacht die vandaag (5 juli) en morgen, zaterdag 6 juli op de vliegbasis Gilze-Rijen plaatsvinden, mogen zich verheugen in de belangstelling van veel bezoekers. Al die mensen komen niet voor niets naar de Brabantse vliegbasis, want de organisatoren hebben er alles aan gedaan om het de gasten uit binnen- en buitenland naar de zin te maken. En daar zijn ze in geslaagd, want het programma is zowel op de grond als in de lucht een aaneenschakeling van hoogtepunten. Onder de deelnemende vliegtuigen zijn heel wat legendarische typen. Uitschieters zijn natuurlijk toestellen als de Starfighter en de Phantom.

De Starfighter, officieel aangeduid als F-104 Starfighter, stond van het begin van de jaren zestig tot het midden van de jaren tachtig in dienst bij de luchtmacht. Voor veel bezoekers op Gilze-Rijen was de aanwezigheid van twee Starfighters van de Italiaanse luchtmacht een weerzien met een oude bekende. Een bezoeker, gezien zijn kleding duidelijk een luchtvaartfan, vertelde omstandig dat de one-o-four altijd een speciaal plaatsje in zijn hart heeft. Een Starfighter ziet er bijzonder uit, maar ook het geluid van de J-79 is zo bijzonder. Jammer dat de Italianen hun Starfighters vervangen door F-16s, want ik zal die toestellen echt missen. Heeft de F-104 een eigen aanhang, ook de F-4 Phantom heeft zijn eigen fans. In Gilze-Rijen kunnen twee Turkse (!) Phantoms en één Duitse F-4 op de grond bewonderd worden, terwijl de Duitse Luftwaffe in de lucht ook laat zien wat een Phantom tot een Phantom maakt: een indrukwekkend silhouet en twee rookpluimen van de motoren. Het is het kenmerk geworden van een van de meest succesvolle militaire vliegtuigen uit de geschiedenis, want er zijn er meer dan vijfduizend gebouwd. Het toestel is voor Nederland overigens geen onbekende, omdat het Amerikaanse squadron dat tot het midden van de jaren negentig op de vliegbasis Soesterberg was gestationeerd, jarenlang met het vliegtuig vloog.

Naast de twee beroemdheden van weleer kunnen op de vliegbasis Gilze-Rijen nog meer interessante vliegtuigen worden bewonderd. Wat te denken van een Tornado jachtbommenwerper van de Duitse luchtmacht die in verband met het 25-jarig bestaan van het squadron waar het toestel toe behoort, helemaal in een soort vlammend rood kleurenschema is gespoten, of een Antonov 2, s werelds grootste tweedekker. Natuurlijk hebben de organisatoren ook de nodige helikopters uitgenodigd, Gilze-Rijen is immers een helikoptervliegveld en onderdeel van de Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht. Er is derhalve flink wat ruimte gereserveerd voor helikopters, variërend van een Poolse W3 Sokol, Oostenrijkse en Italiaanse UH-1 Hueys tot een Amerikaanse Black Hawk. Om nog maar te zwijgen van de Nederlandse deelname, alle typen zijn te zien in de lucht en op de grond, dus de aloude Alouette III, de Bo-105CB (zelfs met roterend machinegeweer), de Apache, Cougar en Chinook. De kanariegele SAR-heli ontbreekt in Gilze-Rijen, omdat de toestellen nodig zijn voor het waarnemen van de taken van de marine Lynx-en. Zoals bekend kampen de marinetoestellen met technische problemen.

De vliegbasis Gilze-Rijen is zowel op vrijdag als zaterdag (6 juli) voor publiek geopend van negen tot zes uur, de toegang is gratis. Bezoekers wordt aangeraden met openbaar vervoer te reizen. (foto's: Peter Wiezoreck en Eric Vorstenbosch)

Informatie Open Dagen Koninklijke Luchtmacht: www.luchtmacht.nl

Ministerie van Defensie